- Ще се проведе на 3 октомври с 13 задачи
- Целта - да се види общото ниво точно в този ключов етап на образованието и да се коригират уроците
- Миналата година през входно ниво по природни науки минаха деветокласниците
Обичайният тест по математика, който прави всяко училище в началото на 6-и клас, тази година ще е централизиран - с унифицирани задачи.
Това съобщиха от Министерството на образованието и науката. Теста ще държат всички 6-класници на 3 октомври. Интерпретации по темата в социалните мрежи разтревожиха родители. Но от министерството обясниха, че резултатите от теста ще се впишат като текущи само ако ученикът пожелае и по преценка на учителя.
Всъщност резултатите ще се използват като инструмент за подкрепа - за да покажат къде са необходими допълнителни усилия при работата с децата, обясниха експерти.
Общият тест ще е именно в 6-и клас - малко след прехода на децата от начален към прогимназиален етап, когато се срещат с нови учители, а понякога изцяло сменят училището и средата си. Целта е да проследи как тези фактори влияят на резултатите по математика -
доколко спадът им в по-горните класове се дължи на натовареността на учебните програми
и съдържанието, на смяната на средата или други фактори, уточниха от МОН.
Тестът ще се проведе в две сесии на обяд, като часовете са избрани така, че да са между смените в училищата на двусменен режим на обучение, за да се избегне излишна натовареност за учениците, учителите и родителите. В по-малките училища, където всички шестокласници могат да се включат едновременно, изследването ще се проведе в една сесия.
И тази година националното входно изследване ще бъде изцяло онлайн, както беше миналата година за деветокласниците. Всеки ученик ще влиза в работната платформа чрез уникален QR код, генериран за неговото устройство и потвърдено от учителя наблюдател.
Учениците ще имат
40 минути за решаване на теста,
който ще съдържа 11 задачи с избираем отговор и 2 с кратък свободен отговор с практическа насоченост.
Централизираното входно ниво ще помогне в няколко посоки – навременно да се открият затрудненията и пропуските на учениците и заедно с учителите си да работят по-активно и приоритетно над тях. От друга страна, изследването ще даде обективна информация на национално ниво, която ще послужи за разработване на мерки за повишаване на математическата грамотност на учениците и промяна в учебните програми.
Всяко училище ще получи обобщени данни и справки, с които също ще може да анализира резултатите си и да предприеме конкретни стъпки за подобрение.
МОН като цяло акцентира върху обучението по математика. Министър Красимир Вълчев неведнъж повтаря, че “основният проблем остава ниският процент и ниският брой зрелостници, завършили профилирана подготовка, които са избрали матура по математика, физика и химия. Липсата на достатъчно зрелостници поставя пред предизвикателство инженерното ни образование, редица важни индустрии. Един от най-важните въпроси за социално-икономическото ни развитие е да подобрим резултатите по математика и природни науки. Това може би е и основният проблем пред образователната система”.
Съветникът му пък, математикът Асен Александров, за “24 часа” каза, че “съвременния свят
математиката е много повече от училищен предмет -
тя е езикът на икономиката, технологиите и дори на ежедневието. Затова България трябва спешно да постави математиката в центъра на образователната си политика. Сред причините, които шефът на Сдружението на директорите в средното образование открои за важността да се решават задачи, е изграждане на критическо мислене, основно е за професиите на бъдещето и учи на решаване на реални проблеми.