Според органите на реда това било "предвидимо препятствие" и написали акт на водачката
Шофьорка получи глоба от 200 лева, след като хлътна в дупка на пътя Сатовча - Осина, но след намесата на омбудсмана Велислава Делчева санкцията беше отменена.
Според органите на реда това било „предвидимо препятствие". Водачката Ирена Джамбазова се принудила да отнесе жалбата си до обществения посредник. Делчева сезира Агенция „Пътна инфраструктура", която отговаря за трасето. Оттам се извиниха на шофьорката.
Както "24 часа" писа, инцидентът става на 6 юли 2025 г. около 01:00 ч. сутринта по пътя към Доспат, когато Джамбазова се прибирала от Гърция с двете си деца и приятел. Колата попаднала в дълбока, несигнализирана дупка и спукала гума. След консултация със застрахователя, шофьорката се обадила на полицията. Дошлите на място служители на РУ на МВР от Гоце Делчев обаче й съставят акт.
Според него "водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Когато възникне опасност за движението, водачите са длъжни незабавно да намалят скоростта, а при необходимост - да предприемат аварийно спиране, като не извършват маневри, с които могат да застрашат своя живот или здраве, живота или здравето на други лица, както и да причинят значителни материални вреди".
Омбудсманът веднага отправя питане до директора на областна дирекция на МВР в Благоевград ст. комисар Даниел Димитров. В него иска отговор установени ли са проблеми относно състоянието на пътя в района на инцидента и сигнализирана ли е своевременно отговорната за стопанисването му институция. Настоява да разбере какво е състоянието на пътната сигнализация и маркировката в участъка, в случай че няма знаци и обозначение за опасен участък - съставен ли е акт на стопанина на пътя; констатирано ли е повишаване на броя на инцидентите за 2025 г. в участъка и какви действия по компетентност са предприети за тяхното ограничаване.
Относно съставения акт на жената общественият посредник подчертава, че в него не е посочена скоростта на движение на автомобила, за да може да се прецени, дали същата е била съобразена или не. Не е установено как е настъпил механизмът на произшествието, не са посочени конкретни обстоятелства на констатираното от контролните органи нарушение, дошли на мястото, известно време след настъпването му - в акта само е възпроизведен текстът на разпоредбата от Закона за движение по пътищата. Посочва се, че дупката на пътя не може да се смята за "предвидимо препятствие" и че водачът не е длъжен да я предположи, както например пешеходец на пешеходна пътека или внезапно спиране на движещ се отпред автомобил.
„Според съдебната практика, „предвидимо препятствие" е всяко обстоятелство или обект на пътя или в близост до него, което разумният и внимателен водач е могъл и е бил длъжен да предвиди при конкретните условия на движение, като предприеме адекватни мерки за избягване на ПТП. Препятствието става непредвидимо, тогава когато дори и при полагане на дължимата грижа и внимание, водачът обективно не е могъл да предвиди или да реагира своевременно", категорични са експертите от институцията на омбудсмана. Посочват и друг факт, който е в противоречие с твърдението на жалбоподателите, че според акта няма претърпени имуществени вреди.
От институцията е отправено и питане до АПИ, предвид думите на полицаите, че в този участък инцидентите са ежедневни, с въпрос обозначен ли е участъкът с пътна сигнализация, която да предупреждава шофьорите за опасен участък; има ли постъпили сигнали, оплаквания относно състоянието му и кога последно е извършван ремонт; какви мерки ще се предприемат за привеждането му в съответствие с действащите стандарти.
ОД на МВР Благоевград информират омбудсмана, че актът е отменен, за което шофьорката е информирана. Участъкът бил с множество дупки, които не са били сигнализирани.
От АПИ пък информирали омбудсмана, че трасето е включено в месечната ремонтна програма на Областно пътно управление (ОПУ) – Благоевград. Към момента на инцидента, 6 юли 2025 г., са извършвани дейности по косене на тревни площи и разчистване на участъка преди предвидения текущ ремонт. Последно участъкът е бил поправян пред 19 години.
Омбудсманът съветва потърпевши граждани при липса на застраховка „Каско", която да покрие щетите, да се обърнат с регресна покана до АПИ.