При вълнение от 3 до 4-5 бала спасителната акция на "Вера Су" е невъзможна засега, категорични са специализираните фирми от Холандия, които бяха повикани на помощ в Камен бряг.
Това означава, че нашите действия в момента при това вълнение е много сериозна операция, коментира транспортният министър Христо Алексиев, предаде БТА..
Търговският кораб "Вера Су" заседна на 20 септември край бреговете на Яйлата. Корабът плава под панамски флаг и превозва торове. Екипажът е от девет души. На 26 септември министър Алексиев разпореди компетентните държавни структури да започнат незабавни действия за освобождаване на плавателния съд. Корабът беше укрепен, а горивото - източено. Екипажът напусна плавателния съд на 6 октомври по искане на капитана.
"Условията в този район са много тежки. Корабът буквално се е забил в скалите, той е обграден от тях и влизането в него е много сложно. Ние направихме план с използването на цялата налична техника в региона и частния бизнес за акцията. В момента времето е сравнително спокойно и приоритетно ще се опитаме да разтоварим кораба. Източваме водата от хамбарите, извадихме всичко опасно от кораба, допълнително го укрепихме. В момента с платформа се докарва външна хидравлика за "съживяване" на кораба и да започне разтоварването, уточни действията Христо Алексиев.
Според направените анализи, едната част от товара е в течно състояние и той ще бъде разтоварен на баржите и след това претоварен на кораба "Екогалакси". Твърдите буци ще бъдат изгребани и от пристанище Варна- Изток ще се претоварят на покрити вагони, обясни министър Алексиев. Работи се на 24-часов режим и всички това трябва до четвъртък - петък да се бъде свършено, защото след това пак се разваля времето, каза Христо Алексиев. Ако има друг прозорец, корабът ще бъде изваден от мястото на което е, но приоритет е човешкият живот и "безумни действия" и твърде рисковани операции няма да се извършват, "за да угодим на не знам кого", каза той.
Министър Алексиев бе категоричен, че няма замърсяване на морето и апелира темата да не се преекспонира. "България няма нужда сама да си създава екокатастрофа", заяви Алексиев.
По отношение на собствеността на "Вера Су" проблемът е много сложен, защото освен корабособственикът има намесени още много страни - застрахователи на машината, на кораба, на товара и т.н. и всеки има различни виждания и претенции, каза транспортният министър. И добави, че корабособственикът по никакъв начин не е съдействал на държавата. В 16 ч. днес изтича срокът, който му Бе даден за предприемане на някакви действия и, ако такива няма, според международните конвенции, корабът би следвало да стане собственик на държавата, каза Христо Алексиев.