
Интервю с Костас Салварас, регионален вицепрезидент на Филип Морис Интернешънъл за Югоизточна Европа, Денис Стробикин, генерален мениджър на Филип Морис България и Джордж Маргонис, управляващ директор за Гърция, Кипър и Малта във Филип Морис Интернешънъл
- Костас, срещаме се на Делфийския икономическия форум, който още от древността е важна платформа за обмен на идеи. Защо е важно да се провеждат такива срещи и кои теми са на дневен ред сега?
- Костас Салварас: Вярно е, че в древността граждани от Гърция и от целия познат тогава свят са идвали в Делфи, за да се допитат до оракула. В днешно време имаме Делфийския икономически форум - ежегодно събитие, на което присъстват много лидери от бизнеса и политиката и страхотна платформа като цяло. Щастлив съм, че Филип Морис Интернешънъл (ФМИ) участва във форума и бих искал да видя представители на повече страни от Югоизточна Европа на него. Това е фантастична платформа, особено сега, когато Европа трябва да се справя с изпитания, но и може да се възползва от големи възможности. Отличен пример в този смисъл е докладът на Марио Драги за конкурентоспособността на ЕС. В него се определя размерът на инвестициите, от които се нуждае Европа. Споменава се сумата от 800 милиарда долара годишно, което на практика представлява 5% от европейския БВП. Хора от всички възрасти помнят плана „Маршал" и как той помогна за възстановяването на Европа след Втората световна война, а той възлиза на 1 или 2% от БВП. Сега говорим за 5% от БВП, което показва колко неотложни са инвестициите според доклада. Драги говори за необходимостта Европа драстично да увеличи иновациите и да подобри своята производителност и конкурентоспособност. Ето защо смятам, че това е чудесна възможност, ако можем да се възползваме от нея правилно.
- Къде виждате ролята на ФМИ в този процес?
- Костас Салварас: От 2008 г. насам сме инвестирали над 14 милиарда долара в научноизследователска и развойна дейност за бездимни продукти. Много от нашите нови тютюневи изделия имат издадени разрешения от Американската агенция по храните и лекарствата (FDA) за продукти с модифициран риск. В Европа ние имаме 20 000 служители и 19 фабрики, 17 от които произвеждат бездимни изделия. Над 40% от глобалните ни приходи вече идват от тези продукти, а приходите от водещата ни бездимна марка надхвърлиха приходите от най-продаваната ни марка цигари. Това отразява мащаба и скоростта на нашата трансформация.
- И продължавате да инвестирате?
- Костас Салварас: Абсолютно. Инвестираме сериозно в научноизследователска и развойна дейност и засилваме конкурентоспособността си в Европа. Всъщност съотношението на инвестициите в глобален мащаб спрямо инвестициите в Европа е 1:3. Както отбелязва Марио Драги, Европа трябва да се възползва от този момент - ние сме част от това и се стремим да бъдем водещи в иновациите и инвестициите.
- Говорим за иновации и инвестиции, но какво можем да кажем за регулациите?
- Костас Салварас: Регулациите са фундаментален въпрос. Мисля, че ние в Европа ще трябва да се възползваме от възможността да създадем регулаторна рамка за нашата промишленост, която да стимулира иновациите. Според мен това е важно. Вече има добри примери в това отношение. Например Гърция има приета рамка, която насърчава иновациите, като например бездимните изделия, ако говорим за нашата индустрия. Румъния и България също са в добра позиция по отношение на регулаторната рамка, но Европа далеч не се възползва напълно от възможността на този етап. Може би Гърция може да послужи като пример за това как Европа може да подобри регулациите, за да включи бездимните продукти.
- В момента управлявате клъстер от 13 пазара в Югоизточна Европа. Какъв е напредъкът в реализирането на бездимната мисия в този регион?
- Костас Салварас: Милиони хора, които преди пушеха, вече преминаха към тези по-малко вредни алтернативи. Без съмнение напредъкът е много добър и ние сме много доволни от постигнатото. Ако погледнете Гърция и моят колега Джордж със сигурност може да каже повече за това, този пазар се развива много добре. Друг пазар е България, за който колегата ми Денис ще ви разкаже и където над 450 000 души са преминали към нашите бездимни алтернативи. Румъния също се справя много добре.
- Денис Стробикин: Да, 450 000 от 2,4 милиона пушачи са преминали към нашите бездимни алтернативи в България. Според мен това е огромен напредък. Разбира се, все още имаме много работа за вършене. Все още има огромен потенциал за растеж в България, но ние сме доволни от развитието и цялата ни организация е ангажирана с осъществяването на тази трансформация и на бездимната революция.
- Джордж, ти прекара няколко години в България, а сега си базиран в Гърция. Какви са основните прилики между двата пазара?
- Джордж Маргонис: След шест години в България разбрах, че гърците и българите имат повече общи неща в културен и икономически план, отколкото си дават сметка. И двете страни са изправени пред сходни предизвикателства: геополитически рискове, енергийна сигурност и нарастващ търговски дефицит. Има и общ проблем с изтичането на мозъци, въпреки че в Гърция се отбелязва известно подобрение напоследък. Друг общ фактор е ценовата чувствителност – и двете страни се нареждат в дъното на класацията в ЕС по разполагаем доход. Това създава възможности за сътрудничество, особено в области като енергетиката и туризма, и дори за съвместни инициативи, финансирани от ЕС. Например България е силна зимна туристическа дестинация и има потенциал за трансгранични туристически проекти. Човешкият капитал е друга област, в която можем да си сътрудничим. Опитът на България в ядрената енергетика е чудесен пример.
- Значи вярвате, че двете страни могат да се обединят за по-силно бъдеще?
- Джордж Маргонис: Абсолютно. Има реални възможности за прагматично сътрудничество между различни браншове. Съвместната работа може да укрепи нашите силни страни и да допринесе за намирането на по-ефективни решения на общите предизвикателства.
- Какви успешни практики могат да научат България и Гърция една от друга?
- Джордж Маргонис: Моят опит показва, че политическата среда в България е доста динамична, което може да затрудни бизнес планирането. Гърция трябва да се стреми да поддържа стабилност, тъй като стабилността привлича инвестиции и изгражда доверие. Стабилността е от ключово значение за международните компании. В същото време двете държави и техните местни филиали следва да си сътрудничат повече, да споделят най-добри практики и да съгласуват действията си по различни инициативи на равнище ЕС. Както спомена Костас, всички ние сме част от ЕС и това трябва да проличава и в нашите действия както в политически план, така и на оперативно ниво.
- Сега се обръщам към Денис. Какво се промени на българския пазар от времето, когато Джордж бе в България?
- Денис Стробикин: Въпреки че много неща се промениха, вярвам, че приемствеността в нашите основни ценности е също толкова важна. Джордж положи здрава основа за нашия бизнес и организационен растеж, и ние надградихме върху това. Непоколебимият ни ангажимент за бъдеще без тютюнев дим продължава да стои в центъра на всичко, като ние запазваме и фокуса си върху отговорните бизнес практики и организационното развитие.
Горди сме, че сме отличени като топ работодател в България за девета поредна година. Всички наши търговски партньори продължават да бъдат част от нашата програма за превенция на достъпа на непълнолетни, а през последното десетилетие сме инвестирали 2,5 милиона лева в подкрепа на предприемачеството в тютюнопроизводителните региони.
Това, което се е променило и то в положителна посока, е все по-големият брой пълнолетни пушачи, които преминават към по-добри алтернативи. Днес над 450 000 българи са преминали към нашите бездимни продукти. Това е важен етап, но все още има работа за вършене.
Стабилността и предвидимостта са от решаващо значение за всеки бизнес. Въпреки че средата в България остава динамична, наскоро приетият дългосрочен данъчен календар е стъпка в правилната посока. Надяваме се да видим подобна предвидимост и при регулаторните рамки – регулации, които подкрепят иновациите и насърчават прехода към бездимни алтернативи.
Тъй като говорим за България, Гърция и Югоизточна Европа, до каква степен сътрудничеството между различните пазари и обменът на идеи между сходни, но и различни държави може да спомогне за постигането на голямата цел за изграждане на бъдеще без дим?
Денис Стробикин: Пазарите от нашия клъстър работят много съгласувано както по отношение на визията, така и по отношение на операциите. Въпреки че отделните държави са на различни етапи от прехода, ние споделяме най-добрите практики и си сътрудничим тясно. Например доставките на бездимни изделия в България идват от Гърция, което подчертава нашата интегрирана верига за доставки.
Виждаме съгласуваност и в регулаторните подходи. Включването на подхода за намаляване на вредата в националната здравна политика на България е голяма стъпка напред не само за нашия бизнес, но и за общественото здраве. По-активното регионално сътрудничество може да ускори този напредък.
В по-общ план би било полезно държавите да постигнат по-добра синхронизация по отношение на регулациите, особено във връзка с директивата на ЕС за акцизите върху тютюневите изделия. Страни като Румъния и Гърция заеха ясни позиции срещу рязкото увеличение на акцизите. Би било много ценно, ако България се присъедини към тях, за да се гарантират балансирани политики, благоприятстващи иновациите.
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България