След като екземпляр от модела бе продаден на търг
за 10 млн. долара, аксесоарът затвърди потенциала си за доходоносност
Една дамска чанта пренаписа историята на аукционния свят. Екземпляр на модела Birkin на марката Hermes, собственост на покойната актриса и певица Джейн Биркин, беше продаден на търг за рекордните 10 милиона долара. Купувач е бившият футболист и настоящ бизнесмен Шинсуке Сакимото от Япония. Скорошното наддаване, продължило малко над 10 минути, привлече колекционери от целия свят и отново затвърди реномето на аксесоара като абсолютен феномен в света на модата. Приживе Джейн Биркин активно е използвала чантата, носеща нейното име, което личи по състоянието . През 1994 г. я продава на благотворителен търг в подкрепа на борбата със СПИН. Оттогава находката сменя още един собственик, а последната притежателка – галеристката Катрин Бениер, я определя като "бисер" в колекцията си.
Предишният рекорд за най-скъпа чанта, продадена на търг, отново принадлежи на друг знаков модел на Hermes – Kelly, кръстена на актрисата и принцеса на Монако Грейс Кели. Екземплярът е изработен от крокодилска кожа и има елементи от диаманти и бяло злато. Продаден е за 513 хил. долара през 2021 г. в Хонконг.
Историята на чантите Birkin
започва не на подиум или в дизайнерско студио, а в самолет
През 1983 г. Джейн Биркин се озовава в първа класа на полет от Париж до Лондон. Случайно билетът е презаверен с по-скъп вид. Мястото се оказва до това на Жан-Луи Дюма, който по онова време е творчески и главен изпълнителен директор на Hermes.
Биркин носи характерна за тогавашния стил плетена кошница, в която съхранява личните си вещи. Докато се опитва да я намести в отделението за багаж, съдържанието се разсипва пред Дюма. Пада и дневник с логото на Hermes. Жан-Луи помага да събере нещата си и се шегува с актрисата, че има нужда от чанта с джобове.
Тя му отговаря, че в деня, в който Hermes създаде голям всекидневен модел, способен да побере всички вещи, необходими на една заета майка, тя ще се откаже от голямата си кошница и ще го купи. Обяснява му колко трудна задача е да намери достатъчно широка и сигурна чанта, която да е не само практична, но и визуално привлекателна.
Дюма спонтанно започва да рисува скица върху хартиена торбичка за повръщане в самолета, без да подозира, че творението, родено от тази съдбовна среща, ще покори света. През следващата година Hermes представя емблематичната днес чанта с ключ и катинарче, носеща името на Джейн Биркин. А с течение на времето тя се превръща в много повече от обикновен аксесоар.
Изработва се изцяло ръчно от един майстор занаятчия, преминал дългогодишно обучение във френските ателиета на бранда. Всеки детайл – от изрязването на кожата до шиенето с характерния "седловиден бод" и монтирането на металните елементи, се изпълнява с изключителна прецизност.
При специални или лимитирани модели, като Himalaya Birkin с инкрустирани диаманти или редки кожи,
направата може да отнеме дни
заради допълнителните процеси и високата сложност. Времето, вложено във всяка бройка, е част от причината тази чанта да бъде не само символ на лукс, но и пример за висше кожарско майсторство в света на модата.
Усещането за ексклузивност не идва само от материалите, а и от стратегията за разпространение. Hermes никога не рекламира директно този модел. Той не се излага открито в магазините, не може да бъде видян на витрина и не се предлага онлайн, независимо с какъв бюджет разполагате.
Потенциалните купувачи често влизат в бутик с надеждата да бъдат "одобрени" за покупка. Служителите преценяват всеки кандидат въз основа на лоялността му към марката и историята му на пазаруване, преди да му предложат чанта. Това се случва в специална стая в магазина, в която се допускат само постоянни клиенти. Моделът не се избира от купувача, а се предлага според настоящата наличност. Разбирате на момента какво се крие в голямата оранжева кутия, характерна за бранда. А това създава усещане за рядък шанс, който не бива да се изпуска. Действа психологически на клиента, който не знае дали някога отново ще има тази възможност. А и без това вече е чакал твърде дълго. Затова в повечето случаи приема сделката тутакси – дори да е далеч от разумната за него цена или чантата да е в различен от желания цвят и размер. Мнозина възприемат този момент като
билет за достъп до едно по-висше общество
Трудно е да се определи дали е маркетингов трик, или обосновано ограничено предлагане на модела. Каквото и да е, не може да се отрече, че стратегията работи отлично. Контролираното разпространение допринася за създаването на аура на изключителност и недостъпност. В резултат чакащите в списъка се надяват с години да получат покана за тайната стая. През 2023 г. в Калифорния група американки дори заведоха колективен иск срещу Hermes заради отказ да им бъде продаден модел Birkin.
Чантата далеч не е само моден символ. Вече се утвърждава и като финансова инвестиция. Потенциалът в това отношение е забележителен. Изследвания показват, че стойността се е увеличавала с приблизително 14,2% годишно в периода от 1984 до 2015 г., изпреварвайки златото и индекса S&P 500.
Докато благородният метал е донесъл средно около 1,9% на година, със спадове по време на кризи, Birkin никога не е регистрирала отрицателно движение, дори през икономически трудности. Според анализи някои специални модели дори умножават стойността си в рамките на пет години, както е случаят с екземпляр Himalaya Birkin, продаден за над 450 000 долара.
Средната цена през 2025 г. продължава да расте и варира според модела, размера и региона. Най-популярният – 25 см в кожа Togo, се продава в Европа за около 8 950 евро, а в САЩ цената му достига 12 700 долара. По-големият вариант от 30 см струва приблизително 9 800 евро в Европа и около 13 900 долара в САЩ. Това представлява среден годишен ръст от около 4–6%, следвайки дългосрочната тенденция на поскъпване.
На вторичния пазар тези чанти се продават значително по-скъпо –
често в пъти над официалната им стойност,
като модели като Birkin 30 см в неутрални цветове се предлагат за над 22 000 долара, а по-редки или търсени варианти достигат и 30 000 долара. Това превръща Birkin в един от най-сигурните модни активи на вторичния пазар.
През годините чантата се появява в ръцете на десетки знаменитости. Виктория Бекъм притежава десетки в различни цветове и размери, включително уникални персонализирани бройки. Ким Кардашиян, Кайли Дженър, Бионсе, Дженифър Лопес и Лейди Гага са само част от звездите, които редовно демонстрират своите модели пред камерите и разполагат с гардероби, пълни с вариации.
В "Сексът и градът" Кари Брадшоу дори споменава Birkin като върха на модните мечти, а в света на риалити телевизията сцените, в които героите се сдобиват с такава чанта, се представят като кулминационни моменти на статус и успех.
Любопитен факт е, че самата Джейн Биркин никога не се е отнасяла към аксесоара като към съкровище. Нейният личен модел е бил обсипан със стикери, имал е ключодържател нокторезачка, бил е надраскан и използван всекидневно. И въпреки това беше продаден за рекордна сума. Това още веднъж доказва, че стойността на тази чанта не се измерва само в перфектното състояние, а се корени в историята и автентичността.
С годините Hermes създава и лимитирани версии – Birkin Faubourg, оформена като миниатюрна витрина на бутик Hermes, Birkin Shadow с кожена апликация вместо реални метални елементи, както и Ghillies, вдъхновена от шотландските обувки с перфорации. Всеки от тях носи характерен почерк и намира своите верни почитатели сред колекционерите.
Стремежът да притежаваш Birkin в наши дни за мнозина вероятно е проява на парвенющина. Не и за истинските ценители. Всеки шев, всеки елемент и внимателно избрана кожа е израз на майсторство, което отдавна е напуснало сферата на модата и се е пренесло в тази на вечните ценности. И ако в миналото някой би попитал дали е разумно да се дадат десетки хиляди за чанта, днес правилният отговор по-скоро би бил: "Зависи каква."