
Дизайнерите представят модернизирани версии на иконични модели от миналото
Модата е пътуване във времето, а тази пролет ни връща към една златна епоха на спортния стил. Ретро маратонките от 60-те, отличаващи се с тънка подметка, първоначално били предназначени основно за атлети. Днес обаче са задължителен елемент в гардероба на всеки модерен човек – независимо от пола. Лекотата и минималистичният им дизайн ги правят идеален избор за съвременното градско ежедневие, а големите марки се надпреварват да представят нови версии на емблематични модели от миналото.
В началото на XX век спортът започва да заема важна роля в обществото, а с това възниква и необходимостта от подходящи обувки. Първоначално създадени за професионалисти, маратонките постепенно излизат извън игровия терен и се превръщат в част от ежедневния стил.
През 50-те и 60-те години спортни марки като Adidas, Puma, Nike и Converse представят знакови модели, които категорично променят начина, по който хората възприемат обувките. Днес брандовете правят препратка към това време, но с версии, преосмислени за новото поколение.
Chuck Taylor All-Star на Converse е един добър пример. Моделът дебютира през 1917 година. Благодарение на баскетболиста Чък Тейлър, който активно ги популяризира, кецовете бързо печелят огромна слава. С времето
се превръщат в символ на различни субкултури
и дори на музикални движения. Днес също са предпочитан избор за хора от всички възрасти заради своята универсалност и непреходна визия. Дизайнерите на марката експериментират все по-смело с цветове и материи на иконичната обувка, като я превръщат от "обикновена гуменка" в очите на някои в задължителна придобивка за онези, които имат усещане за стил.
Adidas Samba също е сред първите модели с тънка подметка. Представени през 1950 година, първоначално са предназначени за футболисти, трениращи на замръзнал терен. Бързо обаче добиват популярност извън спортната сфера и през 70-те вече са емблема на младия човек, който търси удобство и стил в едно. Днес Samba се предлага в актуални материи и модерни цветови комбинации, но запазва класическата си визия, която е абсолютен хит сред модните блогъри в социалните мрежи.
Малко по-късно – през 1966 г. – отново Adidas налага нещо съвсем ново, като започва да използва велур като основен плат за маратонки. С ярки цветове и изчистен силует, именно в този период моделът Gazelle става любим на артисти и музиканти. От Мик Джагър до хип-хоп звездите от 90-те – тези обувки никога не са излизали напълно от мода. Днес са сред фаворитите за пролетта и няма как да бъде иначе. Комбинират се чудесно с дънки, по-формални панталони, кожено или дънково яке, дори с рокли и поли.
Nike Cortez, представен през 1972 година, е друг иконичен модел, който също няма как да бъде подминат. Проектирани от легендарния треньор Бил Бауърман, това са първите маратонки на марката, предназначени за бягане. Семплият дизайн, комфорт и характерна извита подметка ги правят предпочитан избор не само за спортисти, но и за хора с афинитет към градската мода. Cortez достига върха на популярността си през 90-те, особено в Лос Анджелис, но днес се завръща с обновена визия и е търсен модел сред модни инфлуенсъри и блогъри. Носи се с дънки, поли и дори палта. Предлага се във все по-нестандартни материи и дори със сатенени панделки вместо връзки.
Представянето на Puma Suede през 1968 година е друг важен момент в историята на ретро маратонките. Популярен сред баскетболистите заради здравината и удобството си, моделът намира място и в уличната култура на Ню Йорк през 70-те, когато брейкдансърите го превръщат в своя запазена марка. Днес е символ на спортната класика и градския стил, но вече се съчетава много по-смело от носещите го.
През 1983 г. Reebok пуска на пазара модела Classic Leather, предназначен за фитнес ентусиасти. Семплият дизайн и използването на висококачествена кожа го правят подходящ както за спорт, така и за всеки ден. Днес преживява ренесанс, вписвайки се идеално във винтидж тенденциите.
В последните си колекции луксозни брандове като Miu Miu и Loro Piana също насочват внимание към ретро естетиката на спортните обувки. Колаборацията на Loro Piana с New Balance е ярък пример за това, който със сигурност ще остане в историята на съвременната мода.
Чрез използване на
висококачествени материали и семпла визия
класическите емблеми получават нов живот и се превръщат в символ на спортно-елегантна класа. Носталгията по 60-те, 70-те и 80-те очевидно подтиква брандовете от всеки клас да преосмислят иконични модели и да ги представят в нова светлина. Но какво точно ги прави толкова привлекателни днес след момент на дълга забрава?
Несъмнено предлагат комфорт и минималистичен стил – две неща, които доминират в съвремието. В свят, в който обувките с дебела подметка и груб дизайн завладяха пазара, завръщането на изчистените, ниски варианти носи усещане за глътка свеж въздух. Друг голям плюс е, че универсалността им позволява да се носят с почти всичко – дори с привидно несъвместими комбинации. А влиянието на уличния стил, съчетано с желание за елегантност, прави ретро моделите приспособими към всеки повод и място.
Не на последно място, те крият културно значение. Всяка от тези обувки разказва история – свързана със спортни легенди, музикални икони или социални движения. Носенето им не е само модно изявление, а израз на принадлежност към определена епоха и култура. Определено не са само тренд, а връзка с миналото, която тепърва ще вдъхновява настоящето.