С иновативни методи вече и най-скъпите брандове намаляват отпечатъка си върху околната среда
Да си устойчив, е новият лукс. Според прогнози до 2025 г. 70% от купувачите на луксозния пазар ще бъдат от поколението на милениалите и Gen Z. Именно по-младите се ориентират към компании и дизайнери, които поддържат висок стандарт за социална, екологична и икономическа отговорност.
Една от тях е дизайнерката Стела Маккартни, която някои определят за пионер на устойчивата висша мода. Едноименният бранд на англичанката, стартирал през 2001 г., носи в сърцето си етиката към околната среда от ден първи. Модната къща
никога не е използвала животински кожи
и козини или пък пера за дизайните си. Маккартни беше и единствената от модната индустрия, която участва в Конференцията на ООН за изменението на климата в Глазгоу (COP26) през 2021 г. и на тази в Дубай (COP28) през 2023 г. И на двете брандът се застъпи за промени, които да стимулират декарбонизацията на модната индустрия и да подобрят хуманното отношение към хората и животните. Сред иновативните методи на Стела Маккартни са APINAT - биоразградима гума в обувките, Eco Alter-Nappa - веган алтернатива на животинската кожа, както и Frayme Mylo - първата в света луксозна чанта, изработена от мицели - алтернатива на естествената кожа, направена от гъби.
Луксозната модна къща “Гучи” също се нарежда сред брандовете от висок клас, които се стремят към устойчивост. През 2015 г. “Гучи” представи своята 10-годишна стратегия за устойчивост, като целта до 2025 г. е намаляване на емисиите на парникови газове от производство с 50% и постигане на 100% възможност за проследяване на материалите. Ангажирана с повторната употреба и рециклирането, марката има програма Gucci Scrap-less, която цели да намали въглеродния отпечатък от производството на кожи. Компанията наскоро получи и наградата “Елън Макартър” за кръгова икономика за своя Denim Project от 2024 г. Проектът съчетава правене на дрехи от 74% регенериран памук с 26% рециклирани влакна. Към всеки артикул е включен цифров паспорт, проследяващ пътя на суровините до производството на крайния продукт.
Основана през 1971 г., компанията “Вивиан Уестууд” открай време се занимава с проблемите на околната среда. Известна със смелите си политически изявления, като например лозунгите “Климатична революция”, върху своите модели, едноименната дизейнерка - кралица на пънка във висшата мода, често
използва ревютата си, за да протестира срещу изменението на климата
Мотото на Уестууд “Купувай по-малко, избирай добре, направи така, че да остане” дава отражение в практиките на бранда. Над 90% от материалите в последните колекции са с по-малко влияние върху околната среда, като марката използва органичен памук, етично произведена вълна и рециклирани метали. Модната къща избягва истинската животинска кожа, като използва иновативни алтернативи - рециклиран полиестер, полиуретан на биооснова, кожа от кактус и ябълки. “Вивиан Уестууд” освен това получава текстил на по-малки партиди от местни производители от Европа, Индия и Африка, като по този начин намалява отпадъците от преработка и подкрепя малките бизнеси.
Основана през 1962 г. от гения на френската мода Ив Сен Лоран, марката YSL, понастоящем собственост на “Керинг”, цели да намали въздействието си върху околната среда с 40% до 2025 г., да постигне нулеви нетни емисии до 2050 г., както и да използва 100% възобновяема енергия във всички свои операции. От 2021 г. компанията не използва кожа, а до 2025 г. се стреми към 100% проследимост и спазване на стандартите на “Керинг”. За да сведе до минимум отпадъците, YSL
преработва изрезки от продуктите си в по-малки стоки,
като спестява 200 тона кожа и 28 хил. квадрата плат. Признавайки, че 70% от въздействието на бранда върху околната среда идва от производството на суровини, стратегията за устойчивост на бранда се фокусира именно в тази област.
“Прада” също има ангажимент към устойчивото развитие. Това включва първия доклад на модната къща за устойчивостта през 2013 г., специалната ѝ политика през 2019 г. и одобрените от SBTi цели за намаляване на емисиите на парникови газове през 2021 г. Компанията освен това не използва животински кожи и проучва алтернативни материали като повторно генериран найлон. Над 90% от хартиените опаковки на марката са сертифицирани от FSC или рециклирани, а над 61% от пластмасовите опаковки също се преработват за повторна употреба.