Времето се преобразява, водите в изворите и реките изстиват и не стават за къпане, дните и нощите застудяват
Този празник ни напомня едно от най-важните евангелски събития - явяването на Господа в небесна слава пред трима от учениците си - Петър, Яков и Йоан.
Юдеите не разпознали в Христос очаквания месия. Надявали се, че той ще възстанови израилското царство, и не могли да приемат, че Иисус Христос, синът Божи и спасител на света, ще понася страдания и унижения от людете.
Христос обаче често беседвал с учениците си и им казвал, че ще бъде убит и на третия ден ще възкръсне.
На Преображение се носи от първото грозде в църквата, благославя се с молитва и се прекадява и едва тогава може да се яде от него.
Има поверие, че в нощта срещу Преображение, също както и на Богоявление, в небето се отваря Божията врата и сам Господ се показва на нея.
Обичаят повелява на този ден да не се работи. Минали са 5 дни от поста и е разрешено яденето на риба.
Смята се, че след Преображение времето се преобразява, водите в изворите и реките изстиват, дните и нощите застудяват и вече не стават за къпане.
Има интересно поверие, което гласи, че трябва да се стане преди изгрев слънце в самия ден и да се направи следния ритуал: в средата на слънчогледова пита се пробива дупка и в нея три пъти се прелива вода. С тази вода се мият болни, които искат да оздравеят. В миналото са ползвали тази вода и против уроки.
Друго поверие гласи, че ако някой се разболее, може да натопи връзка сушени плодове в тази вода и да пие от нея. Болежките минавали и болният оздравявал.
Празникът ознаменува и преобразяването на природата. Поверието гласи, че от този ден лятото започва да намалява и приближава зимата.
В Западна България е известно поверието, че в полунощ срещу празника небето се отваря и Господ се явява в светлина. Ако човек е буден в този миг и си пожелае нещо, то ще се сбъдне, гласи поверието.