
Актрисата (22.8.1926 - 4.7.1989 г.) е една от най-сниманите в телевизионния театър, а сърцето й никога не оставало самотно
Невероятно бурен и динамичен е животът на актрисата Леда Тасева, чието рождено име е Виолета. Родена е във Видин, но завършва столичната Първа девическа гимназия.
Запознава се с бъдещата актриса Жана Стоянович. Двете стават близки приятелки и точно Жана е човекът, който убеждава момичето от Видин да опита в киното.
Когато е само на 20 години, Виолета (Лада) се влюбва в Йордан Цанков. Той е племенник на проф. Александър Цанков - министър-председател и главен идеолог на терора в страната след потушаването на Септемврийското въстание. Заради лошия произход Йордан трудно си намира работа. Веднъж Леда го заварва в леглото със своя братовчедка и къса връзката си с него.
Леда Тасева завършва актьорско майсторство в Държавното висше театрално училище (ДВТУ, днес НАТФИЗ) през 1956 г. в класа на Боян Дановски. Първият й досег с магията на киното е с филма “Утро над родината”, посветен на бригадирското движение.
Още докато Леда Тасева е студентка, през 1952 г., режисьорите Антон Маринович и Стефан Сърчаджиев снимат “Наша земя”. Филмът разказва за героизма на българските граничари, които с цената на живота си бранят първите успехи на народната власт. Филмът е отличен с Димитровска награда втора степен.
В масовите сцени участват студенти от ДВТУ и
някъде в навалицата е и
нашето момиче от Видин
Не се знае как точно става запознанството между Виолета (Леда) и режисьора Сърчаджиев, но явно още тогава между двамата прескачат онези флуиди, от които се ражда любовта. Сърчаджиев напуска семейството и трите си деца и двамата се женят. Той е с 14 години по-възрастен от нея. Любовта между преподавател и негова студентка се коментира в цялата артистична гилдия.
След като се дипломира в ДВТУ, Леда Тасева е разпределена в Старозагорския театър. Там играе само един сезон и се връща в София, където през 1957 г. съпругът й Стефан Сърчаджиев има тежката задача да сформира екип за създаващия се Сатиричен театър и да го оглави. Естествено, Леда влиза в този екип.
Назначаването й обаче предизвиква скандал. Актрисата е обвинена, че не може да играе комични роли и няма място в Сатиричния театър. Скандалът е решен радикално -
през 1958 г. двамата с
Леда напускат Сатирата
Сърчаджиев се връща в Народния театър, а Леда отива в Бургаския.
Там вече са режисьорите Елена Огнянова, Леон Даниел, Методи Андонов, Вили Цанков - великолепната четворка, която иска да прави нов, авангарден театър и се обявява против догмите в театралното изкуство.
Техни съмишленици са актьорите Петър Слабаков, Ицко Финци, Досьо Досев, Константин Коцев, Асен Ангелов Кисимов...
През 1960 г. Вили Цанков поставя пиесата “Сизиф и Смъртта” на френския драматург Робърт Мерл. Леда Тасева е журналистка, а Ицко Финци - Смъртта. Темата и посланията на пиесата обаче не отговарят на каноните на соцреализма и тя пада от театралния афиш. Подобни творчески скандали изживяват и останалите трима режисьори и трупата е разтурена. Леда Тасева също уволнена.
А докато снима филма “Хитър Петър” Стефан Сърчаджиев се влюбва вамладата и красива Анастасия Бакърджиева и след развода с Леда се жени за нея. Може би болката от всичко това кара актрисата да сменя театър след театър - в Пловдив, Военния, Враца, Пазарджик, доката през 1977 г. “се закотвя” в театър “София".
Според друга версия обаче Леда изоставя по-възрастния си съпруг и се впуска в много авантюри, и то с доста по-млади от нея мъже. На приятелки споделя, че след развода се чувствала окрилена. В различни години Тасева има кратки връзки със своите колеги - Ицко Финци, Светослав Пеев, Коста Цонев, Петър Слабаков и др. Тези връзки обикновено започвали и завършвали в рамките на филма, който снимат, или пък пламват докато играят в някой спектакъл.
От началото на 60-те години Леда Тасева става една от най-сниманите актриси в телевизионния театър. Безспорният неин връх е постановката на Хачо Бояджиев “Харолд и Мод” през 1977 г. по пиесата на Колин Хигинс.
Сюжетът е уникално въздействащ. 20-годишен младеж иска да се ожени за 80-годишна старица. И то по любов.
Киното остава длъжник на актрисата. Реално погледнато, тя няма истинска главна роля. От тези, в които главният герой или героиня присъства почти във всеки кадър. Играла е вехтошарка, сервитьорка, съседка, гардеробиерка в бар, контрольорка в “Булгарплод”. Има и няколко учителки и майки.
Контрольорка е от филма “Да обичаш на инат” и в него Леда произнася един монолог, който сякаш е римейк на преживяното от нея през годините. А в режисьорския си филм “Трудна любов” бившият й съпруг (№ 3) Иван Андонов й е дал роля на лавкаджийка.
Ако съберем на едно място думите и оценките за Леда Тасева, ще се получи следният словесен портрет.
Истинска лейди на българския театър и кино. Актриса аристократка. Ексцентрична, талантлива, грациозна, влюбчива и чаровна, с характерен глас. Живее заради любовта. Десетки мъже са подвластни на чара й. Любовниците й в живота са повече, отколкото ролите в киното и театъра. Същото е и с личния й живот. Сърцето ѝ никога не е оставало самотно.