- В центъра - 5 лева, в "Студентски град" - 2, край езерото в "Панчарево" през уикенда - левче
- 70 млн. лева ще донесе реформата на "Спаси София", ще отиват само за нови паркинги и автобуси и ремонт на улици
- Скобата скача на 50 лв., а паякът - на 120
- Двойно поскъпва и служебният абонамент, ограничават го до 3 места
- Електромобилите вече също ще плащат, но 50%
Близо тройно увеличение на местата за платено паркиране в София, червена зона в идеалния център, разширяване на синята, а зелената да стигне до “Студентски град”. Това са част от предложенията за тотална реформа на платеното паркиране в столицата, които предлагат от “Спаси София”. Ако бъдат приети, вместо сегашните около 27 000 места платеното паркиране ще обхване 80 000.
Правилата не са променяни от 2012 г., през това време средната работна заплата в София се е увеличила 3 пъти.
“Липсата на реформи доведе до хаос и криза с паркирането, невъзможност за живеещите в центъра да спират до домовете си. Над 1/4 от паркоместата в центъра са превзети от институции или са в режим на служебен абонамент. Слагаме край на безкрайните служебни абонаменти, които превръщат улиците в частни паркинги, и премахваме една от най-големите несправедливости - на символична цена да се наемат части от публичната инфраструктура”, обясни лидерът на СС Борис Бонев.
Затова от формацията предлагат удвояване на цените за служебен абонамент - в червена зона за едно място ще е 1300 лв. вместо сегашните 650. До 10% от местата във всяка подзона може да са служебни, като една институция ще ползва до 3 (сега има право на 5), а фирма - до 2 (сега са до 3). Щом този капацитет се запълни, в подзоната няма да се отпускат повече служебни абонаменти. В момента в такъв режим са над 2500 места. С промените се очаква
да се освободят 1000 паркоместа в центъра
Народното събрание, министерства, агенции, съдилища, МВР, посолства ползват стотици, без да имат право и без да плащат и стотинка. Затова възлагаме на кмета на София до края на годината да преразгледа всички терени и договори, обясни общинският съветник от формацията Андрей Зографски.
В историческия център търсенето на паркоместа надвишавало в пъти предлагането. В някои подзони издадените стикери за живеещите били двойно повече от свободните паркоместа, а запълняемостта - 99% почти през целия ден. Затова там се предлага да има червена зона, а сегашните 6 подзони да се обединят в 4, за да се улеснят жителите им.
Предлага се новата най-скъпа зона да е между “Хр. Ботев”, “Цар Симеон”, “Дондуков”, “Евлоги и Хр. Георгиеви”, “П. Славейков” и “Прага” (виж картата).
Червената зона ще работи всеки ден от 9 до 21 ч
и ще струва 5 лв. на час. Годишната винетка за живеещите ще е 200 лв.
Залага се концентрично разширяване на зоните от центъра към периферията, за да се избегне механичното преливане на паркирането в съседните квартали.
Така в синята зона ще влязат районът между булевардите “Ситняково”, “Цариградско шосе” и “Евлоги и Хр. Георгиеви”; долен “Лозенец” - между бул. “Евлоги и Хр. Георгиеви” и ул. “Св. Наум”; кварталите “Иван Вазов” и “Сухата река”, около Медицинска академия; територията между бул. “Хр. Ботев” и ул. “Опълченска” и централните части от “Красно село”. Час в нея ще е 3 лв. между 9 и 21 ч всеки ден. Стикерът ще стане 150 лв.
Зелената зона ще обхваща кварталите “Борово”, части от “Красно село”, “Зона Б-5”, “Зона Б-18”, “Банишора”, “Изгрев”, “Изток”, “Редута”, “Слатина”, “Студентски град” и “Гео Милев”. Цената ще е 2 лв. на час и ще работи в делнични дни от 9 до 20 ч, а в събота - от 10 до 18 ч. Стикерът ще е 100 лв.
С вкарването на “Студентски град” в зелената зона се предлага промяна в условията за покупка на годишната винетка за паркиране - студентите с коли да представят заповедта за настаняване в общежитие.
Разрешеното време в червената и синята зона става 3 часа, като се предвижда да има и
дневна карта за по-дълъг престой
В зелената ще може до 4 часа. Премахват се хартиените талони.
Тестово в “Банкя” и “Панчарево” ще се въведе жълта зона - само за уикендите и празнични дни. Жителите им ще паркират безплатно, за останалите ще е по 1 лв. на час от 10 до 18 ч, без ограничение в престоя.
Електромобилите вече няма да спират безплатно, но таксата им за зоните ще е 50%. В София официално има 20 хил. електрически коли. Остава преференцията да не се плаща данък за тях. Въвежда се такса за доставчиците на услугата за споделено пътуване.
Вдигат се и глобите - за поставена скоба става 50 лв. от сегашните 30, а за репатриране с паяк - 120 лв. от 60 лв. в момента.
Планира се и въвеждане на нов вид
места за доставчици и зони до училища, детски градини
и обществени сгради, където може да се остане безплатно до 3 минути.
Идеята на kiss&ride е човек да спре, за да остави спътника си - подобна зона за изпращане бе въведена на летището. Около обществените сгради ще се обособят по няколко такива оборотни места. А специалните само за зареждане и доставки ще важат в най-натоварените часове и при кръстовища с голяма търговска дейност. Престоят е до 15 минути.
Очаква се реформата да доведе до 70 млн. лв. допълнителни приходи за общината годишно. Сега са 50 млн. лв. годишно, след промените общо ще стигнат 110,5 млн.
Предлаганите реформи не са просто механично увеличение на зоните. Средствата ще отиват в общината, а не в ЦГМ и парите ще се ползват само за строителство на паркинги, покупка на 150 нови автобуса и ремонт на улиците в зоните, обясни Бонев.
Той се надява на подкрепа от всички групи в СОС, разговори с тях вече са били водени. Кметът Васил Терзиев ще бъде поканен да се включи като съвносител на доклада. След като бъде внесен до края на седмицата, ще има месец за обществено обсъждане. “Спаси София” са направили специален сайт за промените - parkirane.spasisofia.org, на който
софиянци да кажат дали подкрепят идеите
Очаква се в края на юли СОС да разгледа доклада. Ако реформата се приеме, червената зона ще се оформи през август и септември, а до края на годината - разширенията на останалите зони.