
- Предпочетох го пред немския, защото е красив, а руската литература е ненадмината, признава 10-класничката Радина Иванова от Хуманитарната гимназия
- Да знаеш езика на Пушкин, е богатство. Няма литература, която да не е преведена на него, изтъкват преподаватели
Има ли интерес към изучаването на руски език в училище? Определено да, показва репортерско проучване в Хуманитарната гимназия "Св. св. Кирил и Методий" в Пловдив.
В най-старото училище у нас в последните години той се преподава като първи чужд език. Докато в ЕГ "Иван Вазов", популярна като Руската гимназия, този език е втори. Затова и не е учудващ фактът, че Хуманитарната гимназия изпрати 7 свои възпитаници на националната олимпиада по руски език, а ЕГ "Иван Вазов" - само трима.
В надпреварата от първото училище са участвали общо 30 гимназисти, което показва, че всеки четвърти е стигнал до следващия етап.
"Предпочетох го пред немския, защото е по-красив. Харесвам руската класическа литература, която е ненадмината, имат велики автори. Това е най-голямата държава в света. Бях сигурна, че това е моят език", казва 10-класничката Радина Иванова. Занапред смята да се занимава и с други езици, но на този етап иска да усвои най-добре руския.
Колкото и парадоксално да звучи, има и такива, които ходят на уроци по руски. Една от тях е 9-класничката Йоанна Чавдарова. Признава, че езикът на Пушкин й допада. И резултатът не е закъснял - м.г. е спечелила трето място в националната олимпиада.
"Няма натиск от родители и учители. Просто децата полагат усилия и това показва за интереса им към руския. Мотивирани са да го изучават", обяснява преподавателката Невена Табакова.
По думите й, когато са в 8-и клас, имат по 20 часа седмично руски. Тогава усвояват лексиката и граматиката, а както е известно, тя е доста трудна заради сложните падежи.
Идвайки в 9-и клас, те се сблъскват с още 15 общообразователни предмета и натоварването им става значително. Но не се отказват и продължават да изучават езика дори и в извънкласни форми.
"Руската култура е близка до българската и това прави занятията още по-интересни за учениците", допълва преподавателката Любка Марчева. Според нея руският език давал възможност за кандидатстване в повече специалности в университетите. В ПУ "Паисий Хилендарски" могат да се спрат на лингвистика и филология, а в СУ има специалност туризъм с руски език.
Олимпиадата по руски се провежда на три етапа, като първият кръг е в училището. Той включва слушане и четене с разбиране, както и създаване на текст по дадена тема. "Вторият кръг е значително по-труден, текстовете стават по-сложни и има много уловки", казва 10-класничката Радина Иванова.
Самите преподаватели казват, че да знаеш руски е богатство. "Няма нещо, което да не е преведено на този език", допълват те.
"Нашите ученици са на най-добро ниво по руски в Пловдивска област. Показват го тазгодишните резултати, които ни отредиха трето място в страната", изтъква преподавателят от Хуманитарната гимназия Ииля Солтиров. Първо и второ място делят столичните гимназии "Александър С. Пушкин" и "Акад. Михаил Арнаудов".
Според Солтиров тези постижения не са случайни. Те били в резултат от целенасоченото обучение, което съчетава теоретични знания с практическо приложение, културни инициативи и взаимодействие с университетите.
В момента учениците от "Св. св. Кирил и Методий" се подготвят за националния кръг на олимпиадата по руски език, която ще се проведе на 15 март в Несебър.
"Не бих казала, че има чак такова голямо завръщане към изучаването на руския език. В нашата гимназия се учи, както преди. Има деца с интерес към този език, а други го учат, защото е заложен в учебния план", обясни директорката на ЕГ "Иван Вазов" Вихра Ерамян.