Липсата на документите пречи да бъдат уредени проблеми с кредити и наследяване на имущество
На борда бяха спасени 279 души, а 11 останаха в неизвестност - 7 от тях са наши сънародници
Все повече близките на нашите шофьори, изгорели на гръцкия ферибот през февруари тази година, губят надежда, че телата ще бъдат разпознати и върнати, за да бъдат погребани в родината си.
Освен това заради липса на смъртни актове на родствениците си те не могат да уредят ежедневни житейски проблеми, с които се сблъскват.
“Живеем в пълна неизвестност дали някога ще може поне да погребем нашите мъже,
да има място, където да отидем да си поплачем и запалим свещ. Нямаме никаква информация и резултат какво стана с ДНК експертизите. Вече минаха повече от 7 месеца, живеем в някакъв кошмар - и нищо”, казват роднини на шофьорите на тирове.
Фериботът “Юрофери Олимпия” пламна в ранните часове на 18 февруари близо до остров Корфу. Пожарът бързо се разпространи и започна евакуация на пътниците. На борда имаше 290 души, от тях 127 българи, които пътуваха от Игуменица към Бриндизи с ферибота на компанията “Грималди груп”.
На кораба е имало 153 камиона и 32 автомобила. Част от тировете бяха български. Спасени бяха 279 души, а 11 останаха в неизвестност. От тях 7 са българските шофьори Димитър Бояджиев и Васил Марков от София, Васил Асенов от Разлог, Димитър Грънчаров от Хаджидимово, Георги Махлелиев от Сандански, Рангел Дърмонски от Пловдив и Христин Тишевишки от Кнежа.
След продължила дни наред спасителна операция и преместване на ферибота от Корфу на пристанището Астакос в крайна сметка бяха открити овъглените останки на останалите изчезнали шофьори. Всички са били обгорели до неузнаваемост.
Докато продължаваше тежката операция по обхождане на ферибота, на място бяха и роднините на нашите шофьори.
За да се идентифицират телата, са взети ДНК проби
За останалите петима българи още няма резултати от ДНК експертизите и идентификацията им не е направена. Гръцките власти увериха, че това ще стане за седмица до 10 дни, после - до месец.
Сега най-вероятно това може и никога да не стане. Останките са били в състояние, в което не може да се извлече ДНК. Тези, от които все пак е взета проба, показвали различна от тази на нашите водачи, имало и смесени ДНК.
“Нямаме информация защо се бавят резултатите. Казаха, че телата били много обгорели, ставало трудно. Казват ни да чакаме, но вече не издържаме! В същото време съпругът ми имаше кредит.
След трагедията успявах няколко месеца да покривам вноските от последните му заплати в картата, но вече нямам възможност.
Към кредита има застраховка “Живот”, но нямам документ, че е починал,
за да се активира застраховката. Служителите в банката проявяват разбиране, но законът е такъв”, разказва през сълзи Нели Маркова, съпруга на шофьора Васил Марков.
Роднините на друг от тираджиите пък искали да продадат колата му, за да покрият належащи ежедневни нужди. И те не можели заради липсата на официален документ, че е починал, а те след това да получат удостоверение за негови наследници.
Наказателното производство за трагедията се води от гръцките власти. Роднини на нашите шофьори са наели български адвокати, които работят в тясно сътрудничество с гръцките си колеги, за да са в течение на разследването.
“Поддържам непрекъснато връзка с гръцките адвокати и адвокатите на италианската застрахователна компания.
Разбрах, че разследването там върви доста експедитивно, като се има предвид тежестта на случая.
Има множество назначени технически експертизи и повечето били готови. Гръцките колеги са обнадеждени и се надяваме скоро прокуратурата да излезе с краен акт за приключване на досъдебното производство.
Разбирам положението на близките, виждам колко им е тежко и искат колкото може по-бързо да приключи всичко, но
наистина случаят е сложен и правим всичко възможно на този етап”,
каза адвокат Васил Крумов, който се е заел да помага на Нели Маркова.
Някои от роднините са изискали и получили удостоверение от гръцката полиция за инцидента, което са представили в банка, където пък има кредит на загиналия.
В документа обаче пишело, че за шофьора “има данни, че е бил на ферибота, изчезнал е и вероятно се касае за смъртен случай”, но категорично полицията не твърди, че е загинал, а всичко е предположения.
Това е така, защото само прокуратурата може да е категорична в заключителния си акт. Сега петимата още се водят изчезнали, а не починали. От нашата банка обещали, че ще разгледат удостоверението, но още не са се произнесли.
при такива инциденти в морето едва след 2 г. се издава смъртен акт на изчезнали
Пуснал съм и запитване до Комисията по финансов надзор, но още чакам отговор. Това е сериозен проблем за наследниците, защото освен че не може да се активира застраховката “Живот” по кредита, ако близките нямат възможност да го погасяват, той става предсрочно изискуем, което вече си е сериозен проблем за семействата”, обяснява адвокат Крумов.
Категоричен е, че билетът за ферибота е и вид застрахователна полица, така че наследниците могат да претендират за обезщетения, но и това ще стане след окончателно произнасяне на прокуратурата.
“Вече 8 месеца нищо не се случва. Чакаме, чакаме и сме в пълно неведение. Адвокатката ни в Гърция и тя чака. Нямам обяснение как така не можаха да направят тези ДНК експертизи? Случаят е много заплетен и вече сме обезверени.
В гръцки териториални води, италиански ферибот, български шофьори... Не знам дали нещо ще стане накрая”, казва и синът на Георги Махлелиев - Евгени.
Той споделя, че заради липса на смъртен акт баща му се води жив и заедно с брат му не могат да получат документ за наследници, за да уредят битови проблеми. Наскоро от НОИ пък звънили, за да питат за документ, че баща му е починал, но и на тях обяснил, че такъв няма.
Трудно е да се гадае какъв ще е резултатът от разследването, дали ще има повдигнато обвинение към виновници за трагедията на ферибота, дали делото ще стигне до съд и евентуално след време пък да има осъдителни присъди.
Появиха се информации, че вероятно огънят е тръгнал от трета палуба, а от гаражите на първо и второ ниво са извадени здрави автомобили. Версиите са от възпламенена газова бутилка в тир, човешка небрежност или техническа неизправност.
Очаква се всички фирми, които са претърпели загуби на превозни средства и стока, или да се споразумеят за обезщетения от застрахователя, или да водят дела, като същото вероятно ще направят и роднините на загиналите и пострадали пътници.