Обявени са процедури за доставка на 62 употребявани и 70 нови автобуса. Предстои да стартираме обществени поръчки за още 160 нови, казва в интервю изпълнителният директор на “Столичен автотранспорт”
- Г-н Манолов, от 1 г. сте начело на “Столичен автотранспорт”. Какво успяхте да промените?
- Заварихме дружеството в критична ситуация, с изключителен дефицит на материална обезпеченост. Липсваха договори за доставка на части и консумативи - ключови за функционирането му. За първите 7 месеца на 2024 г. не беше стартирана нито една обществена поръчка за реализиране на инвестиционните намерения, част от бизнес плана за миналата година, най-вече за доставка на превозни средства. Незабавно създадохме организация за стартиране на процедурите и за
поетапно въвеждане
в експлоатация на
спрените по технически
причини 159 автобуса
Ако за 1 г. предишното ръководство е реализирало 20 процедури, то за същия период ние проведохме 55. Освен това от 2018 г. работниците не бяха получавали обувки, а шофьорите - униформи. Осигурени са. Монтираме климатици в десетки помещения, ремонтираме работни пространства и обновлението не спира. Реализираме процедури съгласно ЗОП по осъществяването на няколко големи ремонта в гаражите за подобряване на битовите условия, мерки за енергийна ефективност и безопасност на труда. За съжаление, до момента не са осигурени средства от Столичната община за подобряване на материално-техническата база.
- Кога ще има нови автобуси в София?
- През 2023 г. по решение на СОС са закупени 6 употребявани автобуса за превоз на пътници в планината, както и 4 двуетажни за атракционни пътувания в града за 1,74 млн. лв. И въпреки че те извозват столичани и гостите на града, до момента не са ни разплатени от общината. Същото е и с бонусната система - одобрена, внедрена, разплащана ежемесечно от дружеството, но така и не сме получили средствата за тях от СО.
Обявени са процедури за доставка на 62 употребявани и 70 нови автобуса. Но в търсене на оптимален вариант СОС значително ни е ограничил, залагайки горен праг на бюджета и заедно с това високи технически и екологични параметри за автобуси, които ще са втора употреба. Това доста затруднява доставката. При процедурата за 10 автобуса втора употреба за Витоша се видя, че в ЕС трудно се намират желаещи търговци с интерес да участват в такава поръчка, при това без осигурено финансиране. Злонамерена интерпретация е, че причината е в ръководството на дружеството. Предупреждавахме, че ще загубим ценно време, след което ще трябва да търсим ново решение на този въпрос.
В следващите месеци предстои да обявим поръчки за още 100 дизелови, 50 газови и 10 електрически автобуса съгласно одобрената инвестиционна програма.
Има значително
закъснение в
модернизацията на
подвижния състав в
последните 6 г.
Изготвили сме план за поетапна подмяна на автобусите, който ще представим на Столичния общински съвет за одобрение. Продължаваме да търсим варианти за цялостно обновяване на автобусния парк при спазване на европейското законодателство, но най-сериозният ни проблем е липсата на финансиране.
- Финансов ли е единственият проблем?
- От години има натрупани системни проблеми, единият от основните, разбира се, е финансов. Липсва ясен план от Общината за регулярно изплащане както на натрупаните задължения, така и на текущите. Въпреки това завършихме 2024 г. на печалба. Икономическата рамка на градския транспорт, съгласно която функционираме, се прие в средата на 2025 г. Липсата на планиране и предвидимост винаги оказва неблагоприятно влияние, не само в транспорта. Създалото се през годините неравенство във възнагражденията на заетите в транспорта и динамиката на пазара на труда, както и недофинансирането на сектора в последните 4-5 г., лошото наследство и липсата на политически консенсус по въпросите, свързани с темпа на развитие, са ключови за ситуацията, в която се намираме.
- Решихте ли проблема с недостига на водачи?
- Проблемът няма лесно и бързо решение. Водачите на автобуси работят на отворения пазар на труда в Европа и света. Липсата на водачи започна да се проявява през 2018-2019 г., последва ковид кризата, някои международни превози бяха ограничени, а други - преустановени. Тогава голяма част от шофьорите се върнаха, запълнихме щатовете, издължихме отпуските, извънредният труд значително намаля и беше в долните граници на допустимото. След като ковид приключи, от пролетта на 2022 г. започна отново отлив на шофьори. Негативният тренд продължава и днес, а
средната възраст
на водачите при нас
е близо 54 г.
Сред основните фактори за липсата на кандидати са стресът и натоварването - физическо и психическо, трафик, недоволни и агресивни пътници, дългите смени, ранното ставане и др.
Работим по няколко направления за разрешаване на кадровия проблем. Първо, условията на труд - за един водач това е превозното средство, което управлява. Надяваме се обновлението, за което споменах, да се случи скоро, за да може всички да ползваме по-комфортни и сигурни автобуси. Второ, активно търсим водачи както в страната, така и в чужбина. Надявам се, че след последните промени в Закона за автомобилните превози ще успеем да привлечем желаещи шофьори, на които ще окажем съдействие при придобиване на документи за правоспособност.
- Какво бихте казали на столичани?
- Работим за ресурсното обезпечаване на дружеството, което е предизвикателство - ние сме голяма структура, която прави големи процедури. Полагаме усилия и за подобряване на условията на труд, което неминуемо оказва положително влияние върху работната среда. Предстои да внедрим програма за допълнително обучение на водачите за взаимодействието им с различните категории пътници в натоварената градска среда. Подобряването на транспортната инфраструктура и реновирането на автобусите ще спомогнат за по-голямата безопасност и сигурност при осъществяването на услугата и ще я направят по-комфортна, търсена и предпочитана.
И един апел към другите участници в движението - да спазват правилата и
да са толерантни към
водачите от градския
транспорт, защото те
изпълняват служебните
си задължения
и носят отговорност за живота на хиляди пътници. Нека не забравяме, че безопасността на движението е споделена отговорност - за шофьорите в градския транспорт, водачите на автомобили и пешеходците. Здравето и животът ни зависят от разумното поведение на всички на пътя.
Стилян Манолов е изпълнителен директор на “Столичен автотранспорт” ЕАД. Има 24-годишен опит в сферата на транспорта. Професионалното му развитие започва през 2001 г. в една от водещите компании в сектора - “Груп”. Магистър по специалността “Публична администрация”. Владее английски, руски и италиански език.