Промените в закона поеха към парламента, полемиките не стихват
Още тази есен телефоните вероятно ще бъдат забранени в училище. След големи вълнения от страна на деца, родители и учители, а и политици, и след повече от месец обществено обсъждане Министерският съвет прие в сряда промените в Закона за предучилищното и училищното образование. Така те тръгват към парламента и очакванията са депутатите да започнат разглеждането им преди лятната си ваканция.
Но както в обществото, така и сред избраниците има "за" и "против" измененията и може да се очакват дълги и горещи дебати, преди законът да бъде окончателно гласуван.
Освен че забранява телефоните, проектът въвежда часове по добродетели и религии и допълнителна подготовка по български за деца, които не го владеят добре. Дори първолаци вече ще повтарят, ако не се справят с българския.
Нов начин за атестиране на учителите и възможност да налагат повече, но по-леки наказания за дисциплина са разписани още в закона. Както и освобождаване на частните училища и градини от задължението да обучават 20% от децата безплатно, ако получават държавни субсидии.
Но за самите ученици най-горещата тема са телефоните. И досега те са забранени в много училища, децата обаче ги скриват в раницата и ги вадят в междучасието. Идеята е вече да нямат право да ги ползват и когато урокът не е почнал.
Предвидено е изключение "за строго образователни и медицински цели, както и при форсмажорни обстоятелства".
Постоянният досег с електронни устройства пречи на концентрацията, влошава успеха, нарушава когнитивното, емоционалното и комуникационното развитие на децата, посочват от МОН.
Александра Евтимова, ученичка в 11-и клас в 51-о СУ: Днес това е интерактивният начин да учиш - с екрани. И защо да сме откъснати от света?
Според мен мобилните телефони в училище помагат. Това е един истински интерактивен начин, по който се учи. Като започнем от различни онлайн състезания до работа в екипни проекти. А и като цяло мисля, че не трябва да сме откъснати от света в училище. Не смятам, че когато сме с телефони, постоянни ги гледаме. Ето аз не гледам постоянно телефона си.
Когато нещо ми е интересно в училище, телефонът не ми пречи по никакъв начин
Разбирам, че смятат, че младото поколение имаме ли в ръцете си телефон, само него гледаме. Не мисля, че е така. Или поне не цялото поколение е такова. Наистина в превозните средства всички гледат в телефоните си, но говоря за всички, не са само учениците.
Телефоните ни разсейвали! Всичко е субективно. До човека е. Дори да се забранят телефоните, той пак ще намери начин как да го вкара в училище. Ако ученикът иска да слуша, да учи, да внимава, телефонът не му пречи по никакъв начин. Използвам го, когато имам поставена задача на него или когато съм приключила със задачата.
Аз лично искам да продължа и след училище да уча графичен дизайн. Разбира се, държа на техниката, но не смятам, че тя трябва да определя целия ни живот. Смятам, че дигиталният свят ни помага, но съм съгласна че трябва да се откъсваме от него и да живеем в истинския. Но мисля,че забраната на телефоните в училище няма да промени това.
Д-р инж. Веселин Стефанов, учител по предприемачество и заместник-директор на 51-о СУ "Елисавета Багряна": Пречат на децата да се концентрират върху урока
Като учител по предприемачество в гимназиален етап и заместник-директор с 10-годишен педагогически опит съм категоричен: забраната на мобилните телефони по време на учебния процес е необходима и правилна стъпка.
Това е мярка, която показва отговорно отношение към развитието и благополучието на нашите ученици. В днешно време мобилният телефон не е просто средство за комуникация – той е прозорец към социалните мрежи, видеа, чатове, игри и всякакви външни стимули, които откъсват ученика от реалната класна стая.
Зачестяват случаите, в които дори при интересни, интерактивни уроци ученици насочват вниманието си към екрана, а не към учебното съдържание. Това разрушава учебната динамика и пречи на създаването на активна и мислеща ученическа общност. Нека бъдем откровени —
училището не може да се състезава с TikTok и Instagram
за вниманието на едно 15-годишно дете. Именно затова трябва да поставим разумни граници.
В нашето училище от години работим за изграждане на дисциплинирана и технологично балансирана среда. В началото на всеки час учениците оставят мобилните си телефони в органайзери, с което се елиминира изкушението да ги използват скришом. Това ни позволява да се фокусираме върху същината на учебния процес – изграждане на знания, умения и нагласи, които ще са полезни в реалния живот. Освен това улеснява и работата на учителя – не се налага постоянно да прекъсва урока заради дисциплинарни забележки, свързани с устройства.
В редица европейски страни още при влизането в училище учениците оставят телефоните си в специални шкафчета или помещения. Това не е рестрикция, а възпитателна мярка – тя насърчава самоконтрол, уважение към учебната среда и концентрация. Някои ще кажат: “Ограничавате учениците и достъпа им до съвременни дигитални инструменти”. Напротив – ние ги предоставяме, когато учебният процес го изисква.
В нашето училище имаме достатъчно техника, таблети, лаптопи и интернет достъп, така че дигиталната среда е гарантирана при нужда. Това позволява целенасочена и контролирана употреба на технологиите – в подкрепа на ученето. Забраната на мобилните телефони не е крачка назад, а разумен ход напред – към по-качествено образование, повече внимание в час и по-добри резултати за нашите ученици.