
Нито Петър Стоянов, нито Първанов направиха нещо в политиката след края на мандата им, Радев също няма. Но алтернативата - “Непокорна България”, ще се роди в неделя, няма нужда хората да чакат, казва бившият депутат и учредител на новата партия
Още акценти от интервюто:
- Камерите на тола могат да мерят и моментна скорост, и килограми на камионите
- Когато синът ми взе книжка, му бях забранил да кара сам първите 5000 км - заедно сме ги минали. И съм сигурен, че може да шофира
- 35 г. съм бил в БСП, но това вече не е онази партия, изпразнена е от съдържание. А аз не съм изменил на идеите, те продължават с нас
- 18 хиляди са подали заявления за членство в "Непокорна България" още преди старта. Виждам нови лица, които до момента не съм срещал по събрания на БСП. Което ми дава надежда, че тези хора са чакали наистина алтернатива да се появи нещо ново
- Г-н Свиленски, въпреки всички разговори и дискусии войната по пътищата продължава. Ето, последните данни на МВР отчетоха, че само за 3 месеца пияни и дрогирани убиха повече хора на пътя от цялата 2024 г. Като напомним и за катастрофата, при която загина малката Сияна... Като депутат дълги години в парламента вие работехте по темата за войната по пътищата, но решение така и няма още. Защо?
- Шест законопроекта стоят повече от 6 г. в различни парламенти, защото няма единно мнозинство, което да напише и внесе изцяло нов закон - такъв, какъвто трябва да бъде. Сега, следвайки емоцията и желанието на хората за промяна, приеха на първо четене и шестте закона в рамките на 24 часа и всички очакваха, че те бързо ще бъдат окончателно придвижени. А се даде максимален срок за предложения - 28 дни. Като добавим към това великденската им ваканция... През този срок нищо не се обсъжда, седят и чакат депутатите да напишат предложения, които после да започнат да обсъждат. И отиваме чак към юли. Затова аз смятам, че и през август няма да има приет закон.
Даже и по тази тема не можаха да намерят съгласие, да се обединят и да работят бързо. Бил съм 10 г. депутат, 3 месеца председател на транспортна комисия. И през всички тези години не сме допускали да се спекулира с темата. Защото най-лошото е, когато стане инцидент, всички да се хвърлят да променят даден текст.
Законът за движение по пътищата е променян 98 пъти. Тук е мястото да поздравя вашия вестник, не мога да не спомена и покойния Борислав Зюмбюлев, че бяхте първите, които направихте инициативи, кръгли маси, дискусии с експерти и специалисти. Участвах в тях и всичко, което се говори в момента, вече е изговорено още преди 7-8 г. Всички бяхме единодушни, че трябва да се направи едно нещо - нов Закон за движение по пътищата. Депутатите трябва само да ви чуят. Такъв закон ще събере всички проблеми, които сега се обсъждат - че няма мантинели, че има коловози, че асфалтът е тънък, че няма знаци... Сега всеки изчислява колко струва знакът, маркировката. Ама всичко е в закона! Отговорността е в закона! Там пише, че отговорност за пътя носи кметът, ако е в населеното място, или АПИ, ако е извън населеното място. Всичко е ясно!
- Като е ясно, защо толкова години темата продължава да е болна и хората все още умират по пътищата? Правителството си постави тази тема като акцент, но винаги по нея се работи под въздействието на някаква емоция, на нещо драматично.
- Когато преди десетина години станах депутат, имаше голяма катастрофа на “Цариградско шосе” пред мола, такси уби няколко души. Тогава пак имаше кръгли маси, обсъждания, на които се роди идеята за нов закон, защото там е заровено кучето. Тогава един депутат с повече опит ми каза: Жоро, не се хващай с това, нов закон не можеш да направиш, тук има много интереси, просто няма да имаш подкрепа.
И наистина, когато тръгнахме да го правим, защото няколко пъти МВР се опитва да прави закон заедно с Министерството на транспорта, и се започва - инструктори, обучаващи, изпитващи - всеки има някакъв интерес. И този закон винаги беше избутван настрани. Задачата не е толкова сложна: отговорност, обучение на шофьорите, пътна инфраструктура. Всичко това трябва да бъде записано в закона и да се спазва. Проблемите няма да изчезнат. Но всичко ще е ясно - къде има камера, защо се мери средна скорост...
- Ще има ли ефект включването на толкамерите?
- Знаете ли откога говорим за тази средна скорост? Ние имаме най-скъпата толсистема в Европа, която може да отчита и скорост, и контрабанда.
- И моментна, и средна скорост?
- Може и средна, може и моментна. Може да отчита и тонажа на камионите. Коловозите по пътищата са от претоварени тирове, а те вървят, защото няма контрол. Но камерата, като го снима и го засече с кантара - веднага ще го отчете. В асфалта има монтирани датчици, които претеглят на всяка ос, и всеки камион може да бъде претеглен колко тежи и колко е претоварен. Само че това претоварване струва пари и е корупция. Защото, вместо да прекараш 100 тона с 3 камиона, ти ги прекарваш с два камиона, но вземаш парите като за три. Виждате ли защо не работи толсистемата? Камерите ги има, датчиците ги има, но нямат сметка. Те направиха системата основно да проверява винетки.
- Сега нали ще използват толкамерите да мерят средна скорост.
- Съмнява ме - ще мерят само на северната тангента, и то на 5 отсечки, защото ще обяснят как има изходи, няма как да стане. А имаме скъпа система, платена от държавата, която дава възможност за контрол на всички тези неща, и корупцията няма да може да вирее.
Решението е работеща толсистема, контрол и нов Закон за движение по пътищата. Бързо направен, но добре обмислен и изкоментиран, абстрахиран от всички интереси и корупционни практики, които може да има. Сервизи, прегледи, пунктове, стикери - всичко, което може да ви роди главата, го има в този закон. Затова казвам, че трябва политическо мнозинство. Ето, сега имат мнозинство - обединили са се, нека да тропнат по масата и да го направят, а не просто да променят 6 закона.
- Сега по-силен ли е общественият натиск, за да се случи нещо реално?
- Аз очаквах по-силен заряд, по-силна реакция от обществото, но виждам голяма уплаха в управляващите. Те са готови на всичко и сега е моментът да се настъпи и да направят нещо. А не 10 дни ваканция. Досега можеха да направят дискусии и да обмислят всичко, да скъсят сроковете по закона. Защото няма какво ново да се измисли. Пак ви казвам - вашият вестник бяхте първопроходцците, които поставиха темата. В тази връзка си мисля, че е добре обществото да бъде още по-информирано. Направете една инициатива - както всеки ден гледаме прогнозата за времето на страниците на вестника ви, така да виждаме каре с цифри за броя на катастрофите, на ранените и на загиналите. Когато се види нагледно и ясно, всеки - и млад човек, и родител, ще се замисли, преди да даде колата си с 200 коня мощност на детето си, взело вчера книжка.
Навремето един уважаван от мен пътен експерт, беше предложил - когато сядаш да шофираш, да слагаш книжката си на таблото пред теб. Виждайки я, да знаеш, че тя може да бъде отнета във всеки момент. Когато минеш разрешената скорост, да си видиш книжката и да се спреш. Ето такива инициативи и действия биха допринесли. Разбира се, за разумни хора. Когато човек си е самоубиец и камикадзе, каквито и закони да приемеш, няма да има ефект.
Но нещо трябва да направим, защото загиваме като нация от безхаберие. Защото това красиво дете Сияна загина на пътя, но след това се обърнаха два тира. И никой нищо не каза. Причината е ясна - трябва да се намали скоростта. Лошите пътища се компенсират с намалена скорост. И след това се оправят. Но не може да чакаш да стане убийство, за да действаш.
- Един от големите проблеми са младите шофьори. През годините неведнъж са се обсъждали мерки.
- Знаете ли, когато синът ми взе книжка, аз му бях забранил да кара сам първите 5000 км, минали сме ги заедно. И съм сигурен, че може да шофира. Никой не е застрахован, но поне като ме вози, си позволявам да заспя.
Когато обсъждахме новия Закон за движение по пътищата, говорехме за придружителите, за органиченията какви автомобили могат да карат, да не са толкова мощни. И ограничения за нощното каране - защото, когато вечерта един млад човек се качи с трима съученици, те не използват колата за превозване, а за забавление. Именно с такива шофьори стават най-големите и най-тежките катастрофи. Затова подкрепям предложенията за ограничение през нощта, за ограничение на мощността. Има написани такива текстове, но няма кой да ги приеме. Надявам се сега да ги приемат. Да, ще има съпротива, защото знам, че това нарушава интереси.
- Нека да минем на друга тема. В неделя стартирате “Непокорна България”. С какво партията ви ще е по-различна от многобройните вече съществуващи?
- Това е точният момент за старт на “Непокорна България”. Правителство има, но то не работи за тези, които са го избрали. Държавата влиза от скандал в скандал. Явно е, че има нужда от алтернатива. Тази алтернатива в неделя ще бъде официално учредена - “Непокорна България”.
- В не един наш разговор през годините сте казвали, че вашата партия е БСП, че няма да я смените. Как се случи така, че сега говорите за “Непокорна България”?
- Точно така. Моята партия е БСП, 35 г. съм бил член. През живота си повече съм бил член на БСП, отколкото не съм бил. Влязох в партията на 19 г., когато всички напускаха. За тези 35 г. не съм изменил на идеите, важно е и сега да ги следвам. За съжаление, БСП не е вече тази, в която влязох. Нито е тази, в която са били баща ми и дядо ми. В момента и трите букви - Българска Социалистическа Партия, не отговарят на съществото на тази партия. Тя не е нито българска, нито социалистическа, още по-малко партия. Това е организация, абсолютно изпразнена от съдържание. Казвам го с болка и тъга, защото аз съм това, което съм, благодарение на БСП, на хората, които са ме подкрепяли. И се надявам да не ги разочаровам. Затова им казвам - важни са идеите, това, което искаш да постигнеш като развитие и цели. А в “Непокорна България” тези идеи ще бъдат продължени. Не променяме нито на йота идеите и целите, които БСП си е поставяла. Просто този път ще имаме възможност да ги реализираме.
- Тръгват ли с вас много хора от БСП? Откъде ще дойде основната членска маса и електорат на НБ? Събрахте ли вече нужните 2500 подписа за регистрация?
- Не мога да кажа каква част от БСП ще ни последва. Не сме си поставяли за цел да цепим БСП, да ходим по клубове, по районни и общински организации на БСП, за да отнемаме от силата на партията. То ръководството само си го прави, отблъсква членове и симпатизанти.
Виждам обаче разширение в периферия - по-млади, по-ангажирани хора, работещи, студенти. Виждам нови хора, които до момента не съм забелязвал по срещи и събрания на БСП. Което ми дава надежда, че тези хора са чакали наистина алтернатива да се появи нещо ново. Не поредното ново, а нещо, което има история. Хората знаят, че като говори Свиленски или Нинова, няма да ги излъжем. И в това отношение виждам резервоара на подкрепа на НБ.
Допреди десетина дни заявленията за членство бяха над 18 хиляди, което за една новосформираща се организация е добър старт и дава надежда, че няма да е поредният проект. А напротив - ще бъде наистина алтернативата на това, което се случва в България. Защото вижте 30-те леви партии, голямото обединение вляво, което се случи, всички те седнаха на масата с Борисов и с Пеевски. Тоест лявата алтернатива, която трябваше да има, я няма, тя вече е в управлението и следва политиките на ГЕРБ, не на БСП. Нито една мярка от тези 100, които бяха показали, се изпълнява в момента. Когато 15 г. казваш, че Борисов е злото в тази държава, сега сядаш с него на една маса. Защо?
- Не е ли по-важно обаче да има правителство, отколкото да продължава политическата криза и да има поредни избори?
- Това е фундаментален въпрос - винаги е по-добре да има правителство. Но когато това правителство не работи за хората, които са го избрали, по-добре да го няма. Питам избирателите на БСП и на лявото обединение - защо гласуваха за БСП? За да получат Борисов? По-добре да бяха гласували за ГЕРБ, щяха да са с победителите.
Затова казвам, че има алтернатива, когато си последователен. Когато си казал, че няма да се коалираш с ГЕРБ, няма да го правиш. А тези хора са зависими и за съжаление, погребаха партията.
- “Непокорна България” каква формация ще е - лява или патриотична?
- Ляво-център. Разширяваме периферията, тъй като 70% от българите не гласуват. Нашият резервоар за подкрепа е там.
- Какво по-различно предлагате вие? Акценти пак ли ще са битката с джендърите, защитата на християнското семейство?
- Това, което ние говорихме преди няколко години, сега идва от Тръмп и Америка, от другите европейски държави. Ние ще отстояваме тези ценности и няма да им изменим, защото сме последователни.
Ще предложим програма за управление на държавата, базирана на силна и работеща икономика и индустрия. Здравеопазване, образование и социална политика са следствие - след като бъде произведен БВП, да бъде правилно разпределен. Защото не се чува нищо от БСП, че болниците не трябва да са търговски дружества, че парите не трябва да следват ученика - никой не поставя тези теми. Затова казвам, че в България може и ще има алтернатива.
- Кои са потенциалните ви партньори? Нинова се изказва ласкаво за МЕЧ.
- Подходящ би бил всеки, който следва ценности като борба с корупцията например. Но нека видим програмите. Можем да говорим с всеки, който мисли за това България да се развива икономически, индустриално, социалната политика, образованието, здравеопазването. Тези теми са ни на дневен ред и на база на тях ще влизаме и излизаме от разговори.
- Мандатът на президента изтича догодина. Партия на Радев на следващи избори може ли да бъде ваш партньор?
- Продължавам да мисля, че Радев няма да тръгне да прави политически проект, дори и след края на мандата си. За мен няма нормален президент, който да тръгне в тази посока. Това е желание вероятно на хора покрай него, които след края на мандата на президента вероятно ще трябва да си търсят друго поприще. Да, сигурно политиката е удобно нещо, искат да използват вероятно авторитета, който има или ще има след излизането си. Но си мисля, че той няма да пристъпи към такова действие.
- Защо? Той излиза от президентството достатъчно млад, за да е участник в политиката. И второ, имаме вече такъв пример с АБВ на Георги Първанов.
- И Петър Стоянов, и Георги Първанов се опитаха да се върнат в политиката. Какво направиха? Нищо. Така че не вярвам Радев да е третият, който да иска да не направи нищо. Мисля, че му мина времето да влиза в политиката. Това е просто като една теза, която върви, за да неутрализира или да казва на хората - чакайте, нещо ще стане, но по-натам. Алтернативата ще се роди в неделя, няма нужда да чакат.
ВИЗИТКА:
- Роден на 9 октомври 1970 г. във Велико Търново
- По професия е строителен инженер
- Беше два мандата общински съветник в София от БСП, след това осем мандата депутат от соцпартията, зам.-председател на групата
- Беше член на Националния съвет на БСП, но през септември миналата година беше изключен от партията заедно с Корнелия Нинова
- В неделя ще е един от учредителите на новата партия "Непокорна България"