
МВР е кауза, като религиозен обет е, като посвещение. Който иска да е част от него, трябва да е готов да даде живота си за другите. Не може със садистична злоба да очакваш да махнат някого, защото бил от другите. Работих с четирима премиери - Костов, Сакскобургготски, Станишев, Борисов, но никой от тях не ми е вършил работата, казва главният секретар на МВР в периода 2009-2013 г.
И още акценти в интервюта на о.р. ген. Георгиев
Това МВР не е моето, човек трябва да знае кога му е заминал влакът
Видях на парад главни и старши комисари, които приличаха на Лаурел и Харди. Попитах главния секретар нормално ли е? Той ми обясни, че не искали да си купуват палта, защото били скъпи, а не знаели колко време ще се задържат на длъжността
Малограмотни фарисеи опитват да забъркват МВР в политическите си боричкания
Престъпления, извършени от служители на МВР, ДАНС и останалите специални и полицейски служби, трябва да се разследват от Прокуратурата на въоръжените сили
- Г-н Георгиев, след вашето напускане на вътрешното министерство през 2013 г. през поста главен секретар на МВР са минали 11 души, като повечето се задържаха за по няколко месеца, а през последната година дори няма титуляр, а временно изпълняващ длъжността. Защо толкова често се сменят главните секретари?
- Не мога да кажа защо, но е факт, че МВР повече от година е без най-важния си човек - вероятно поредните политически интрижки за сметка на професионалистите в системата. Аз съм последният, когото трябва да питате защо се гаврят с главните секретари на МВР. Друг е въпросът защо се допуска и приема от обществото политическата ситуация в България да превръща МВР в заложник на хора със съмнителна морална хигиена, облечени, макар и за кратко, с власт. Буквално преди минути отново направиха опит да забъркат МВР в политическите си боричкания, да ги обвиняват за пореден път в превишаване на правата. Вбесявам се, когато чуя малограмотни фарисеи да изопачават истината заради евтини политически дивиденти. Това, че не познават Закона за МВР, не значи, че могат да обвиняват полицейските служители, защото така е най-лесно.
Получава се някакъв омагьосан кръг - когато МВР изпълнява задълженията си по закон - някой “имунитетник” решава, че превишават правата си. Ако колегите с цената на много унижения и компромиси деескалират конфликт - веднага следват обвинения в “нерешителност” и “изпускане на ситуацията от контрол”.
Не можем обаче да виним гражданското общество, че не харесва това, което вижда като цяло. Не може хората да харесват полицай с външен вид на муджахидин или полицайка, под чиято униформа се подава татуировка на русалка с развити вторични полови белези. Често съм повтарял на колегите си, че ние сме като лекарите. Лекуваме “обществените болести”. Човек отива на лекар, когато нещо го боли. Човек търси полицията, когато го е сполетяла беда. Няма и не може да има безразличие, или още по-лошо - грубо и арогантно отношение към някой, който страда. Не може да се удря вързан човек, не може да се фабрикуват доказателства…Това са базисни постулати, аксиоми, без спазването на които се обезсмисля нашата професия.
- Нима когато бяхте в МВР, не е имало грубо и лошо отношение?
- На секундата, когато съм разбирал за някое от изброените по-горе нарушения или престъпления, е следвала незабавна проверка, оценка, атестация и административни, дисциплинарни, кадрови, или други мерки. Отварям една скоба и казвам, че твърдо вярвам, че престъпления, извършени от служители на МВР, ДАНС и останалите специални и полицейски служби, трябва да се разследват от Прокуратурата на въоръжените сили. Знам какво ще се изприказва след тези мои думи, знам мнението на колегите от прокуратурата и МВР, но опитът ми показва друго. Който иска и може - да се занимава с темата.
- Едва ли са ви докладвали какво се случва във всяко районно управление?
- МВР беше централизирана структура с йерархично управление. Имаше много стройна организация от ръководители - заместник главен секретар, директори на главни дирекции, директори на областни дирекции, които реагираха адекватно. Сега не мога да разбера защо направиха толкова управленски равнища между изпълнителския състав и ръководството. При нас директорът на ГДБОП беше заместник главен секретар, главните дирекции имаха по един-двама заместник-директори, областните - един заместник-директор, той и началник-отдел “Криминален”.
Виждам, че сега главните дирекции са с по четирима заместници, отделите са с по двама. Не мисля, че обемът от работа е нараснал със 100%. Вероятно защото е объркан моделът за кариерно развитие в МВР, което също е огромна тема за разговор. МВР възприе най-глупавия модел за кариерно развитие и не можем да се сърдим на изпълнителския състав, защото този, който трябва да им разпорежда какво да правят, не е особено компетентен, тъй като е нямал време да се научи. Сега тези, които преди години ни казваха как трябва да съсипем нашата система, за да станем “европейци”, се мъчат да се реформират и да изградят нещо, което ние затрихме със Закона за МВР от 2005 г. ФРГ реформира и централизира обмена на данни на специалните и полицейските си служби след хиляди критики за неефективност и “създаване на информационни острови”. Австрия изгради изцяло нова структура за сигурност в МВР - контраразузнаване, криминална полиция, БОП, пожарна, състоящи се от офицери и сержанти, държавни служители и цивилни. Франция въведе понятието “офицер”, а не “служител”.
Великобритания създаде Националната криминална агенция (НКА), която да централизира разпокъсаните им полицейски звена. Италия запази военизираните си полицейски служби - Корпуса на карабинерите и Корпуса на финансовата гвардия. Съседна Гърция не пипна службите си въпреки външния натиск. А ние? Да цитирам претенциозно Апостола: “Народе?”.
Знаете ли, че на един парад, на който ме бяха поканили, видях главни и старши комисари, които приличаха на Лаурел и Харди. Единият с генералски панталон, стеснен, все едно и преплувал Черно море на бъчва, другият с вталена куртка, третият сложил на униформата вариант на награда, която се носи на цивилно облекло. Един с палто, друг с куртка. Попитах главния секретар дали това е нормално. Той ми обясни, че не искали да си купуват палта, защото били скъпи, а не знаели колко време ще се задържат на длъжността.
Наскоро чух поредния реформатор с имунитет да казва, че министърът трябвало да уволни всички директори, за да се докаже като министър, да си “създаде екип”. Дали този мъдрец знае, че “екипът” на министъра включва началника на политическия му кабинет, заместниците му, парламентарния му секретар, съветниците и ръководителя на пресцентъра.
Всички останали са в професионалния екип, тоест служители, които би трябвало да израстват с конкурси при покриване на най-високите критерии, при определена йерархия, постигнати професионални резултати, прослужено време и т.н. Защо и как трябва да “махаш” такива хора. Откъде самочувствие да го правиш?
- Но ако министърът няма доверие на главния секретар, не го харесва?
- Главният секретар не може да бъде “сменен”, “уволнен”, “отстранен” или какъвто друг глагол от “политическото говорене” изберете, от министъра на вътрешните работи. Затова той се назначава с указ на президента по предложение на Министерския съвет. И ако всички висши ръководни служители, както беше някога, се назначаваха с указ на президента, положението нямаше да е такова, защото щеше да има система на контроли и баланси. Няма значение как се казва президентът на Република България. Той е върховен главнокомандващ.
На няколкостотин километра от нас има война, а ние се правим, че не съществува. Знаете ли, че в началото на войната Украйна оцеля благодарение на батальоните на Министерството на вътрешните работи, вътрешните им войски, на тяхната жандармерия. И ние имаме жандармерия, но нямаме батальони …и никаква лампичка не ни светна.
Не може със садистична злоба да очакваш да махнат някого, защото бил от другите. Тези висши ръководни служители са се явявали на конкурси, развивали са се в кариерата. Аз съм станал началник на група при правителството на Иван Костов, с министър Богомил Бонев, началник на сектор и началник на отдел по време на правителството на Симеон Сакскобургготски и министър Георги Петканов, директор на полицията при премиер Сергей Станишев и министър Михаил Миков, главен секретар, когато премиер беше Бойко Борисов с министър Цветан Цветанов.
С кого от тях би трябвало да съм свързан? Някой от тях ли ми е вършил работата, някой от тях ли е разкривал пловдивските печатници за фалшиви пари, или хероина, или вътрешните терористични актове? С кого работиха структурите на ФБР, Сикрет сървис, Европол? Те ли ми взеха изпитите в Академията на ФБР? Те ли предаваха опита си на колегите ми?
Не. Големите дела, значимите случаи се разкриват и документират от редовите оперативни работници, ръководени от грамотни началници, на които да могат да разчитат и да вярват безпрекословно. Отношенията трябва да са такива, че един от тях, с оръжие да пази гърба на другия, а той да си повери живота в ръцете на колегите си. Тези отношения се разиват във времето и се изграждат завинаги. А сега забелязвам, че непрекъснато гледат да си правят кал един на друг.
- Определено имате поглед върху ставащото в МВР, защо не се върнете?
- Човек трябва да знае кога му е заминал влакът. Това МВР не е моето. Много съм остарял.
- Пловдивската структура на ГДБОП, която сте оглавявали, се прочу през последните дни с контрабанден скандал.
- Това за мен е изключително страшно и означава, че ръководителите нямат авторитет пред подчинените си. Това би било абсолютно невъзможно по мое време. Говорих си с бивши и настоящи колеги. Абсолютно невъзможно. Не може да отдаваш заповеди по нерегламентирани средства за връзка, не може да искаш незаконосъбразна заповед да се изпълни. Явно на колегите им е дошло в повече някой да се подиграва с труда им. От друга страна - можеше в канала да има внедрен служител под прикритие и да се избият едни други, можеше да става въпрос за разработка на ДАНС или на друга специална служба. Не може така, не става така. Някога имаше легендарни полицаи с огромен авторитет. Всички знаеха и още знаят кой е ген. Румен Миланов, кой е ген. Красимир Петров, кой е полк. Ботьо Ботев, имаше приемственост и традиции, а сега стават легенди, но в лошия смисъл на думата.
МВР е особена структура. Какво означава да си неин служител? Преди всичко МВР е кауза, като религиозен обет, като посвещение. Когато човек иска да е част от МВР, означава да е готов “да защитава и служи” , ако се наложи - да даде живота си, за да живеят другите, да знае, че е обречен да не е богат и известен, да знае, че каквото и да направи, то ще бъде твърде късно, твърде недостатъчно и никога няма да получи признание, освен посмъртно, от колегите си.
Има и друг тип служители - такива, които имат романтични представи за службата, такива, които искат да упражняват власт и избиват комплекси, или пък внедрени от групировките, за да използват служебното си положение - това са изключенията. Те трябва да бъдат отсявани още на входа от Института по психология на МВР.
- Организираната престъпност може ли да внедри свои хора в МВР?
- Естествено. Организираната престъпност, екстремистки организации, специални служби могат да провеждат многоходови комбинации по внедряване на техни “къртици” в МВР, да ги развиват дори до ръководна позиция.
- Но тогава каква е ролята на отдел “Вътрешна сигурност”, която трябва да установява зависимостите?
- Преди да се намеси “Вътрешна сигурност”, трябва да има цяла редица от контролни звена. Като се започне от взводните командири, началници на групи, началници на сектори, началници на отдели - нисък и среден ръководен състав. Това са най-важните ръководители, които трябва да се изграждат, обучават, развиват, пазят и много стриктно да се контролират.
В МВР живееш повече с колегите си, отколкото със семейството си. МВР ти става семейство. И когато ръководителят не разбере и не оцени с какъв човек работи, когато бъде пропуснат от “Вътрешна сигурност”, ставаме свидетели на неприятни случаи.
- Представяте една много идилична картина на служителите на МВР, но през последните години видяхме полицайка, която занесе стълба на шофьор, убил две момичета, на автопатрул, който осигури коридор на водач, седнал пиян зад волана. Да не говорим, че снимките, които полицайките, замесени в тези скандали, бяха качили във фейсбук, предизвикаха почуда.
- Аз съм работил с истински полицаи. Някои още служат в МВР. Има ги.
А тези, за които говорите, са типични примери за променен и подменен облик на служителя на МВР. Не може девойки с вид на, меко казано, бардами да бъдат емблеми на МВР, няма как майсторки на кючека да бъдат допускани до МВР! Това е абсурд!
- Защо попадат?
- Защото отсъства тази поредица от контроли, за които говорих преди малко. Тоест, за да попадне една девойка с такъв “характерен” вид в МВР, някой трябва да се е ангажирал с нея. Същото важи и за “батките” в полицейска униформа. Не виждам как по нормален начин такова “нещо” може да покрие критериите на теста за интелигентност, на теста за интегритет и грамотност, въпреки че всичко вече е занижено. Професията е нежелана, защото е неблагодарна, зле платена и не дава перспективи за по-добър живот.
- Затова ли е голямо текучеството?
- В различните служби е различно, но например при разследващите полицаи нормалният път за развитие е да "избягат" в съдебната система, където ще имат много по-малко дела и много повече пари при същата квалификация като разследващите магистрати в националното следствие или прокурорите.
Друг пример - професионалните шофьори в МВР - механик-водачи или водачи на специална техника, които станаха тираджии за много повече пари. Каузата на закрилника е изядена от хладилника.
- Много обществено недоволство предизвика повишаването на възнагражденията на служителите на МВР с 50%, най-вече, защото в системата не е извършена реформа, за която обаче никой не навлиза в конкретика.
- Увеличението изглежда голямо, защото заплатите им бяха много ниски. Защо пак се оглеждат в паричките на МВР, а не в т.нар. ДМС (допълнително материално стимулиране) на администрацията. Разпределят се стотици хиляди ДМС в другите държавни сфери. Полицаите, пожарникарите, бопаджиите, граничарите и всички служители на МВР трябва да взимат достатъчно пари, така че да не се чувстват като хора втора класа, да имат нормално съществуване. Да не се налага пожарникари да слагат дограма или граничари да монтират климатици.
- Но от друга страна не е направена реформа, има много пенсионери, а и т. нар. чантаджии.
- МВР не е администрация, а сила. На един боец му трябват трима логистици. На един служител с правомощия по Закона за МВР му трябва човек, който да поддържа колата, да купува и поддържа оръжието, да поддържа компютъра, да разработва софтуера, да прави обществени поръчки. Сам по себе си един полицай не може да изпълнява задълженията си, а има нужда от хора, които да го подкрепят. Чантаджии е много обидно за хората, които подпомагат процеса.
Друг въпрос е, че силите, средствата и бюджета в МВР са неравномерно разпределени. Не може целият бюджет да отива за заплати, без да има възможност за капиталови разходи.
Ръководителите в МВР така и не се научиха да управляват бюджети. Те нямат възможността като например един главен специален агент във ФБР, който е еквивалентен на нашия регионален директор, да управлява бюджет, тоест като мениджър да разпределя средства там, където са му необходими. При нас е каквото ти дойде и каквото ти кажат. За пенсионерите - казват, че са около 6000. Опитни служители, щом са придобили право на пенсия. Ако те напуснат системата, и приемем, че никой повече няма да напуска МВР, не отчитаме т. нар. "недокомплект", с капацитета на Академията на МВР и учебните центрове - около 600 служители на година - за около 10 г. тези колеги могат да бъдат заменени. Дали е разумно - ръководството да преценява.
Често чувам, а и аз самият съм използвал тъпото клише "услугата "Сигурност" . Не, това не е "услуга". Сигурността е съвкупност от човешки права, повечето конституционни и не можем да купуваме и продаваме сигурност. Тоест финансирането на тези сфери е различно от търговията. Не можеш да търгуваш с човешки живот, с човешки права. В това отношение полицаите са много задължени на обществото и са прави хората да недоволстват, защото както вече казах това, което гражданското общество вижда отсреща, не му харесва. Време е за промяна, но, ако ще я правят тези "краткосрочници" и аматьори в законодателния ни орган - по - добре да не правят нищо.