Високите цени на горивата не означават само ограничаване на пътуванията и превръщане на семейната кола в почти недвижима собственост, защото е скъпо да се напълни резервоарът.
Цените на бензин и дизел, и най-вече на дизела, дават пряко отражение върху всичко, което купуваме. По простата причина, че стоките трябва да се докарат до магазина. И колкото повече струва горивото, толкова по-висока е и крайната цена за потребителите.
Ние се тревожим много за цените на газа, но тъкмо бензина и дизела имат силен вторичен ефект върху цените на всичко през транспортните разходи.
Горивата се калкулират и от производителите и техните високи котировки веднага се отразяват на крайния продукт. (Виж 2-а и 3-а стр.)
Храните например са увеличени средно с 5% от май насам. Най-сериозно повишение има при олиото, млечните и месните продукти, захарта и брашното. Дори зеленчуците и плодовете това лято са по-скъпи заради повишените цени на транспортните услуги.
Според редица изследвания поскъпването на горивата с 10 ст. на литър вдигат инфлацията с 1%. За последните 12 месеца това прави близо 8 на сто.
Ако бензин и дизел не бяха се вдигнали, то общото увеличение на цените у нас можеше да е два пъти по-малко от отчетените от националната статистика 17,3%.
Поради това всички мерки, които могат да доведат да поевтиняване на горивата, са добре дошли. За съжаление, България няма кой знае какви инструменти в тази посока. Акцизите у нас са на възможно най-ниското ниво за ЕС и Брюксел вече ни отказа допълнително намаляване. Евентуално сваляне на ДДС за горивата изобщо не гарантира, че по-ниската ставка ще отиде при потребителите, има голяма вероятност да остане при търговците.
Засега все още не е ясен ефектът от ембаргото, което ще се въведе от ЕС за руския петрол и горивата, произвеждани от него.
Май единственото, което остава на държавата, е да дава компенсации - на хората и на бизнеса. Въпросът е дали ще намери петролни компании, чиито свръхпечалби да обложи и с тези пари да плаща компенсациите.