
Английски град вече година живее в такъв експеримент и вижда по-малко тормоз и агресия
Докато на много места по света все още се говори как смартфоните не трябва да се допускат до училище, за да не разсейват децата, родители и учители в един английски град се договориха просто да не им се купуват, преди да са навършили 14-годишна възраст.
Жителите на Сейнт Олбанс стигат до това решение преди година, виждайки, че подрастващите стават все по-агресивни и асоциални.
“Проблемът не беше, че те ги използват в училище, защото през последните десетина години, откакто съществуват, не съм виждал да са били допускани в клас в началните учебни заведения в нашия град. Но наблюдавахме вредите, които те нанасят върху поведението на децата”, казва пред “Индипендънт” Матю Тавендър. Той е директор на едно от 33-те училища в Сейнт Олбанс, които миналия май се обединяват и пишат общо писмо до родителите на своите ученици. В него те подробно описват защо смятат, че е най-добре малките деца да не получават телефони с достъп до интернет и социални мрежи. Разказват как всяка понеделник сутрин се борят да се справят с редица вредни последици, след като през уикенда учениците са прекарвали дълги часове със своите смартфони. Някои от тях са гледали неподходящи видеа в социални мрежи и са изплашени. Други са се сблъскали с обидни коментари и онлайн тормоз, чувстват се самотни и неразбрани.
“Виждахме много проблеми, произтичащи от използването на WhatsApp. Платформата се беше превърнала в най-голяма причина за тормоз и разрушаване на приятелства. Групите в нея ставаха все по-големи, някои имаха около 90 души, а половината от тях даже не бяха от нашето училище”, разказва Тавендър. По думите му взаимодействието на децата там е било много негативно.
“Използваха неподходящ
език и снимки
Нямаше нищо сексуално, но имаше коментари за насилие, раса и подобни неща. Няколко от нашите шестокласници говореха за инфлуенсъра Андрю Тейт и със сигурност някои от момчетата го боготворяха”, признава директорът.
Затова училищата в Сейнт Олбанс решават да се обединят и да предложат на родителите въобще да не купуват на децата си телефони с достъп до интернет, докато не станат на 14 г. Това е голяма промяна, тъй като масово учениците в Англия вземат първия си смартфон в VI клас, когато станат на 11 г. Тогава те завършват началния етап от образованието си и се готвят да преминат в гимназиалния. Започват да ходят сами до учебното заведение и родителите им искат да имат връзка с тях, докато стигнат до него. Те са посъветвани обаче да дадат на децата си апарати, които разрешават само телефонни разговори и есемеси.
“Осъзнахме, че да отнемеш нещо, което си разрешил, е много по-трудно, отколкото да не го позволяваш първоначално”, казва Греъм Дил. Той е баща на 10-годишно момче и се надява, когато следващата година синът му премине в шести клас, никой от съучениците му да няма смартфон. Греъм Дил работи като частен учител. Обучава деца, които не ходят на училище. Някои от тях са с поведенчески проблеми, други пък не могат да се впишат в учебната програма. Той има две различни гледни точки относно въздействието на смартфоните и социалните медии върху децата. За тези от тях, които трудно социализират, те са алтернатива, но са и голям фактор за разсейване.
“Работя с деца на възраст от 13 до 16 години и те са изключително разсеяни. Не са способни да поемат дълбоко въздух и да се концентрират върху дадена задача. Искат веднага да се справят и се нуждаят от друга стимулация, ако е твърде тежка или скучна. Едно от момчетата, с които работя, например инстинктивно
непрекъснато вади
телефона си от джоба
и аз трябва постоянно да му напомням да го прибере”, разказва Греъм Дил пред “Индипендънт”. Затова, когато получава писмо от училището на своите деца, с молба да не им се купуват смартфони до 14-годишна възраст, той е във възторг. Смята, че ако повече хора се обединят около това решение, за всички ще е по-леко. Признава, че води подобна битка и по отношение на някои компютърни игри като Fortnite. Синовете му, които са на 8 и 10 г., искат да играят, защото приятелите им го правят, но Греъм Дил и съпругата му са против. Причината е, че са видели как твърде дългото прекарване онлайн се отразява негативно на настроението на подрастващите. Те спират да си играят с играчки и връстници.
Разбира се, не всички родители в Сейнт Олбанс мислят като тях, но болшинството прегръщат идеята да се отложи даването на смартфони до 14-годишн възраст. “В момента само 7% от учениците в VI клас имат, докато преди година бяха 68 процента. Определено се наблюдава подобрение в отношенията им. Играят повече и общуват в междучасията”, казва директорът Тавендър. Въпреки че агресията не е изчезнала напълно, той е забелязал, че тя обикновено е свързана с деца, които притежават смартфони. Затова началните училища в Сейнт Олбанс се надяват експериментът им да продължи да бъде успешен и да даде стимул и на други градове да започнат да го прилагат. Според тях не е достатъчно да се забранява само използването на телефони в училище, тъй като
през останалото време
децата също прекарват
прекалено дълго
време онлайн,
което се отразява на тяхната психика.
Наблюденията им се доказват и от голямо проучване на университети в Англия, САЩ, Бразилия и Швеция, които са анализирали как недопускането на смартфони в клас се отразява. То не е открило връзка между забраната им и постигането на по-добри резултати и психическо благополучие. Изследователите смятат, че това се дължи на факта, че децата, посещаващи училища с политики за забрана на телефони, прекарват онлайн толкова дълго, колкото и останалите през вечерните часове и през уикендите. Затова те препоръчват учителите и родителите да работят в посока на подготовка на подрастващите как здравословно да използват технологиите. Да търсят балансиран подход, който набляга на изграждане на умения, а не на ограничения.