
Филм на "24 часа", посветен на художника, разказва за детството му и първите му опити в рисуването. Ще бъде излъчен на откриването на новата му изложба днес в НДК
Въпросите на времето и отговорите, които намирам чрез живописта, са само малка част от смисъла на творчеството. Не само вчера и днес, но утре какво ще вълнува зрителите? Докъде могат да ги отведат скритите послания на времето, въплътени в картини?
На тези свои въпроси Греди Асса ще даде отговорите с новата си изложба “Преди, сега и утре”. Тя е част от Салона на изкуствата в НДК и се открива днес в 18 ч на ет. 3, вход А3.
Когато рисува “сега”, художникът го прави, за да цитира собственото си “преди”, разказва самият той пред “24 часа”. Преминаването през времето за него е опит да освети избеляващата памет и да ни накара да потърсим собствен смисъл.
Експозицията включва 23 маслени творби, правени през годините, включително и картини от 2025-а. Повечето са в голям формат.
“Пак се занимавам с водата, времето, скоростта на времето. Както пише Пруст, времето е като поток без брегове. Това много ми хареса, защото оправдава усещанията ми за водна площ, за това как отначало пристъпваш към водата, после я усещаш, а след това се любуваш на отблясъците ѝ”, казва Греди Асса. Впрочем само преди две седмици той откри в столичната галерия “Интро” друга своя изложба, посветена на реката, която може да се разгледа до 26 май.
В картините му в НДК се откриват и теми като природата, екологията, народопсихологията, трудолюбието.
Едно от платната му показва традиционния за Балканите музикален инструмент - гайдата. “Нашият народ обича тези звуци”, допълва Асса.
Има и по-носталгична нотка, която се открива в картината му “Порта”. “Това е заключена врата на село - от тези обезлюдени места, където от 200-300 човека в един момент са останали двама-трима. Това задава въпроса: “Какво става?”, защото изкуството не дава отговори, трябва да задава само въпроси”, обяснява художникът.
По думите му експозицията “Преди, сега и утре” показва, че от нас зависи много - не трябва да оставяме нещата такива, каквито са. Не става въпрос за някаква революционна борба, а дори за това да гледаш през погледа и на другия, не само през собствените си очи. “България е прекрасна държава и красотата на природните ѝ забележителности би трябвало да привлича повече хора да ѝ се наслаждават, без да я унищожават”, смята художникът.
И тъй като много от гостите, които ще присъстват на откриването на изложбата, едва ли знаят всичко, което го съпътства в творческия път, той ще им го покаже с филма на “24 часа” “Какво носи Греди Асса в 7 куфара към Израел”. Автор на лентата е журналистката Весела Бачева, режисьор е главният редактор на “24 часа - 168 истории” Слави Ангелов, а продукцията излезе точно преди една година в сайта 24chasa.bg. Сега ще бъде излъчена и по време на вернисажа.
“Това филмче, направено много хубаво, ще открехне вратата към това, което правя”, обяснява Асса. А в лентата разказва:
Моето рисуване започна още на 5 г. на масата в кухнята. Представете си една огромна маса - почти не можех да я стигна, и с едни моливи, които баща ми ми беше купил, нарисувах една кутия. После пак я изрисувах. Изобщо всичко, което съдържаше тази кутия. И оттам започна тази одисея досега.
Ще бъде излъчена и друга кратка лента от по-стара дата, отново автобиографична.
“Първата ми картина е по фройдистки, нарисувах майка ми на едно платно с много тежък туткал. Беше образ на жена, аз си представях, че това всъщност е майка ми. Тя се напука, развали, после разбрахме, че трябва да има друга консистенция на туткала, но опитът ми ме накара още повече да заобичам това изкуство и картината за мен беше като икона. Затова обичам вертикално да рисувам моите картини. Хоризонтът е много хубаво нещо, но вертикалът те вдига някак си чисто спонтанно нависоко”, разказва още Греди Асса във филма на “24 часа”.
На откриването на изложбата са поканени заместник-министърът на културата доц. д-р Тодор Чобанов, посланици, представители на различни институции и общественици. Експозицията може да бъде видяна до 20 юни.