Влиятелният украински министър на вътрешните работи Арсен Аваков връчи днес оставката си, след като беше на поста от проевропейската революция на Майдана през 2014 г., - рекордно дълго участие в кабинета, въпреки няколкото скандала, с които се сблъска, предаде Франс прес.
Моля да получа право да се оттегля от поста вътрешен министър, е написал 57-годишният Аваков в официално писмо до парламента, публикувано от неговото ведомство. Оттеглянето му трябва да бъде одобрено с гласуване на депутатите, което се очаква скоро, съобщава БТА.
Аваков не посочва причини за оттеглянето си. Източник, близък до министъра, каза за АФП, че оставката може да е резултат от искане на президента Володимир Зеленски.
Много заможен бивш бизнесмен, Аваков беше назначен за министър в края на февруари 2014 г., след проевропейското въстание на Майдана, което завърши с бягството в Русия на тогавашния проруски президент и идването на власт на прозападни сили.
Аваков е единственият министър, който е още на поста си от онзи момент, въпреки смяната на правителства и президентските избори през 2019 г., спечелени от Зеленски.
Освен полицията, Аваков контролира националната гвардия, граничната охрана и службите за спешна помощ - това са неколкостотин хиляди въоръжени служители, което му дава значителна власт в украинската държава.
Опозицията и защитниците на човешките права на няколко пъти са настоявали за оставката му, защото министърът беше действащо лице в няколко скандала.
Той по-специално беше обвинен в корупция и в това, че си е затварял очите за редица злоупотреби на силите на реда, което министърът неизменно отрича.
Критиците му го упрекват и за провала на реформата в полицията, започната с много шум през 2015 г. с помощта на редица западни държави, но стигнала до мъртва точка.
Между другото, Аваков поддържа приятелски отношения с френското правителство, отбелязва АФП.
Под негова егида, Киев, който зависи от политическата подкрепа на Париж срещу Русия, подписа споразумения на стойност близо 2 милиарда евро за покупката на локомотиви, противопожарни автомобили и френски лодки, както и на хеликоптери, произведени от френско-германската група "Еърбъс Хеликоптерс".