Италианското училище беше избрано за посланик на Европейския парламент
Да завършиш училище и да станеш веднага след това предприемач в дигиталната сфера, вече е нещо обичайно за много от учениците от “Галилей-Коста-Скарамбоне” в град Лече.
В намиращото се в южната област Пулия училище преподава учител, който учи възпитаниците си на креативност в информатиката още от деца. 61-годишният Даниеле Мани е бивш предприемач, който става учител преди 15 г. Още оттогава внася предприемаческия дух сред учениците, на който се стреми да ги учи още от малки. Как? Като ги подтиква непрекъснато да си измислят “микро предприемачески идеи”. Затова и още от деца мнозина създават неща в дигиталната сфера, които иначе се правят в университета.
Даниеле Мани стана трети в класацията на Global Teacher Award за 2020 г., която мнозина сравняват с нещо като Нобелова награда за преподаватели. Той е първият италианец, спечелил подобна награда благодарение на умението
да заразява учениците си със
страстта по информатиката
“Да научаваш, правейки”, е мотото на Мани.
До 1999 г. Мани, който по онова време има свой бизнес в информатиката, се занимава с лансирането на нови фирми и IT проекти. Карат го да замества в училището в Лече, преподавайки информатика, и така се влюбва в работата с деца. Решава да захвърли всичко останало и да се захване само с преподавателска дейност. В началото тръгва директно на четвърта скорост, защото си мисли, че от всичките си ученици трябва на всяка цена да създаде предприемачи с компютри. Средно обаче по двама-трима годишно от децата се насочват след дипломиране към IT бизнеса.
Най-голямото удовлетворение на Мани е, че учениците му придобиват предприемачески манталитет, способност да разрешават проблеми във всички сфери, да работят в екип и да знаят как да се справят и с неуспеха. Според него това е американски подход в положителния смисъл, защото те учи да имаш вяра в себе си и в собствените си способности.
Мани учи децата да развиват идеите си в клас, но и да ги пласират на пазара и да намират клиенти, искащи да инвестират в тях.
От 5 години Мани организира лаборатория с участието на ученици от десет средни училища в Лече, която се нарича Startup Garden. Основната идея в нея е, че онези от децата, които обичат да сърфират в интернет и да играят на видеоигри, могат да опитат да създадат сами подобни игри. По този начин според Мани учениците му се учат на креативност и в новите технологии, защото в Италия творчеството в училище се стимулира обикновено единствено в сферата на изкуството.
Друг случай на успели ученици на Мани са създателите на стартъп със социални цели, наречен MABASTA, което е съкращение от движение против тормоза на ученици в юношеска възраст. Идеята постига невероятен успех благодарение на медиите и социалните мрежи, момчетата я представят дори на сцената на Фестивала в Сан Ремо, а освен това беше
наградена с медал от
президента Серджо
Матарела през 2017 г.
Въпреки че юношите, които са я измислили, вече са завършили училище, те работят активно за реализирането ѝ. През лятото им хрумва и друга идея, свързана с това как да достигнат до ученическите класове въпреки локдауна.
училището трябва да стане
място, в което се създава,
а не само да обучава
по готови текстове
“Имам късмета, че учениците ми са като вулкани. Всеки път, когато обяснявам нещо, винаги има някой, който ми казва, че вече има измислена апликация за тази или онази функция. Уча се от тях.”
За повечето от курсовете и проектите, по които училището на Мани работи с учениците, се използват фондове на ЕС по различни програми. През 2019 г. “Галилей-Коста-Скарамбоне” беше избрано за училище - посланик на Европейския парламент. Екипът на училището, участвал в селекцията сред хиляди ученици в ЕС, беше съставен от 23-ма ученици и един учител. Тимът спечели титлата благодарение на брилянтните си способности, демонстрирани по темите за ЕП, но също и с креативността и с предприемаческите си способности. Програмата за училище - посланик на ЕП, е достояние на всички училища в Европа. Досега над 100 000 ученици от ЕС са участвали в нея.
Още при първия локдаун в началото на пандемията повечето от учениците на Мани са се оказали подготвени за т.нар. дидактика на разстояние, известна в Италия като DAD. С фондове от Министерството на образованието са били подпомогнати онези ученици, които нямали собствени компютри или таблети, за да следят уроците от разстояние. Според Даниеле Мани бездната в италианското образование в момента обаче не е между имащите и нямащите дигитални инструменти, а между онези, които имат бърз интернет, и онези, които нямат. “В цяла Италия могат да се намерят зони, които не разполагат с бърза интернет връзка. В богатата Ломбардия например също има села без подобна връзка. Високоскоростният интернет трябва да бъде приоритетът на Италия, защото никой не трябва да бъде изключен от дигиталния свят”, коментира Даниеле Мани пред сайта “Сапере”.