"Образование в условията на пандемия и дигитализация" е вторият уебинар, организиран от "24 часа" по проекта "TREND Европа"
"Интернет е пространството, където се учи най-добре. Информационната система World Wide Web е създадена в ЦЕРН, защото е имало нужда да се споделя наука между различните департаменти на институцията. Интернет е начин на включване на повече ученици." Това каза студентът в Англия Димитър Фердинандов на дискусията "Образование в условията на пандемия и дигитализация", организирана от "24 часа".
Онлайн събитието е част от проекта "Тренд Европа", който "24 часа" изпълнява в партньорство с Европейския парламент.
Според най-младия участник в дискусията учениците всъщност страдат от липса на социални контакти. "Научно доказано е, че децата се нуждаят от 8 прегръдки на ден, а възрастните - от 4 до 7, за да поддържат добро физическо състояние". Според Димитър обаче университетите на Острова ще продължат с онлайн обучението и след пандемията. Разпространението на лъжливи новини показвали, че българите нямат достатъчно високо ниво на дигитални умения.
Ръководителят на отдела за дигитално образование към ЕК Георги Димитров обясни, че комисията има план за действие в областта на дигиталното образование 2021/2027. Съсредоточава се върху 2 цели - ефективно използване на технологии в образованието и постоянното развитие на дигитални умения от ранна възраст. Качеството и включването са най-важните неща, защото всеки има право на достъп до качествено образование, обясни Димитров.
"Имаше доста неизвестности, свързани с липсата на технически средства, на интернет, на лаптопи. 1 година по-късно слабостите изглеждат несъществуващи", каза директорът на столичното 119-о средно училище Диян Стаматов, който е и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета. Днес, пред новата вълна на затваряне, учителите били много по-спокойни, защото се справят отлично с дистанционното обучение.
Младите помагат на по-възрастните, а добри помощници бяха самите деца, каза Валентина Денчева, директор на частно средно училище с немски език "Веда" и секретар на Българската асоциация на частните училища. Тя се пошегува, че по време на пандемия се сетила за времето, в което петилетката се изпълняваше в съкратени срокове. Така са правили и с квалификацията на учителите - компресирали периода.
За да намалят стреса сред учители и ученици, психолог се грижи за спокойствието им в много училища. Наталия Любенова, психолог в средното училище "Емилиян Станев" във Велико Търново, прави групи с деца и учители, за да тушира напрежението.
Д-р Любомир Стефанов, преподавател по политически науки в Нов български университет, пък каза, че във висшето училище ситуацията отдавна е отиграна. С дигитални платформи се работи от 6-7 години. В сферата на технологиите 10 години са равни на 1 век, допълни главният асистент.
"Онлайн формата остава завинаги. Миналата година от грип в САЩ са починали 195 деца, от началото на тази година има само едно починало дете от грип. Ако онлайн означава спасяване на човешки животи, няма аргумент против. Нека мислим как да пренесем хубавите неща от предишната епоха в сегашната", обобщи в края на дискусията Ален Паунов, един от създателите на иновативната образователна платформа TeachMe.