2020 година постави пред всички нас редица предизвикателства, породени от епидемията от коронавирус. Наложи се да променим своето ежедневие, да преосмислим и реорганизираме нашата работа, да бъдем по-отговорни към себе си и околните, по-човечни и по-добри. С оглед продължаващата епидемиологична обстановка в страната стана ясно, че въпреки присъствената форма на обучение в училищата, ще се наложи да се преминава частично в обучение в електронна среда. Това ще се случва при обявяването на грипни и "дървени" ваканции, и при карантиниране на ученици, класове и училища. В новите условия българското училище съумя да продължи своята просветителска мисия и да работи активно, за да въвежда успешно обучение от разстояние в електронна среда, заявяват от синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа", с председател д-р Юлиян Петров, предава БТА.
В тази връзка синдикатът "Образование" е направил национално проучване за готовността на образователната система за обучение от разстояние в електронна среда. Според анкетата 45,9 процента от учителите нямат служебно дигитално средство /лаптоп/, с който да могат да работят в или извън образователната институция. Останалите 54,1 процента са заявили, че имат служебни лаптопи на разположение за работа от разстояние.
Подобно е положението и при учениците - само 38 процента от тях имат дигитално средство за работа, а останалите имат само телефон или нямат никаква техническа осигуреност. Според респондентите 43,3 на сто от училищата имат отлична интернет свързаност, а в 52,9 на сто мрежовата осигуреност в образователните институции е лоша в повечето класни стаи или съвсем отсъства.
94,5 процента от учителите плащат с лични средства достъпа до интернет, а едва 1,7 процента са получили служебни средства за интернет. Оптимистично звучи фактът, че в 73,8 процента от училищата има изградена електронна платформа за обучение, в 14,1 процента в момента се изгражда и само в 12,1 процента няма такава.
Синдикатът "Образование" счита, че всички български учители, без изключение, трябва да получат служебни лаптопи, за да могат да работят ефективно, също и да превключват, когато е необходимо за работа от разстояние. "В никакъв случай не трябва да се разрушават от експерти на МОН създадените от образователните институции собствени училищни облаци, като се лобира за Office 365 или G-suite for education. Нека изборът си остане на българските учители и училищните им ръководства", настояват от синдиката. И са на мнение, че МОН и социалните партньори трябва да катализират процеса с изпълването на Националната електронна библиотека на учителите с електронни уроци по всички учебни предмети. Учителите следва да се мотивират и да им се заплати да предоставят електронните си продукти в нея.
Няколко години продължи националната програма за безплатен интернет на българските учители, но за разочарование на педагозите беше закрита. Необходимо е да се открие нова национална програма за служебен интернет за учители, заявяват от синдиката "Образование". И информират, че подкрепят повишаването на броя на разрешените извинени отсъствия по семейни причини. Също трябва да се увеличи и времето за предоставяне на извинителните бележки, съобразно извънредната ситуация.