Прокуратурата проверява пилотска грешка
Собственикът на “Уолтопия” бе успешно опериран в “Пирогов”
Сменени горивни филтри на двата двигателя може да са причинили срива на самолета на бизнесмена Ивайло Пенчев. Това съмнение изразил самият той пред шефа на звеното за разследване на авиационни събития Христо Христов, разказа експертът по Би Ти Ви.
В понеделник Ивайло Пенчев, който се прочу със своето “дарение под условие”, мина успешо операция в “Пирогов” на първи лумбален прешлен. След като в неделя пусна призив във фейсбук за даряване на кръв, тъй като неговата е рядка, Пенчев мина успешно операция в най-голямата спешна болница у нас. Преместен е в Клиниката по неврохирургия, където ще остане няколко дни, докато премине постоперативният период и може да бъде изписан.
Собственикът на “Уолтопия” намекнал, че катастрофирал заради техническа неизправност, причинена от отговорника по поддръжката на самолета му. Той разказал, че усетил много силен мирис на гориво.
Районната прокуратура в Елин Пелин обаче започна проверка за негова грешка. Една от линиите на разследването е, че сам е причинил катастрофата. Ще се проверява и за техническа неизправност.
“На 6 ноември 2019 г. е последният полет - не са летели нито самолетът, нито пилотът от 6 месеца”, подчерта Христо Христов. Преди да излети в събота, Пенчев направил проверка на машината, оправил гумите и дозаредил гориво.
“Ясно е, че е техническа неизправност. Въпросът е кой я е причинил. Не мога сега да посоча виновен”, каза самият Пенчев, който също говори от болницата по Би Ти Ви.
“Има си отговорен човек за поддръжката на самолета, когато има техническа неизправност, хипотези много - че производителят е виновен, че човекът по поддръжката не е свършил нещо.
Двигателят загуби
мощност, работеше
на минимални
обороти”,
каза още той.
“Колкото и да го мисля, не виждам къде може да съм сбъркал, че двигателят да започне да “киха” и “кашля”, убеден е Пенчев.
“Аз си потроших гръбнака, те за разрешително ми говорят”, коментира той хипотезата, че може да му бъде отнет документът за летене.
Бизнесменът пилотирал от 20 г., но делтапланер. На самолет се качил преди 5 г. “Двете машини са много сходни”, обясни той.
Четирима били очевидците на катастрофата. Христо Христов разговарял с тях, както и със самия Пенчев. От думите му стана ясно, че собственикът на “Уолтопия” все пак допуснал грешка при връщането си и захода за кацане. Тя довела до рязка загуба на скорост и машината станала неуправляема.
Иначе двигателите на този тип самолети не се сертифицират, обясни специалистът. “Но те са развлекателни, не трябва да се правят пикирания, изкачвания, производителят е описал, че така трябва да планираш пътя си, че да имаш площадка за приземяване. Отигравани са при тренировките такива ситуации, при които трябва да се приземи”, посочи той.
“3 минути полет е имал до установяване, че двигателят започва да притихва. Докладва на координатора проблемите и казва, че ще се завърне за кацане. Първо
помислил да не би да има
проблем с горивото в
единия резервоар
Минава на другия, отново двигателят заглъхва, затова решава да се върне веднага. Бил е на около 150 м над релефа”, каза Христо Христов.
Според него след частичното намаляване на тягата на двигателя може би при подхода за кацане пилотът увеличил натоварването, ъгълът бил над 90 градуса, получило се спадане на скоростта.
“Става камшичен удар наляво и падане на самолета. Имаше следи от лопатите по пистата - двигателят е продължил да работи”, описа инцидента Христов.
Човек от летището наблюдавал самолета, като идвал към оградата - пуснал колесник, обаче “зависнал” като вертолет, нямал постъпателна скорост. Казал му да “отпусне нослето” и той го направил. Това разказал въпросният служител, който държал връзка с Пенчев. При виража надясно на 110 - 120 градуса обаче скоростният срив става факт и самолетът вече бил неуправляваем.