В градове по цял свят общественият транспорт е ключов елемент за връщане на работниците по работните им места и възстановяването на опустошените икономики, обаче всичко - от влаковете до фериботите и велосипедите - ще трябва да бъде прекроено за ерата на коронавируса.
Конкретно в Европа общественият транспорт се оформя като нова фронтова линия в битката за обуздаване на пандемията, от която вече са починали 120 000 от гражданите й.
В тежко пострадалите Италия, Испания, Франция и Великобритания плътното стоене до други пътници в претъпкани влакове или трамваи беше част от сутрешното ежедневие във времената преди коронавируса, също като вдигащата пара чаша еспресо или хрупкавият кроасан.
Това ще трябва да се промени и властите се опитват да намерят баланс между съживяването на опустошените икономики и да запазят трудно постигнатия напредък в овладяването на разпространението на вируса.
Решенията включват поставяне на червени лепенки на пода на автобусите в Милано, за да знаят пътниците на какво разстояние един от друг да застават. Холандците подготвят по-дълги и просторни влакове, а много градове, сред които Берлин, отварят нови велоалеи. Във Великобритания пътниците в автобусите се качват през средната или задната врата, за да намалят риска от заразяване на шофьора.
При обявяването на постепенното облекчаване на строгите изолационни мерки във Франция премиерът Едуар Филип определи обществения транспорт като "ключова мярка за икономическото възстановяване", но призна, че сред пътниците има притеснения.
"Разбирам тревогите на много наши сънародници, преди да се качат в метро, влак, автобус или трамвай, които понякога са много пълни", каза той.
Кога и как да се облекчат ограниченията, как хората да бъдат в безопасност и да се избегне втора вълна на заразяване - всичко това интензивно се обсъжда в цял свят.
"Никога няма да има идеално ниво на защита. Това е оценка на личния риск. Всеки поотделно трябва да решава какъв риск е склонен да допусне", каза експертът по микробиология от медицинския център на университета в Небраска Джош Сантарпиа, който изследва коронавируса.
С разхлабването на ограниченията здравните власти внимателно ще следят за всякакви признаци за повторна поява на вируса. Германия съобщи за леко покачване на степента на заразяване, откакто на някои малки търговски обекти беше позволено да отворят наново само преди малко повече от седмица, но властите казват, че е рано да се прецени дали това се дължи на облекчените мерки.
Междувременно САЩ научиха как пандемията се е отразила на най-голямата икономика в света. Министерството на търговията вчера обяви, че икономиката на страната се е свила с годишен темп от 4,8 процента през първото тримесечие на тази година.
Брутният вътрешен продукт (БВП) се понижава за първи път от шест години, посочи министерството. Отчетеният спад е най-резкият откакто през четвъртото тримесечие на 2008 г. икономиката се сви с 8,4 процента в разгара на Голямата рецесия.
В Париж самолетостроителят Еърбъс обяви загуби от 481 милиона евро през първото тримесечие, пусна хиляди работници в отпуск и взе милиардни кредити, за да оцелее в кризата с коронавируса. Въпреки това вчера изпълнителният му директор заяви, че безпрецедентните проблеми на авиационната индустрия все още са "в ранен стадий".
Франция, Испания и Гърция бяха сред последните страни, които обявиха графици за отварянето на търговските обекти и училищата. Ще се пуснат повече влакове, трамваи и автобуси, за да има в тях по-малко пътници, а маските ще са новата норма почти навсякъде.
От вчера нидерландските национални железници започнаха да увеличават рехавия заради коронавируса график, като възобновиха движението на по-дългите междуградски влакове, за да може пътниците да стоят на по-голямо разстояние един от друг.
Капацитетът на миланското метро ще бъде намален до само 350 000 пътници на ден спрямо 1,3 милион в нормални работни дни. Междуградските влакове в района пък ще могат да гарантират само 300 000 двупосочни превози, което е над 60 процента спад спрямо предишния им капацитет.
Кметът на Милано Джузепе Сала призова да се въведе гъвкаво работно време и повече дистанционна работа, за да се компенсира намалелия транспорт, особено от 18 май, когато отварят още повече магазини и фирми. Достъпът до гарите и метростанциите също ще се контролира и ограничава от понеделник, когато започва първото облекчаване на строгата двумесечна карантина.
В Испания от 10 май започва постепенно разхлабване на ограниченията, при което постепенно ще се увеличава капацитетът на повечето влакове и автобуси на дълги разстояния, който сега е на 30 процента от нормалното.
В световен мащаб броят на потвърдените случаи на заразяване е 3,1 милиона, в това число 1 милион в САЩ, а броят на починалите надхвърли 217 000 души по данни на университета "Джонс Хопкинс". Смята се, че истинските числа са много по-високи поради ограничения брой тестове, разликите при отчитането на смъртните случаи и умишленото занижаване на бройките от някои правителства.
За милиони души по света продължава да важи съветът да си стоят у дома.
Южнокорейците се готвят да честват най-дългия си празничен период, откакто епидемията избухна в страната през февруари. Вчера властите приканиха хората добре да обмислят дали е необходимо да пътуват и да продължат да носят маски, да не споделят храна и да останат у дома, ако се чувстват неразположени. В Япония властите също призоваха хората да не пътуват по време на наближаващите празници от "Златната седмица".
"Не трябва да допуснем нито миг на невнимание, който да задейства масово заразяване и постигнатото досега да отиде на вятъра", каза южнокорейският заместник-министър на здравеопазването Ким Ган-ип.
В Китай, откъдето в края на миналата година тръгна епидемията, правителството обяви, че сесията на парламента ще бъде отложена за края на следващия месец. Свикването на пълно пленарно заседание, в което участват 3000 депутати, е знак за растящата увереност на Китай, че до голяма степен е преодолял пандемията.
В Япония губернаторката на Токио Юрико Коике призова да се удължи срокът на националното извънредно положение, в което хората трябва да си стоят вкъщи и да спазват социално дистанциране. Тя отбеляза, че отскоро броят на новозаразените с вируса в Токио надхвърлят по 100 души на ден.
/БТА/