Имате въпроси във връзка с мерките срещу коронавируса?
Ще ги зададем на институциите. Имате сигнали за нарушение на карантината?
Изпращайте ни ги на електронен адрес [email protected] или на тел. 02 942 2680 в делничен ден от 10 до 18 часа
Специална схема за подпомагане на работодателите да плащат заплатите на свои служители анонсира правителството. Схемата 60/40 предизвика интереса на много фирми, които отправиха въпроси през “24 часа” до социалното министерство.
Какви са критериите за
подпомагане при заплащането
на работниците по схемата 60/40?
Фирмите трябва да са регистрирани в България и в месеца преди извънредното положение повече от 50% от работниците им да са заети в сектор, чиято дейност е ограничена от забраните или е трябвало да преустановят работата на поне половината си работници. Фирмите не трябва да дължат данъци и осигуровки и да не са в производство по несъстоятелност или ликвидация. За периода на помощта не трябва да получават друго финансиране от бюджета или ЕСФ. Те се задължават да запазят работниците си за не по-малко от 3 месеца след изтичане на периода на помощта. Още се уточнява кои браншове имат право на подпомагане. Засега това са търговията на дребно, транспортът, хотелите, ресторанти и барове, кина, турагенти, театри, фитнеси.
Къде се кандидатства?
Документи се подават в бюрата по труда, като това може да става и по електронен път. Комисия разглежда документите в срок до 7 работни дни. След това се изпраща на Агенцията по заетостта списък на одобрените работодатели, а АЗ го препраща в НОИ. Парите по помощта ще се изплащат на работодателите, а не на работниците. Когато това постановление бъде прието от Министерския съвет, ще се публикуват точни инструкции на страниците на институциите.
Каква информация се подава?
Попълва се заявление по образец на АЗ, което ще е достъпно на сайта на агенцията след одобрение на постановлението. Към заявлението се прилага заповед за преустановяване на работа по реда на КТ. Ще се подава и декларация, която също още не е разписана. Нужен е и списък на работниците и служителите, за които се подава заявление за получаване на компенсации, в него трябва да има данни за лицата (трите имена и ЕГН) и броя работни дни за периода на преустановяване на работа. Освен това трябва да се подаде и декларация, съдържаща данни за платежна сметка на работодателя.
За какъв срок се отпускат сумите?
Компенсациите се изплащат, когато работата на фирмата или предприятието е преустановена за целия период или за част от периода на извънредното положение, но за не повече от 3 месеца. Работодателят обаче ще е длъжен да запази заетостта на лицата, за които са получили компенсация, за период, не по-малък от 3 месеца след изтичане на периода, за който се изплащат компенсациите.