Община Пловдив плаща половин милион лева за снегопочистване при положение, че през тази зима е имало само осем снежни дни, пише "Марица".
Техника и персонал са в бойна готовност 24 часа в денонощието за 120 дни - от 16 ноември до 14 март, и трябва да отреагира за 30 минути.
В зимното поддържане на Пловдив, което започна на 25 ноември, са включени 90 машини: 55 снегорина, 28 разпръсквача на сол и 7 челни товарача. За поддържането на пешеходните зони, тротоари и велоалеи пък в последните няколко години се закупиха дузина малогабаритни мултифункционални машини. Пловдив се снабди също така и със 7 модерни роторни снегорина.
Липсата на сняг стана и повод за хуморески в социалните мрежи. Шегаджиите твърдят, че шофьор на снегорин в Пловдив е най-безсмислената професия на света заедно с тази на спасител край плувния басейн на финалите на Олимпийските игри.
Зимното почистване на Пловдив е част от голямата 5-годишна сделка за сметосъбиране, сметоизвозване и почистване на града с "КМД" ЕООД, подписана през лятото на миналата година. Според параметрите в договора един час работа на снегопочистващите машини ще се заплаща по 48 лева.
Много по-интересен е казусът с т. нар. "зимни дежурства". При тях определено количество техника и персонал стои по 24 часа в денонощието в рамките на 120 дни (16 ноември - 14 март) на разположение.
Снегопочистващата техника трябва да отрегира при такива случаи 30 минути след подадения от оперативния щаб сигнал. За тази услуга общината плаща по 3,60 лева с ДДС на час за една машина.
В договора на Община Пловдив с "КМД" ЕООД обаче е записано, че минималният брой зимни часови дежурства за една година не може да е по-малък от 156 000 часа. Така се оказва, че за тази зима в Пловдив ще бъдат платени поне 561 000 лева за зимни дежурства.
Това значи, че дори и със заповед на кмета на Пловдив те да бъдат прекратени предсрочно, Общината отново ще дължи тази сума. През този сезон зимните дежурства започнаха от 25 ноември, което също няма да окаже влияние на крайната цена на снегорините на гараж.
Простата сметка показва, че ако прогнозите на синоптиците за следващия месец се сбъднат и няма повече сняг в Пловдив, за периода от 16 ноември 2019 до 14 март 2020 година снегопочистващите машини са стояли в гаража 112 от общо 120 дни през този зимен сезон.
За целия срок на договора от 5 години сумата, която ще се плати да "държим снегорините на топло", става още по-сериозна - малко над 2,8 милиона лева.
Малкото сняг за втора поредна година в Пловдив ще донесе и една икономия. В началото на зимния сезон около 3600 тона сол и 60 тона химически препарат калциев дихлорид бяха останали на склад от предишната година в общинското предприятие "Чистота" за поддръжката на улиците и мостове през зимата.
Преспите под тепетата остават в историята
Климатът в Пловдив е един от най-динамичните за страната в последните години. Тенденция е снежните дни да стават все по-малко от началото на новия век.
Според данните на НИМХ към БАН през първото десетилетие на XXI век сме имали средно по 22 дни със снеговалежи за годината, докато за периода 2011-2020 те са намалени до 18.
Подобна е и картината с т. нар. "снежни дни", при които може да не се наблюдават валежи, но има трайна снежна покривка. В началото на века те са били средно по 37 за сезона, а за последното десетилетие са намалели до 28 дни, в които пловдивчани могат да се радват на сняг.
Тенденцията за зима без сняг е най-добре видима през последните няколко години. Така например за периода от ноември 2018 до февруари 2020-а имаме общо едва 18 дни със снеговалеж в града, а снежната покривка се е задържала общо 26 за две поредни зими.