Проучване установи връзка: колкото по-малка е тази грамотност в една страна, толкова по-високо е недоверието към учени и журналисти
България се изкачва с една позиция в сравнение с миналата година в индекса за медийна грамотност - от 30-а на 29-а позиция, но остава в предпоследния, четвърти клъстър сред изследваните европейски страни.
Проучването се изготвя всяка година от Институт Отворено общество - София.
То оценява потенциалната устойчивост към разпространението на фалшиви новини в 35 европейски държави, като се използват индикатори за медийна свобода, образование и доверие между хората.
С 32 точки (подобрение с 2 точки спрямо 2018 г.) България тази година изпреварва Сърбия, където медийната грамотност е оценена с 31 точки.
Финландия, Дания, Холандия, Швеция и Естония са начело на класирането. На последните пет места в класацията са Северна Македония (12 точки), Турция (19 точки), Албания (22 точки), Босна и Херцеговина (24 точки) и Черна гора (29 точки).
Тенденциите между 2017 г. и 2019 г., показват, че Чехия, Словакия и Полша отбелязват най-голямо влошаване на медийната грамотност.
Нивата на недоверие в учените и журналистите е свързано с нивата на медийната грамотност, сочи анализът на екипа, който подготвя индекса. Страните с висока степен на недоверие имат по-ниска медийна грамотност.
Друг извод е, колкото по-високо е усещането за корупция в дадена страна (според индекса на "Прозрачност без граници"), толкова по-нисък е резултатът й в индекса за медийна грамотност.