София ще влезе в 2026 г. с изключително висока проектна готовност – не само по големите транспортни коридори, но и по ВиК инфраструктурата, мостовете, реконструкциите на ключови булеварди и трамвайни трасета. Ако бюджетът се приеме в този вариант, общината е в състояние да реализира една от най-големите инвестиционни програми за последните десетилетия, с водещ акцент върху релсовия транспорт и трасетата на градския транспорт. Това съобщи зам.-кметът по общественото строителство на София Никола Лютов на семинар за визията за бюджет 2026 на града с участието на кмета Васил Терзиев, общински съветници и районни кметове.
В капиталовата програма за догодина се планират реконструкции на булевардите „Христо Ботев", „Мария Луиза", „Джеймс Баучер", както и продължението на бул. „Копенхаген". С готовност за стартиране са обектите ул. "Гео Милев", ул. „Тинтява", бул. „Климент Охридски", Източна тангента, ул. „Летоструй", бул. "П. Славейков", "Челопешко шосе" и преместването на трамвая по бул. "Скобелев".
Най-голямото перо са трамвайните трасета, включително 1,8 км нов релсов път по „Хр. Ботев", цялостна модернизация на трасетата по „М. Луиза", „Ал. Стамболийски", „Джеймс Баучер" и др. Столичната община ще продължи да работи за подготовката на ремонта на „Самоковско шосе", изграждане на нов надлез при село Казичене на Софийския околовръстен път, както и стратегически важната прилежащата инфраструктура към бъдещата Национална детска болница. Това са дългоочаквани от гражданите проекти, важни за свързаността на града, улесняване на придвижването и по-висока безопасност, подчерта Лютов.
Плановете са догодина да стартира и най-голямата ВиК програма, включваща 58 423 000 лв. нови инвестиции в Герман, "Димитър Миленков", "Абдовица", "Илиянци", "Орландовци", "Модерно предградие", "Симеоново", "Иваняне" и в няколко зони на Нови Искър.
Продължава строителството на 16 сгради за детски градини, включително две самостоятелни ясли. Те са в райони като „Триадица", „Лозенец", „Витоша", „Връбница", „Панчарево", „Слатина", „Искър", „Красна поляна" и „Нови Искър". Предстои стартиране на дейностите по изграждането на още 10 нови сгради в „Сердика", „Кремиковци", "Панчарево", "Младост", "Красно село", „Триадица", „Илинден" и „Овча купел", а паралелно се подготвят проекти и за други райони.
През 2026 г. продължава строителството на 10 км от столичното метро с три разширения – в „Подуяне", „Слатина" и "Обеля". Първите 3 метростанции в "Подуяне" ще бъдат пуснати през 2026 година. Това са три километра по направлението на бул. "Вл. Вазов". На последната станция е предвиден и паркинг за повече от 100 автомобили. Над 40 000 души дневно ще пътуват по-бързо с новата отсечка, а трафикът по булеварда се очаква да намалее с около 25%. Очаква се през 2026 г. да започне строителството на разширение в район "Люлин", за което в момента се провежда процедура за избор на изпълнител. Ще бъдат изградени 2 нови станции и 2 км метро от "Люлин" към Околовръстен път.
През 2026 г. ще подобрим услугите за гражданите, включително системата за прием в първи клас и в детските градини, сайта sofia.bg и call.sofia.bg. Искаме да стартираме и мобилно приложение с персонализирани известия за всички граждани, да разширим платформата за градски данни и да продължи автоматизацията на ключови административни процеси, обучението на служителите и дигитализацията на архивите, заяви зам.-кметът по дигитализация Иван Гойчев.