През септември се очаква да заработи „Зелената зона" за краткосрочно паркиране на автомобили във Варна - тогава се предвижда договорът за софтуера и поддръжката на системата да бъде финализиран. Това съобщи по време на пресконференция заместник-кметът Илия Коев.
Зоната ще включва 7 подзони, обхващащи всички територии между бул. „Васил Левски" и „Синя зона" (без „Максуда"). Общият брой на паркоместата е 10 200, като от тях 580 броя са предназначени за хора с увреждания, допълни Коев, ще работи само през делнични дни от 9:00 до 19:00 ч., като ще осигурява кратковременно паркиране до 5 часа на цената от 1 лв. на час.
Другата новина от днешния брифинг е, че Община варна е одобрена за финансиране в размер на 67 млн. лв., по две ключови проектни предложения, подадени на 31 март т.г. по Програма „Развитие на регионите" 2021–2027 г.
Първото проектно предложение - „Варна – иновативен, образован, здравословен и съхранен град" – обединява шест проектни дейности на обща стойност 36,92 млн. лв., от които 28,09 млн. лв. са безвъзмездна помощ, а 8,83 млн. лв. представляват национално и местно съфинансиране.
В рамките на проекта е предвидено значително подобряване на диагностичните възможности на Специализираната болница за лечение на онкологични заболявания „Д-р Марко Марков". За лечебното заведение ще бъде закупен и въведен в експлоатация модерен компютърен томограф, мамограф, микро-ултразвукова система, ендоскопска апаратура за горна и долна ендоскопия, както и комбинирана система за диагностика с видеокапсулна ендоскопия. Така ще се осигурят нови възможности за ранна диагностика и стадиране на пациенти с онкологични заболявания.
Останалите пет проектни дейности в рамките на предложението се изпълняват от Община Варна, коментира още изпълняващият функциите кмет Павел Попов.
Те включват основен ремонт на СУ „Неофит Бозвели", голямо на площ и важно за района в който се намира училище, основен ремонт на детска ясла №8 „Щурче", която споделя сграда с Дневния център за деца и младежи с увреждания „Св. Йоан Златоуст", където ще се реализират мерки за енергийна ефективност и достъпна среда. Проектът предвижда още благоустрояване на междублоково пространство в района между бул. „Христо Смирненски", ул. „Васил Ставрев", ул. „Д-р Басанович", бул. „Васил Левски" и ул. „Ген. Георги Попов". Предвижда се също основен ремонт и обновяване на парка „Елин Пелин" .
Второто проектно предложение – „Подобряване на транспортната свързаност и градска мобилност във Варна" – е с обща стойност 29,67 млн. лв., от които 29,24 млн. лв. са осигурени като безвъзмездна помощ за закупуване на 8 нови електробуса, доставка и монтаж на две бързозарядни и осем бавнозарядни станции, осигуряване на аварийна техника за обслужване на автобусния състав и закупуване на автовишка.
В проекта се включва и изграждане на ново електрозахранване, необходимо за функционирането на зарядната инфраструктура. Втората дейност предвижда да бъде разработен и План за устойчива градска мобилност – стратегически документ, който ще очертае насоките за развитие на екологичен и ефективен градски транспорт в дългосрочен план, стана ясно още по време на пресконференцията.
Основната част от второто проектно предложение, която ще се реализира от Община Варна е възстановяването на панорамния път ІV-90023 в участъка на свлачище „Трифон Зарезан" по трасето Варна – Златни пясъци, чиято проходимост е нарушена от повече от 20 години.
С изпълнението на тази дейност ще бъде възстановен чрез естакада ключов маршрут към североизточната част на града, включително курортите и вилните зони, ще се облекчи трафикът по път I-9 и ще се подобри достъпът до местата за живеене и туризъм.
Това разясни зам.-кметът Димитър Кирчев, като посочи, че настоящата разработка, която е на стойност близо 20 млн. лв. се базира на идеен проект от преди четири години.
По думите му в следващата година и половина предстои обявяване на обществена поръчка за изготвяне на технически проект на идеята, избор на изпълнител и в последствие старт на строителството на естакадата.
Проектът за възстановяване на панорамния път е изключително интересен, той включва велоалея, площадка за наблюдение, паркоместа, не се засягат частни терени, работи се само в пределите на съществуващото трасе, почерта Кирчев.