Директорите с повече отговорности при организацията на екскурзии
Въвеждат официално интегралния тест с промени в наредбата на организиране на училищните дейности. Документът е публикуван за обществено обсъждане. В него е записано, ме трябва да има ясни правила при формиране на бала за класиране на учениците чрез прецизиране на възможните балообразуващи компоненти, при условие че
националното външно оценяване се провежда като интегриран тест.
Директорите ще имат повече отговорности при организирането на екскурзии, става ясно още от документа.
При еднодневни ученически екскурзии училищата и детските градини ще трябва да уведомяват предварително Регионалните управления на образованието, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" и сектор „Пътна полиция" на МВР. Целта е да се гарантира сигурността на живота и здравето на децата и на учениците, включително при кратките пътувания.
Не по-късно от 24 часа преди началото на пътуването директорът на училището или детската градина ще трябва да уведоми ръководителите на съответните институции, като посочи маршрут на пътуването, начален пункт, дата и час на тръгване, очаквано време на пристигане в крайния пункт, час и сборно място за тръгване от крайния пункт, очакваното време на пристигане, продължителност на престоя. Също така трябва да се предостави информация за сключения договор и данни за фирмата-превозвач, когато пътуването се извършва чрез случайни автобусни превози, а в случаите при превоз за собствена сметка - и заповедта на директора на институцията.
Вече ще има и възможност за анулиране на зрелостни работи с идентични текстове, като превенция срещу преписването, когато задачите изискват създаване на самостоятелен отговор. Става дума за случаи, в които в отделни изпитни работи съвпадат напълно или почти напълно – по структура, отговори, формулировки или решения – до степен, която изключва възможността за самостоятелно изготвяне.
Целта на промяната е да се гарантира равнопоставеността при оценяването на държавните зрелостни изпити, чрез ограничаване на възможността ученици да получават оценка въз основа на копирани или механично възпроизведени текстове, с което се защитава усилието на онези, които полагат реален труд, обясниха от МОН.