Днес внасяме законопроект, с който задължаваме всички големи вериги да публикуват всеки ден цените на основните продукти. По този начин хората ще знаят наистина кое се е вдигнало, кое не се е вдигнало. Ще могат да сравняват и всички ще знаем реалните, актуални данни и няма да разчитаме на някой представител на властта да отиде и да ни каже колко скочила една вода в някоя верига.
Това каза съпредседателят на "Да, България" Божидар Божанов пред журналисти в парламента.
"Вчера Румен Спецов излезе в ефир и показа как не се прави, хвърли някакви хвърчащи числа и изплаши хората. Направи внушение, че цените главоломно се вдигат: от 5 до 40%, огромен ръст. Ние смятаме, че така не се прави и единственият начин цените да не скочат е конкуренцията", обясни Божанов. Това било причината да предложат този законопроект, с който ще се направят промени в закона за защита на потребителя.
"Като отидете в един магазин виждате в този магазин колко е скочила. Всеки магазин може да прави такива индивидуални действия, въпросът е в цялата държава, във всеки един обект, всяка една верига в различните си обекти какви цени поставя. Това трябва да е видимо във времето", допълни депутатът.
От ДБ предлагат до средата на 2026 г. всеки ден тези данни да се публикуват на сайтовете на търговците, но и да се изпращат на Министерството на икономиката, което да ги обобщава и предоставя на гражданите. Според тях по този начин лесно ще могат да бъдат посочвани спекулантите.
"Тази мярка беше въведена в Хърватия, и то след като направи подобни грешки като в България: с ограничаване на надценките, увеличаване на цените, държавни магазини. Всички тези леви мерки ще вдигнат цените, включително държавните магазини. Имаме нужда от повече конкуренция през прозрачност. В момента няма такава база данни за сравнение на продуктите в различните вериги: къде колко струват, коя марка, колко грама, има или няма промоция", каза и депутатът от групата на ПП-ДБ Мартин Димитров.
"Печалбата се защитава от тези, които ще предложат ограничение на надценките, защото това ще вдигне цените. Това са ГЕРБ и "Ново начало". Те защитават печалбата. Когато се създаде национална база данни и всеки може да види цените например на киселото мляко, хляба, маслото в дадена верига, това води до силна конкуренция и е единствената гаранция, че цените ще нарастват по бавно или няма да нарастват", допълни той.