
- Забраняват бензиновите автомобили отпреди 1992-а и дизеловите на над 23 г. октомври догодина
- Ще спрем всички приходящи от други градове и области, които замърсяват въздуха, казва Костадин Димитров
Целият Пловдив става зона с ниски емисии, за да се подобри качеството на въздуха. Старите и цапащи коли ще се движат в града при строги рестрикции – по една на домакинство, и то само при регистрация по постоянен адрес. Тази идея лансира кметът Костадин Димитров и
сам я определи за революционна
"Ще трябва много добре да обясним, че не спираме всички стари автомобили. Например някой има нисан от 1989-а и може да си го кара, ако има адресна регистрация в Пловдив. Но с ограничението ще спрем всички приходящи от други градове и области, които идват със стари автомобили и замърсяват въздуха.
А хората, които са се преселили в Пловдив, защото са намерили работа в града или региона, трябва да имат регистрация по постоянен адрес – редно е да плащат данъци тук, щом ползват инфраструктурата", обясни за "24 часа" градоначалникът.
Разпоредба в Закона за чистотата на атмосферния въздух дава възможност на общините да ограничават движението на моторни превозни средства и да въвеждат зони с ниски емисии.
Еколозите в градската управа отдавна работят върху създаването на такава наредба и първоначално идеята била да не се допускат цапащи автомобили само в центъра.
"Обмисляхме да въведем два ринга с рестрикции
– първо да ограничим старите коли в площта между булевардите "Руски", "Шести септември", "Цар Борис Трети Обединител" и "Христо Ботев", а по-късно да разширим зоната до булевардите "Васил Априлов" и "Източен". Затова сегашното предложение на Костадин Димитров за целия град е наистина революционно", обяснява зам.-кметът по транспорт Александър Държиков.
Забраните ще влизат в сила поетапно и ще обхванат леките автомобили и товарните до 3,5 тона.
"Всяко моторно превозно средство има определена екокатегория, като най-ниска е първата - най-общо казано, това са бензиновите коли, произведени преди 1992 г., и дизеловите – отпреди 2002-а. Предвиждаме забрана за тях от октомври 2026 г., а от ноември 2028 г. - ограничение и за колите от втора категория, но това все още е проект", допълва Държиков.
По последни данни в Пловдив всеки ден влизат 220 хил. коли от съседните общини, но няма яснота колко от тях са в първата екокатегория, която ще попадне в ограничението. Тепърва ще се търсят справки от КАТ и пунктовете за технически прегледи
колко са старите коли на самите пловдивчани
"Разчитаме, че в едно семейство няма повече от една кола от най-ниския екологичен клас", казва още зам.-кметът по транспорта.
За да се пристъпи към реализация на идеята, трябва да бъде създаден и регистър на автомобилите на хората с постоянен адрес в Пловдив, най-вероятно към общинското предприятие "Паркиране и репатриране".
В общината са наясно, че ще трябва да изградят система за строг контрол, защото няма как всяка кола да бъде спирана и проверявана.
Ограниченията ще са подобни на вече въведените в София за зимния сезон. Нискоемисионните зони в столицата забраняват коли от първа и втора екогрупа да влизат в центъра на града. Контролът се извършва от специален софтуер, който сканира с камери регистрационните номера на колите.
Ако някой си позволи да навлезе в ограничената
територия, автоматично получава акт
Това е единственият възможен вариант да се следи спазването на забраната, тъй като в противен случай ще трябва полицаи или общински служители да спират масово коли, което от своя страна ще натовари изключително много трафика.
Когато бъде готова наредбата за зоните с ниски емисии, община Пловдив ще кандидатства за финансиране за поставяне на камери, пътни знаци, закупуване на софтуер и всичко необходимо за контрола дали се спазват ограниченията и ако не, да се налагат глоби.
Но преди това ще има широко обществено обсъждане – със специалисти и всички заинтересовани.
Градоначалникът плаща глоба от 5000 лв. заради
високите нива на азотен диоксид
Най-сериозният проблем с въздуха в Пловдив от години са високите нива на фини прахови частици и общината заменя печките на твърдо гориво с климатици и отопление с камини на пелети или на газ, но РИОСВ засече и увеличение на азотния диоксид.
Това е станало при проверка дали се спазват мерките от общинската програма за подобряване на качеството на въздуха, извършена на 30 април м. г.
Екоинспекторите установили, че не са изпълнени мерки от програмата като изграждане на общински зарядни станции за електромобили и популяризиране на използването на коли с ниски емисии, и написали наказателно постановление на кмета Костадин Димитров с глоба от 5000 лв.
Той го обжалвал, но и районният, и административният съд в Пловдив го потвърждават с мотив, че бездействие е налице – плановете как въздухът да стане по-чист не са изпълнени. Решението на втората инстанция е окончателно.