Заплатите на всички над 7000 работещи в столичния градски транспорт ще бъдат увеличени с 300 лв. с дата 1 април. Всички валидни превозни документи ще бъдат удължени автоматично с 6 дни за времето, в което столицата нямаше наземен градски транспорт. Това се предвижда в икономическата рамка за транспорта на столицата, която днес бе приета от СОС.
Съветниците обсъждаха два варианта на рамка - първият, предложен от БСП, ГЕРБ - СДС и Карлос Контрера от ВМРО и втори - внесен от Симеон Ставрев от ПП-ДБ. Първият предвижда увеличение от 300 лв. на заплатите на всички работещи в градския транспорт, а вторият - 100 лв. повишение на заплатите и 100% ръст на бонусите за водачите в електро- и автотранспорта. Второто предложение бе отправено от кмета на София Васил Терзиев към синдикатите по време на протестите, но бе отхвърлено.
Днес Терзиев отново напомни, че неговото предложение е крачка напред към решаването на проблема с недостига на ватмани и шофьори.
"Предлагате популистко решение, искате да продължаваме с още от същото. Вместо да направим крачка към устойчивост, която минава през честен разговор с работещите в транспорта. Аз искам всички да имат високи заплати, но никой не казва от къде ще дойдат парите. Мога да се обзаложа, че с увеличението от 300 лв. освен огромни задължения, недостигът при водачите ще остане същия", заяви столичният кмет.
Ставрев пък посочи, че максималния бонус, който е получаван в автотранспорта, е 550 лв. Това означавало, че ако се приеме неговото предложение, можело водачите да получават по над 1000 лв. бонуси.
Иван Кирилов от БСП обаче сметна, че това означава, че водачът е работил 29 от 31 работни дни. А средният бонус, който се получавал в транспорта, е 291 лв. Според него разликата за заплати между двете предложения бил 1 млн. лв.
Терзиев обаче уточни, че става дума за разлика от 20 млн. лв.
А Ставрев напомни, че ако се гласува предложението на опозицията, наесен няма да има пари за заплати в градския транспорт. И попита тогава от къде ще се вземат пари - от детските градини ли?
Шефът на транспортната комисия към СОС и на групата на БСП Иван Таков обаче посочи, че въпреки недоволството на управляващите от решението на държавата да отпусне 15 млн. лв., за да спре блокадата на града, средствата са предвидени и в предложението на ПП-ДБ.
Според шефа на комисията по икономика Прошко Прошков от ГЕРБ - СДС "днес решаваме да има или да няма градски транспорт".
"Една проста сметка не можете да направите. Вместо да намалите с 29 стотинки пробега на частния оператор, сте дали повече уж като грешка. Добре, че бях аз, за да видя, че не можете да направите една проста сметка", заяви Контрера.
В крайна сметка бе прието предложението на опозицията, против бяха само съветниците от ПП-ДБ, "Спаси София" и "Синя София".
Икономическата рамка предвижда транспортната задача за тази година да е в размер на 63,8 млн. км, а разходите за транспорт ще са общо 597,7 млн. лв. Предвижда се приходите от продажба на превозни документи да са 155 млн. лв. Отсега обаче е ясно, че гласуваната рамка предвижда около 20 млн. лв. недостиг.