
Васил Терзиев: Създадоха си кризата, решиха си я, сега общината ще трябва да търси пари. Но това са пак решения на парче
По 300 лв. на всички в столичния транспорт -
от чистачката, шофьора и ватмана до шефа
на дружеството Тази оферта приеха синдикатите и на 6-ия ден обявиха, че вдигат незаконната блокада. Развръзката дойде след намеса на правителството, което ще отпусне 15 млн. лв. на Столичната община, за да реши проблема.
Увеличението ще е със задна дата - от април, както настояваха обявилите гражданско неподчинение транспортни работници. Така обаче парите няма да стигнат, защото са нужни 50 млн. лв. според сметките на общински съветници от ПП-ДБ. Биха стигнали, ако увеличението се даде от 1 юни. Затова ресорните комисии на СОС се събраха по-късно и дадоха срок от два дни на Центъра за градска мобилност да направи рамката с исканото увеличение от по 300 лв.
Това, което наблюдаваме в града, е, че жителите на столицата, семействата и децата станаха заложник на едно неумение да се водят разговори по въпроси, които не се заключават само до това какъв е размерът на заплатата. Не е работа на държавата да се меси в процеси от комунален характер, но това, което се случва, наложи провеждането на тези разговори, обясни премиерът Росен Желязков в клип, публикуван от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. На тази среща, проведена в централата на партията мандатоносител, е и финансовата министърка Теменужка Петкова. Участват още общински съветници от ГЕРБ, БСП, ИТН, ВМРО.
Парите са намерени след преструктуриране, обяснява премиерът, който преди това е разговарял с протестиращите и в Министерския съвет.
Молбата ми е да се свържете със синдикатите. Още днес, ако трябва на подпис, за да са сигурни, че това, което сме решили, е факт. Да ги помолите транспортът от утре да върви, обръща се Борисов към Желязков и Петкова. Според лидера на ГЕРБ даването на 15 млн. лв. от данъците на “хората от Каспичан, Варна или Сливен”, за софийските шофьори, е погрешно и е логично
и други да дойдат да поискат повече пари
Но в случая е оправдана политика заради матурите и хаоса. Представете си дори 10 деца да не стигнат до училище. Това е скандално!, възкликва Борисов.
Гарантира, че ГЕРБ не участват в тези протести: Централата ни в случая е неутрално място, където искаме да решим проблемите на столичани. Явно е, че кметът не може, а и явно не иска. Кметът иска да се прави на по-силен от всички. 2 години прави “Опълченска”. Сега политизира протеста, а аз твърдя, че ГЕРБ не участва в тези протести. Когато затварят Берлин и Париж, мафиотите ли стачкуват? Като “Луфтханза” стачкува, мафията ли е доволна? Моля ви да седнете в СОС да говорите. Той явно не желае да има мнозинство.
Оставих тук стол за Бонев, спасителя на София, който пръв се отрече от Терзиев. Но го няма,
добавя Борисов.
Той разказа, че допреди това се водили разговори МВР и бусовете на Гранична полиция да се включат в извозването на ученици за матурата. От МОН още в събота обясниха, че ще осигурят поне 60 училищни автобуса от страната. В понеделник пък общината намери 90 автобуси и служебни коли за 12-класници и квестори, които няма как да стигнат за изпита. Вече няколко дни фирми и родители събират заявки. Сега това няма да е нужно.
Създадоха си кризата, решиха си я. Чакаме следващия епизод. Освен цялата циркова обстановка това, което се пропуска да се каже, е какъв точно проблем биха решили тези 15 млн. лв. Те идват днес, бързо, за да решим един проблем, но не се казва, че общината и следващата година, и по-следващата трябва да намира всеки лев за увеличение. Защото всичко идва от нашите данъци - дали директно в софийския бюджет, или в държавния - и после преразпределени. Много ясно казах защо предложението, което отправих, ще реши проблемите. От другата страна се действа популистки, необмислено и без ясен отговор откъде ще дойдат парите, коментира кметът Васил Терзиев.
Според него това, което ще последва, е че през
“октомври няма да може да се плащат и заплати”
После пак ще трябва да си играем на спасители. Понеже общината са неможачи и не могат да намерят пари, пак ще дойде спасителят на бял кон, за да намери решение на държавно ниво, където е по-голямата касичка. Това ни е довело дотук - че не мислим дългосрочно, а се водим по плоскостта кое е лесно, кое можем да заметем под килима, проблема в днешния ден, продължи той.
Но той идва с голям лихва утре, той не си отива и докато не си променим подхода, ще виждаме едно и също нещо - и в транспорта, и във всяка друга система, просто защото отлагаме проблемите. Това е нещото, против което ще се боря. Не мога да приема такова отношение, което залага на краткосрочни, сакати мерки, които не решават проблемите зарече се Терзиев.
По-рано той апелира държавата да поеме охраната на метрото, която излиза 20 млн. годишно.
След като сега тя извади 15 млн. лв., още догодина общината ще трябва да намери пари за това увеличение. Освен това
остават трите проблема:
липсата на 350 водачи в авто- и електротранспорта и претовареността им с извънреден труд; стари автобуси, тролеи и трамваи; административен хаос от наличието на 4 отделни дружества и излишно
раздута администрация
“За пореден път Борисов раздава общите ни пари, без да има аргументи и да търси устойчиви решения. Продължава да търси начини да си купи народната любов, а ние си плащаме за нея", включи се и зам.-кметът по финанси Иван Василев. Именно той посочи преди дни, че администрацията в транспортните дружества е 700 души.
Преди Борисов и Желязков да се намесят, сутринта синдикатите отидоха пак при кмета и говориха 3 часа, но без резултат. А Тодор Капитанов от КНСБ обяви, че стартира процедура по обявяване на безсрочни стачни действия, в която може да се включи и метрото. Досегашната блокада се води граждански протест и шофьорите следва да си вземат заплатите за дните, в които не излязоха на работа.
Терзиев пък отново обясни, че няма пари и че мисли за дългосрочен устойчив модел за градския транспорт, който включва не само заплатите, но и условията на труд, инфраструктурата и подвижния състав.
Затова тпак им извадил офертата за 100 лв. увеличение на запатите на всички плюс 100% увеличение на бонуса за шофьори и ватмани, което общо прави около 300 лв. Така щяла да се реши кризата с липсата на млади водачи.
Освен това според кмета общината е в правото си да не плати субсидия на транспортните дуржества за дните, в които няма наземен транспорт, докато от КНСБ настояват надниците да се платят. Терзиев чака и предложение от ЦГМ
как да бъдат компенсирани хората със закупени карти
Лидерите на “Да, България" пък поискаха оставките на шефовете на транспортните дружества, назначени без конкурс от т.нар. икономическо мнозинство в СОС.
От “Спаси София” предлагаха в преговори да се договори 20% съкращаване на администрацията в транспортните дружества, диференцирано заплащане на водачите, обновяване на автопарка чрез теглене на инвестиционен заем, изграждане на общежития за работниците, тоалетни и ремонт на депата, по-добри условия за пътниците и реформа в паркирането с въвеждане на червена зона.