Комисията за защита на потребителите се самосезира и започва проверки след случая, в който 18-годишен е пратил 800 лв. на фирма за пътна помощ, за да репатрират автомобил след инцидент на магистрала "Тракия". Това става ясно от позиция на председателя на КЗП Мария Филипова, изпратена до медиите.
Ето какво пише в нея:
Комисията за защита на потребителите разглежда жалби единствено от потребители – физически лица, съгласно действащото законодателство. Законът за защита на потребителите взима предвид, че потребителят е икономически по-слабата страна в правоотношенията с търговеца, за разлика от юридическите лица и едноличните търговци, които се считат за професионалисти с по-голяма информираност и ресурси. Затова жалби от търговци – включително ЕТ и юридически лица – не попадат в компетентността на КЗП. От търговец, участвал днес в сутрешния блок на Нова телевизия, има подадена в началото на месец януари т.г. жалба до КЗП и до Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация".
Отговорността за регистрацията на фирмите, извършващи дейност по пътна помощ, е в правомощията на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" към Министерството на транспорта и съобщенията. За да извършват такава регламентирана дейност, фирмите трябва да бъдат надлежно регистрирани в публичен регистър като доставчици на услуги за пътна помощ, съгласно установения ред.
В случая, който е свързан с пътен инцидент на АМ „Тракия", потребител – физическо лице – твърди, че е бил подведен от търговец, който първоначално е обявил една цена за репатриране на автомобила, но впоследствие е поискал значително по-висока сума. Този случай попада в пряката компетентност на КЗП и въз основа на чл. 24, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), Комисията се самосезира и започва проверки.
КЗП ще извърши проверка както по конкретния сигнал, така и по отношение на други търговци в сектора, за да установи дали подобни практики са единични или представляват по-широко разпространена дейност. Проверките ще обхванат предоставянето на предварителна, ясна и пълна информация на потребителите и наличието на нелоялни търговски практики.
Подобни услуги се предоставят в момент на висока уязвимост за потребителите, които често са в бедствена или спешна ситуация. Именно затова е изключително важно да се гарантира прозрачност, коректност и защита на потребителските права.
Резултатите от проверките ще бъдат публично оповестени след тяхното приключване, с цел да се повиши информираността на гражданите и да се предотвратят подобни случаи в бъдеще.