
Васил Терзиев и Йорданка Фандъкова заедно на старта на ключовия етап от линия 3, ще вози 200 хил. души на ден
1600-тонната къртица “Витоша” започна да копае тунелите за разширението на метрото към “Слатина”. Отсечката от Военна академия през “Слатина” до бул. “Цариградско шосе” при Окръжна болница е дълга 6 километра и има 6 станции. Машината тръгна в четвъртък от началната шахта на станцията на бул. “Цариградско шосе” в посока към зала “Арена 8888 София”. Новите спирки ще са готови през 2027 г. Те ще качат още 75 хил. души, а трафикът ще намалее с 25%. Освен това
ще се направят и два паркинга,
като единият ще е подземен на последната станция, а другият е открит срещу зала “Арена”. Общата стойност на проекта е 540 млн. лв. без ДДС.
Изграждането на новото трасе е стратегическа стъпка в развитието на столичния транспорт. Метрото е приоритет на града, така е било при предишната администрация, така ще бъде и при нас, каза кметът на София Васил Терзиев. На откриването бе и дългогодишният кмет на София и депутат от ГЕРБ Йорданка Фандъкова. Терзиев ѝ благодари за положените усилия.
Софиянци няма да усещат трусове заради работата на машината, защото тя минава изцяло под земята. Единствено при местата, където се изграждат метростанциите, е възможно да бъдат усетени сътресения, тъй като там се работи по полуоткрит способ, обясни шефът на “Метрополитен” проф. Стоян Братоев.
“Къртицата” е изработена специално за проекта от водеща немска компания. Тя тежи 1600 тона, дълга е около 86 м, а главата ѝ е 9,4 м в диаметър. С нея се ограничават затрудненията в трафика, тъй като изграждането на тунела става, без да се затваря движението в града.
къртицата трябваше да премине през цялостна ревизия
и почистване заради авария, при която по време на строителните дейности се спуква основен градски водопровод, който наводнил шахтата, където била тя.
В момента общо се строят 10 метростанции, обясни Терзиев. Три от тях са в “Подуяне” - “Хемус”, “Ген. Владимир Вазов” и “Стадион Георги Аспарухов”. Те ще бъдат готови през 2026 г. Тук две от фирмите поискаха преиндексация на договорите, но все още не е ясно дали ще я получат.
През 2026 г. се очаква да стане готова и метростанцията на бул. “Панчо Владигеров”.
Очакванията са новите метростанции до “Слатина” да се използват от 75 хил. столичани, а тези по бул. “Владимир Вазов”- от около 47 хил. Така третата линия трябва да обслужва около 200 хиляди пътници на ден.
Освен това тече тръжна процедура за проектите за 2 станции в “Люлин” по бул. “Царица Йоанна”. Тук се очаква офертите на фирмите да бъдат разгледани през пролетта. Прогнозният пътникопоток тук е 28 хил., а надземният паркинг е за 800 автомобила и така той ще играе ролята на буфер за околовръстното и магистрала “Струма”.
В момента върви обществена поръчка за проектанти в участъка от метростанция “Витоша” по “Черни връх”. За този проект няма осигурено финансиране. Станцията в началото на околовръстното е буквално до Симеоновския лифт, а така директно от станцията пътникът ще се качва на лифта. Там са предвидени 5 станции:
- на бул. “Черни връх” и ул. “Димитър Манчев”;
- на ул. “Проф. Васил Арнаудов” и ул. “Стефан Савов”;
- на бул. “Симеоновско шосе” и ул. “Проф. д-р Ив. Странски”;
- на ул. “Акад. Стефан Младенов” и ул. “Проф. Атанас Иширков”;
- между бул. “Акад. Стефан Младенов” и ул. “8 декември” с ул. “Доктор Йордан Йосифов”.