- Г-н Манолов, отново сте в “Столичен автотранспорт”, вече начело на дружеството. Какви са първите ви задачи?
-Първо хората! Амбицията ни е да подобрим условията на труд и заплащане. Това означава по-безопасни превозни средства както за пътниците, така и за нашите служители. Ще поставим видеорегистратори, досега водачите ни бяха извън обсега на камерите и при инциденти в автобуса нямаше достатъчно яснота какво се е случило. Чести са и пътните инциденти в бус лентите, при които след отнемане на предимството от неопитни или недобросъвестни участници в движението негативните последици от пострадалите пътници в салона са отново за нашите шофьори. Те отдавна настояват за видеорегистратори и ние ще ги поставим в името на тяхната сигурност и тази на пътниците.
Ще работим и за значителното подобряване на битовите условия на труд и за административния персонал, и за сервизните работници. Крайно време е да подобрим и енергийната ефективност на сградния фонд.
От първия си ден в столичния автотранспорт, вече 12 години, следвам една философия - стъпка по стъпка да работя за промяна на нагласите във взаимоотношенията между пътници и шофьори. Първо на шофьорите: да работят със съзнанието, че возят най-ценния товар, хората - млади, стари, забързани, капризни, понякога конфликтни, но тава са деца, дами, господа с достойнство, които са ни се доверили и трябва да бъдат превозени сигурно и комфортно.
Другата страна са самите пътници - да не гледат на шофьорите като на хора за овикване, а като на партньори, които се трудят часове в софийския трафик, за да им осигурят сигурен и удобен транспорт.
-Защо софиянци все още предпочитат автомобилите си пред градския транспорт?
- В модерния свят средната класа предпочита градския транспорт, защото избягва задръстванията и спестява време, грижи и разходи за паркинг. У нас все още колата е визитка, а често и символ на благосъстояние и автономия. Затова градът понякога се задъхва. В последното десетилетие се направи много градският транспорт да стане по-надежден, по-редовен, по-практичен, климатизиран и мисля, че хората започват да го разбират.
- Предвижда ли се обновяване на автобусния превоз?
- Това е постоянен процес. Никой град не може да си позволи често обновяване на превозните средства, но в развития свят, към който постепенно се приобщаваме, фирмите и пътниците много повече поддържат и пазят. Гражданите трябва да уважават шофьорите за труда им в това натоварено движение, а не да замерят с камъни прозорците на автобусите, с агресивни нападки и дори със стрелба. Наша мисия е да помогнем на гражданите да осъзнаят, че извън превозните средства всички ние, пътници и шофьори, обитаваме един и същи град и си дължим уважение.
Иначе София отдавна има електробуси с нулеви емисии, както и такива на природен газ и те са част от развитието ѝ като модерен град. Според мен да избереш обществения транспорт, е отговорно и екологично гражданско поведение.
- Каква е средната възраст на автобусите?
- В момента е малко над 10 г. Предстои “пенсиониране” на някои автобуси и тяхната подмяна е въпрос на време. През юни ръководството на Столична община представи проект за над 1 млрд. лв. за модернизиране и обновяване на градския транспорт. Като дружество, еднолична собственост на Столична община, изцяло следваме политиките на кмета и Столичния общински съвет.
- Трябва ли да има оптимизация на линиите?
- Градът расте бързо и трябва да се работи ефективно, за да се отговори на тази динамика, така че всеки гражданин да има достъп до обществен транспорт. За да се вземат правилни решения при въвеждането на промени в транспортната схема на София, доколкото знам, се разчита на информацията от тикет системата, чрез която се броят пътниците по различните линии, тяхното натоварване при преминаване през различните квартали, прекачванията, но ние не сме пряко ангажирани с този процес. За да получават столичани и гостите на града все по-качествена, отговаряща на нуждите им услуга, е важно кметът, неговият екип, общинските съветници и транспортните дружества да работят в синхрон. Градският транспорт е комплексна услуга, тя зависи от всички тези звена, а от нея зависи нормалното функциониране на града.
Визитка:
Стилян Манолов е изпълнителен директор на "Столичен автотранспорт" ЕАД. От 2012 до 2023 г. заема различни ръководни позиции в дружеството. Бил е и директор на поделението "Дружба". Има 23 г. опит в сферата на транспорта. Притежава магистърска степен по публична администрация. Владее английски, руски и италиански език.