В Окръжния съд във Велико Търново тази седмица продължава делото за смъртта на четирима футболисти от Павликени в зверска катастрофа на пътя Бяла - Плевен. Трагедията се разигра преди близо 6 г. Допълнителни експертизи, поискани от адвоката на роднините на загиналите, забавиха досъдебното производство и делото започна едва в края на февруари 2024 г..
Наследниците на загиналите искат 5 г. затвор за тираджията Тодор Тодор, въпреки съпричастността в катастрофата на единия от загиналите футболисти.
"Колата излезе за части от секундата и нямах време да реагирам. Не спират на знак СТОП, излитат пред мен с превишена скорост и ги видях буквално 5-6 м пред камиона. Невинен съм!" Това заяви пред "24 часа" на старта на процеса тираджията Тодор Тодоров, който помете колата с 4 футболисти от общинския футболен клуб Павликени на пътя Плевен-Бяла.
Делото срещу 44-годишния Тодор Тодоров е образувано по обвинителен акт на Окръжната прокуратура във Велико Търново. Водачът на товарния автомобил ще отговаря за това, че на 13 септември 2018 г., в землището на свищовското село Горна Студена, на главен път Плевен-Русе, на кръстовище, при управление на влекач „Скания", собственост на „Алтранс БГ", с прикачено полуремарке, помел на главния път колата с играчите, която не спряла на СТОП.
Тодор Тодоров нарушил правилата за движение, като при сигнализирано с пътен знак ограничение на скоростта от 60 км/ч., се движил с 88 км/ч. Така допуснал настъпването на ПТП с лек автомобил „БМВ 316 И", с което по непредпазливост причинил смъртта на повече от едно лице. При адското меле на пътя са загинали четирима футболисти от третодивизионния аматьорски отбор "Павликени".
Деянието е извършено в условията на независимо съпричиняване от страна на водача на лекия автомобил „БМВ 316 И" - Ивелин Иванов, който при управление на превозното си средство, излизайки от път без предимство, не пропуснал движещия се с превишена скорост по главното трасе камион", се казва в обвинителния акт.
След полунощ на фаталния 13-ти септември 36-годишният Димитър Кушев - капитан и играещ помощник-треньор на ОФК "Павликени" и съотборниците му Георги Вълчев - Машинката /40 г./, Генчо Стефанов /38 г./ и Ивелин Ивов /19 г./ се връщали от мач за Купата на Аматьорската футболна лига с беемвето на най-младия - Ивелин. На разклона за Горна Студена автомобилът не спрял на знак "стоп" и излязъл на главния път Русе-Плевен. Последвал зверски сблъсък с връхлитащ тир. От удара колата изхвърчала на 50 метра от мястото. Наложило се пожарникари да режат намачканите ламарини на помляното БМВ, за да извадят телата.
"Настояваме за ефективна присъда лишаване от свобода. Настояваме за поне 5 г затвор, това са исканията на моите подзащитни и това ще целим в процеса. На ясно сме, че вина за настъпване на ПТП-то има не само подсъдимия. Съществен принос за трагичния инцидент е и на починалия Иво Атанасов, но не може да пренебрегнем обстоятелството, че именно превишената скорост на подсъдимия е довела до този трагичен инцидент", каза столичният адвокат Нелия Мънкова, която представлява част от почернените близки.
Процесът влиза в съдебна зала след близо 6 години разследване заради смяна на прокурор, и бавни експертизи. По искане на адвокат по случая били разпоредени допълни експертизи.
"Убедена съм, че Тодоров не е виновен, при положение, че те излизат на път с предимство и се удрят в него. Все пак той управлява тежкотоварен автомобил с влекач. Трудно е, дори и да види, че има ограничение 60 км, веднага да намали. Там към оня момент въобще не е имало видимост, поради обрасли храсти, за да види, че отстрани идва кола", коментира адв. Жанета Димова.
Започнаха разпитите на свидетелите и на вещите лица, изготвили двете независими тройни автотехнически експертизи.
При катастрофата загинаха 36-годишният Димитър Кушев - капитан и играещ помощник-треньор на ОФК "Павликени", и съотборниците му Георги Вълчев /40 г./, Генчо Стефанов /38 г./ и Ивелин Атанасов /19 г./. Те са се прибирали от мач за Купата на Аматьорската футболна лига. Наследниците им са конституирани като частни обвинители. По делото няма внесен граждански иск, тъй като се води отделно дело срещу застрахователя на виновния шофьор.