Със сигурност ще имаме парламентарни избори, не е сигурно, че ще имаме служебно правителство.
Това заяви д-р Орлин Колев, специалист по конституционно право и преподавател, в ефира на Нова тв.
Риск от конституционна криза няма, тъй като разпоредбата на ал. 3 на чл. 111 от конституцията повелява, че правителството, което е в оставка, на практика с прекратени правомощия, ще прекрати своите правомощия до избора на ново редовно или назначаването на служебно правителство. При всички положения ще има правителство, което на практика изключва конституционна криза, обясни Колев.
Съвсем възможна е хипотеза, в която правителството на Николай Денков в оставка да организира изборите. Защото ал. 5 на чл. 99 възлага на президента две задължения - образуване на служебно правителство и насрочване на парламентарни избори в двумесечен срок, коментира конституционалистът.
Не е точно така, отговори той на въпрос не върви ли указа за изборите едновременно с указа за служебния кабинет.
За мен това не е правилния прочит, защото в този смисъл неимоверно дълго може да се проточи мандата на правителството в оставка, което не е идеята на конституцията. Идеята е, че след като има оставка и не можем да образуваме редовно правителство, да предизвикаме нови избори и новото Народно събрание да излъчи легитимно редовно правителство. В този смисъл служебното правителство и насрочването на парламентарни избори не са обусловени едно от друго, обясни Колев. Това са две отделни задължения, които президентът следва да изпълни, допълни той.