Цената на частите скача най-много при старите автомобили
Гаражните сервизи от десетилетия са на прицел от големите автомобилни производители, но така и не успяха да ги затрият. Напротив, с безпрецедентното поскъпване на новите коли и свързаните с тях услуги във фирмените сервизни комплекси кварталните сервизи процъфтяват. Това се случва и защото те често са на ръба на сивата икономика, като по този начин успяват да подбият цените на големите автомобилни работилници.
Гаражните сервизи ги има не само в България и на Балканите, срещат се много често и в Западна Европа, където
цените за труд при големите вносители са потресаващи, а чакането за определена услуга е направо отчайващо
Затова и “богатите” европейци много често са клиенти на малките сервизи.
Това, което не успяха да направят автомобилните гиганти, обаче най-вероятно ще го сторят електрическите коли.
С тях не само ще се промени радикално автомобилният парк, но и сервизните услуги. И не само уменията, които ще трябва да се развиват в работилниците с по-малко механици и повече електромеханици или дори инженери по електроника. Искат или не, всички автосервизи трябва да се преоборудват, за да могат все по-сложните коли, натъпкани с всевъзможни екстри и системи за безопасност, да бъдат поправяни. На всичкото отгоре повечето автомобили вече разполагат и с електрически мотори, а много от тях и с батерии.
След проучване сред сервизите в Белгия основният извод е, че секторът е притеснен за бъдещето си. Според анкетираните монтьори на практика основно клиентът ще плати цената за прехода към електрически автомобили.
Всъщност сложността на колите на ток е такава, че всяка намеса трябва да бъде планирана предварително дни напред. По този начин
ще отпаднат и обичайните малки ремонти по колата,
които най-често се извършват от кварталните сервизи. Това ще е и началото на края на монтьорите в дребните работилници.
Много от монтьорите са на мнение, че големите победители ще бъдат марките, които владеят цялата верига на стойността на електрическите автомобили. Огромните сервизи също ще загубят, защото
ще трябва да направят обучение за персонала си,
да инсталират софтуер за поддръжка и цяла поредица от специфични машини.
Търговците на едро на резервни авточасти и възли печелят още повече, тъй като цената на частите се е увеличила пропорционално с търсенето с 30-40% в последните две години за автомобилите с вътрешно горене.
И това според монтьорите е не заради войната в Украйна, а просто защото търговците на едро се опитват да разпродадат запасите си, докато все още има търсене на бензинови и дизелови возила.
Колкото по-стари са автомобилите, толкова по-високи са цените на частите, защото, когато определени коли вече не могат да се използват (например в зоните с ниски емисии в големите градове), тези части вече няма да се предлагат. Прогнозите са, че гаражните сервизи в следващите години ще започнат да затварят един след друг. За съжаление, това е реалността, отразена и от проучване на Graydon-Creditsafe, което доказва, че броят на фалитите никога не е бил толкова висок през периода януари - август 2023 г.: 238 фалита, увеличение от +11,74% на броя на фалитите в сравнение с предходната година, което е рекорд!
По-голямата част от електрическите автомобили днес са служебни (70% от регистрациите в Западна Европа),
които не минават редовните си обслужвания и ремонти през малки гаражи,
а през огромните представителства.
В България електрификацията на автомобилния парк ще се позабави и докато има огромен брой употребявани коли, ще има и работа в сервизите. Но след всяка година ще става все по-трудно на по-малките работилници за автомобили да оцеляват.