- Три социологически изследвания и дело, продължило три години в три инстанции, доказаха, че знакът се асоциира с изданията на "168 часа" ЕООД
- Група, свързана с град Пловдив, нанася имиджови и финансови щети на медийната група, която от 30 години е на пазара
Сайтът на “24 часа” е продължение на вестник “24 часа”- издание с повече от 30-годишно присъствие на пазара на печатни и онлайн информационни услуги, затова и числото 24 се асоциира именно с неговата марка. Това посочват трима съдии от Върховния административен съд (ВАС), които на 6 февруари т.г. сложиха окончателно точка на спор, започнал още през 2020 г.
Той премина през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), два пъти стигна до Административния съд на София-област и два пъти до ВАС.
Делото е стартирано от “Медия Груп 24” ЕООД, която през 2004 г. избира това име, определяйки се като “динамична медийна вертикална интернет компания”.
Периодът е
любопитен, тъй
като в края на
2003 г. вестник
“24 часа”,
създаден през
1991 г., излиза
на онлайн пазара
със сайта “24 часа”. В същото време в най-големите градове на България в националното хартиено издание излизат и регионални приложения за Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора.
Как обаче собствениците на групата, свързани с Пловдив, избират точно цифрата 24 за марка на своите регионални сайтове, не е ясно.
Очевидно успехът на медийната марка “24 часа” е изглеждал лесно достижим за имитаторите и те стартират със сайта Plovdiv24.com, който обаче няма нищо общо с изданията на “24 часа”.
Днес националният сайт “24 часа”, който се издава от “168 часа” ЕООД, е в топ 3 на най-четените в България с близо 2 милиона уникални посетители през януари 2024 г.
На 22 октомври 2019 г. “24 часа” регистрира домейн - 24Plovdiv.bg, който използва от 8 ноември 2019 г. Във втория по големина град работи един от най-успешните екипи на “24 часа” в страната.
И неочаквано пловдивското дружество решава, че “24 часа” имитира тяхна марка, което е повече от абсурдно, след като в това време 30-годишната медия търпи имиджови и финансови щети. Читатели и рекламодатели звънят в офиса на “24 часа” в Пловдив, убедени, че новина или реклама са в оригинала, на чиято достоверност вярват от 30 години.
В същото време имитаторите подават жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Делото е по три текста от Закона за защита на конкуренцията, които най-общо са за заблуждаваща информация и нелоялна конкуренция.
През 2020 г. пловдивското дружество губи спора в КЗК, която обявява, че не открива нелоялна конкуренция. Въпреки това обжалва в административния съд, който два пъти гледа казуса, и във ВАС.
Според съдиите информационно съдържание в интернет представлява алтернатива, а в исторически план и продължение на пазара на печатни издания с информативен характер, тоест на вестниците.
Затова влиянието и утвърждаването на една марка на друг съответен пазар води след себе си разпознаваемост на сходен пазар.
Или казано по-просто, “24 часа” се е наложил като марка на вестникарския пазар, затова тя е разпознаваема и в интернет, където се разпространяват сайтовете.
Съдът посочва и че секторът е един и същ, а именно предоставянето на медийна информационна услуга.
По делото е направена и тройна съдебно-маркова експертиза. Вещите лица подкрепят констатациите на КЗК, че
марката “24
часа” е наложена
по-рано на пазара
и затова хората я свързват с изданията на “168 часа” ЕООД.
В подкрепа на тази теза експертите са изтъкнали приложените по делото социологически проучвания.
Те са три - първото е от юли 2019 г. и е на Изследователски център “Тренд”. 917 пълнолетни българи са запитани с какво свързват марката “24 часа” - търговска марка, единица мярка за време, едно денонощие или нещо друго. 58% от 917-те души казват, че това е търговска марка. 14% възприемат словосъчетанието буквално и за тях то просто е едно денонощие. За 6% е “единица мярка за време”.
През юни 2021 г. и през февруари 2023 г. са направени още две социологически изследвания, но този път на “Алфа Рисърч”. Основното, върху което акцентират, е
с какво
хората свързват
числото 24
“Трите проучвания са приложени по делото и отразяват начина, по който потребителите на медийния пазар възприемат отличителните знаци, съдържащи в себе си числото 24. На тях се позовава и тройната съдебно-маркова експертиза, която е направена по делото.
Според експертите числото 24 се асоциира от потребителите на медийно съдържание като част от марките на “168 часа” ЕООД. Вещите лица са на мнение, че това се дължи на повече от 30-годишното присъствие на дружеството на пазара на предоставяне на печатни и онлайн информационни услуги.
В същото време върховните магистрати посочват, че
от страна на “24
часа” не са
открити действия
на нелоялна
конкуренция,
за да бъдат наложени санкции.
Същото становище застъпват преди това КЗК и административният съд, който казва, че не са открити действия или бездействия от страна на “168 часа” ЕООД, които да противоречат на добросъвестната търговска практика
По делото като доказателства има много решения на Патентното ведомство. Съдът обаче казва, че те не са относими към спора, но отбелязва нещо твърде интересно.
Дори и разгледани по същество, представените решения на Патентното ведомство потвърждават извода за липса на наложеност на марката “plovdiv24.com. Всичко за Пловдив на едно място”.