До нея ще има и жп и автогара, които ще обслужват пътници от Кюстендил, Сливница, Банкя
Започна строителството на новата станция на метрото между "Обеля" и Сливница". Тя ще качи още 12 хил. пътници на ден. Първата копка направиха кметът на София Йорданка Фандъкова, изпълнителният директор на „Метрополитен” проф. Стоян Братоев, изпълнителният директор на фирмата –изпълнител „Геострой” АД инж. Цветослав Петков.
"Започваме изграждането на нова метростанция, част от интермодалния хъб. Това е обект, който е модерен, има роля за метромрежата, ще се даде възможност да се намалят интервалите между двете линии, което е в ползва на пътуващите. Нови 12 хиляди ще може да ползват метрото дневно, това ще намали броя на автомобилите, с 5600 автомобила дневно, ще намали трафика, както и вредните емисии годишно с 1500 тона", каза кметът на София Йорданка Фандъкова.
Новата станция на метрото ще е интермодална и ще прави връзка с нова жп гара и с автогара. три направления - София - Сливница - Драгоман, София - Кюстендил, София - Костинброд - Божурище - Банкя. Освен това тази станция е свързана и с депото, има 800 метра тунел към него, който трябва да се изгради. По този начин първата и втората линия на метрото ще имат самостоятелен график. влаковете ще са тези, които се движат по линиите 1 и 2, но ще бъдат закупени още 8 чисто нови.
Парите за новия интермодален център идват от оперативна програма „Транспортна свързаност 2021-2027“.
Метростанцията ще има три изхода, като два от тях ще имат връзка с жп спирката и съответните перони. За достъп до тях и до южната страна на жк „Модерно предградие” ще има асансьори, ескалатори и стълбища. При строителството не се предвижда затварянето на бул. „Панчо Владигеров”, ул. „Обелско шосе” или вътрешнокварталните улици в жк „Обеля -1”. Това ще се постигне чрез въвеждането на етапи при строителството и при временната организация на движение.
По време на изграждането няма да се спира и движението на метрото.
"Целта на този обект е да осигурим удобна транспортен връзка на живеещите в района, така и на пътуващите. Ще се облекчи трафика, годишно ще намали вредните газове с 1500 тона" каза проф. Братоев. Той пожела на сторителите да движат работата така както трябва, така че след 3 години да се поздравим с транспортен възел.
Одобрен е и плана за разширение на метрото с нови две станции в жк "Люлин". Те ще дълги 2 км и ще качат още 32 хил. пътници на метрото. Трасето ще преминава под булевард "Царица Йоанна". Едната станция ще е на границата между втори и трети микрорайон в "Люлин", а другата ще е при свръзката на метрото с Околовръстното.
Строителството на първото разширение на третата линия започна през март миналата година с изграждането на 3 нови станции под бул. “Владимир Вазов” и тунелите между тях. Отсечката е 3 км, върви в срок и трябва да завърши в края на 2025 г. Тя ще превозва около 46-47 хил. души на ден.
През тази година трябва да започне и разширението на третата линия е през кварталите “Гео Милев” и “Слатина” до “Цариградско шосе” и Окръжна болница. Очаква се скоро да приключат съдебните обжалвания на плана и инвестиционния кредит от Европейската инвестиционна банка, за да започне строителството и на този участък. Той е с дължина 6 км и ще има 6 метростанции. Участъкът ще осигури връзка през центъра на “Младост 1” и “Цариградско шосе” със западните квартали “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”, както и с другите две метролинии. Чрез тях жителите на източните квартали ще имат бърза връзка с Централна жп гара, летището и центъра. Очаква се участъкът през “Слатина” трябва да е готов през втората половина на 2026 г. Източно от кръстовището на бул. “Ситняково” и ул. “Гео Милев”, ще е първата метростанция - “Ситняково”. Втората - “Гео Милев”, ще е западно от кръстовището на улиците “Гео Милев” и “Н. Коперник”. Третата - “Слатина”, ще е под платното на ул. “Гео Милев”, западно от р. Слатинска. Станция “Шипченски проход” ще е напречно на едноименния булевард, западно от кръстовището с бул. “Асен Йорданов”. Под източното платно на бул. “Асен Йорданов”, между зала “Арена Армеец” и “София Тех Парк” ще е станция “Асен Йорданов”. Последната - “Цариградско шосе”, ще е под южния локал на булеварда, източно от кръстовището с ул. “Димитър Моллов”. Общо по тази отсечка на ден ще се качват още 75 хил. души.
По план метрото ще има три нови спирки между “Витоша” и “Студентски град”. Те преминават през кварталите “Кръстова вада-запад” и “Витоша”. А дължината на новото трасе ще е 3 км.
Според плановете след станция “Витоша”, първата нова метроспирка ще е при бул. “Черни връх“ между ул. „проф. Марин Големинов“ и ул. “Димитър Манчев“. Следващата ще е до ул. „проф. Георги Манев“ и ул. “Стефан Савов“, а третата на кръстовището на бул. “Симеоновско шосе“ и ул. “проф. Иван Странски“.
Столична община направи идеен проект и проучване за подробен план и за строителството на 2 км от Бизнес парка в “Младост” 4 до околовръстния път при Симеоновския лифт.
Архимандрит Евтимий отслужи молитва за бърза и безаваройна работа на обекта.