Над 65 фирми от страната, развили бизнес по проекти, финансирани от над 30 местни ицициативни групи /МИГ/ участват в петото изложение за местни продукти, което се провежда в Добрич.
„Целта на изложенията е да се презентират местните продукти на местни фирми, произведени чрез финансово подпомагане от местните инициативни групи, те да направят контакти помежду си”, каза Надя Василева, изпълнителен директор на МИГ „Добричка”. „За новия програмен период се предвижда финансов ресурс от 8-9 млн.лв. за всяка МИГ. В момента в страната те са 64, постоянно се регистрират нови. Амбицията е тези групи да станат 100. По Програмата за развитие на селските райнони за МИГ бяха отделени около 5 процента, за сегашния програмен период се предвиждат около 10 процента.В рамките на форума е предвидено обучение на представители на местините инициативни групи по мярка 19.1, по която предстои да подготвим новите стратегии за развитие на местните общности и да планираме сегашния програмен период”, добави Василева. Според нея е необходимо да бъде улеснена работата на малките производители. Сега се изискват касов апарат,сертификати, лицензи, а в други страни производители продават на пътя или на площади, казват още представители на МИГ.
„В рамките на няколко месеца Министерството на земеделието успя да организира 5 изложения на местните инициативни групи /МИГ/ . Те са организациите, които спомагат за прилагането на подхода „Водено от местните общности развитие”, финансиран чрез Програмата за развитие на селските райнони и още няколко оперативни програми. Подпомагат се местните общиности, които включват, както културни дейци, така и местни производители, местния бизнес, да работят по-ефективно, да имат връзки помежду си и така да съдействат местната общност да се развива. В досегашния програмен период 2014-2020 г. в България има 64 МИГ. С помощта на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони в България през периода 2023-2027 г. с финансов ресурс над 280 млн. евро ще бъдат финансирани над 100 нови МИГ, които ще помагат на местните производители и общности да засилват регионалната си идентичност. На все по-голям интерес се радват изложенията, което показва, че потребителите търсят българските производители. Чрез изложенията ние даваме възможност именно на малки и средни производители да се свържат с потребителите си и така подпомагаме развитието и на местната икономика”, заяви зам.-министърът на земеделието Георги Събев, ръководител на Програмата за развитие на селските райнони, която финансира подхода „Водено от местните общности развитие”, който откри изложението. „Убеден съм, че МИГ на територията на българска Добруджа могат да работят заедно за това да утвърдим българска Добруджа като кулинарен регион с богати традиции и да подобрим неговата „видимост” при храните, вината, житните продукти, за да помогнем на местните производители да се утвърдят на пазара, дори и международен”, добави той. „Продължавайте да произвеждате местни продукти, а ние като администрация ще продължаваме да ви помагаме”, каза още Събев.
Добруджанската трапеза овкуси националното изложение на местни продукти в Добрич.Много интерес предизвикаха щандовете с местни кулинарни деликатеси. Жените от пенсионерския клуб „Добруджански славей” от Ген. Тошево предложиха добруджанска пита, питки, ябълков сладкиш, мамалига, баклава. Фамилия Михайлови – отец Михаил и презвитера Калина от село Шуменци, Тутраканско, сготвиха на място постна попска яхния със сини сливи. В казана най-напред беше сложен нарязаният лук, след това сливите, наред с червен пипер и пушен червен пипер, домати, малко бахар. На щанда си бяха подредили още постни лозови сармички, зелеви сарми, лопушник, грис халва. Калина беше донесла автентични севернодобруджански носии. От читалище „Христо Ботев” в село Коритен жените наредиха тестени изделия – връзки, милинки, банички, палачинки, празеник, два вида малай, тиквеник. Софка Ованезова заяви, че всяко ястие трябва да се приготвя с желание. „Жените от село Нова Черна сме спечелили специална награда за най-добре приготвена мамалига”, добави тя.