Зъб, открит в пещера в Лаос, хвърля светлина върху загадъчно изчезнал човешки вид

https://www.24plovdiv.bg/novini/article/11610765 www.24chasa.bg
СНИМКА Копенхагенски университет

Зъб на малко момиче, открит в стената на пещера в североизточен Лаос, дава нови данни за мистериозно изчезналия човешки вид, наречен денисовци - древни сродници на неандерталците, предаде БТА.

Откритието показва тяхната изобретателност при адаптирането както към тропически, така и към студен климат, обясняват учени от Копенхагенския университет.

Кътният зъб, който е на между 164 000 и 131 000 години, е бил на момиченце на около 4-6 години и все още не е бил избил, смятат изследователите.

Влажният климат в Лаос означава, че древната ДНК не е запазена в кътника, за разлика от други останки от денисовци. Изследователите смятат, че е техен заради формата и характеристиките на емайла. Протеини пък показват, че кътникът е бил от момиче.

Зъбът е намерен във варовикова пещера в Лаос. Останки от мистериозно изчезналия човешки вид е са откривани в Сибир и в Хималаите.

"За първи път денисовец е открит в топъл регион", обясни палеоантропологът Фабрис Дьометр от Копенхагенския университет. Той е водещ автор на изследването, публикувано в списание "Нейчър къмюникейшънс".

Според него това означава, че древните сродници на неандерталците са се адаптирали към различна околна среда - от студено време и висока надморска височина към топли и ниски райони. "В това отношение те са били като нас, съвременните хора", казва Дьометр.

За съществуването на денисовците не се знае до 2010 г., когато в Алтай, Сибир, е открита част от кост от пръст на около 40 000 години. На същото място са намерени и три кънти зъба. Част от челюст на денисовци, датираща от около 160 000 години, е открита по-късно в тибетска пещера. Учените знаят малко за тях, дори за външния им вид.

Пие ли се вино от ритоните и защо те са толкова важни за владетелите? Защо по ритоните има изобразени престъпления и хулигански прояви? Що е то коньопетел? Отговори на тези въпроси и още много любопитни факти дава директорът на РИМ Сливен доц. д-р Николай