Общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" подобрява електронната система за таксуване
20 електрически автобуса се готви да купува община Пловдив и с тях да даде началото на екологичния транспорт в града. "Проектът е готов и предвижда създаване на общинско дружество за електротранспорт. Първоначално електрическите автобуси ще обслужват две линии с начални и крайни точки - район "Тракия", кв. "Остромила", район "Северен", гара "Филипово" и новата сграда на Пловдивския университет, като ще минават през центъра", обяснява зам.-кметът Тодор Чонов.
Набелязани са местата за спирките. Ясни са и разчетите за две години напред. Необходимите пари за старта са от порядъка на 20 милиона лева. За тях ще се кандидатства по европейски програми веднага след тяхното отваряне. Очаква се това да стане в средата на следващата година.
Кметът Здравко Димитров също е категоричен, че такова дружество е необходимо на Пловдив. От години градският транспорт е поверен на частни оператори, които периодично искат повече и повече компенсации. Тролейбусите пък отдавна отидоха в историята.
"Проблемите на градския транспорт са отдавна и всяка година се налага общината да подпомага превозвачите - било то финансово, било с намаление на броя на автобусите и актуализиране на разписанията", посочва Димитров. Според него създаването на общинско дружество ще подобри качеството на транспортните услуги.
Все още обаче проектът е на хартия. А дотогава пловдивчани ще ползват наличния транспорт. Той се осъществява от 4-има оператори, които обслужват общо 29 линии. Въпреки че автобусите са оборудвани с устройства, електронната система вече шеста година не заработва. Тя беше част от големия транспортен проект, който глътна 44 млн. лева. От тях половината отидоха за електронно таксуване. "Системата не действа ефективно. Дори след срещите на високо ниво с испанската фирма "Индра", която я внедри, но не изпълни докрай своите ангажименти. Общината е завела съдебни дела", припомня Чонов.
Работят единствено информационните табели, за които общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" е осигурило екип. Оттам твърдят, че скоро системата ще започне да функционира ефективно. Купен е софтуер, на който вече се обучават служители.
Новата система за таксуване предвижда повече възможности за разплащане - с дебитна и кредитна карта, мобилно приложение, хартиен билет и транспортна карта.
Още през март е стартирало проучване за техническо надграждане на електронно-билетната система. В продължение на три месеца са тествани три автобуса. В тях са поставени устойчиви на удари валидатори, камери за видеонаблюдение, датчици за броене на пътници, бордови компютни, екран за шофьора и GPS.
По думите на зам.-кмета с допълнителното оборудване ще бъде оптимизиран графикът на автобусите и техните маршрути. Ще се анализира точно пътникопотокът, натовареността на линиите и спирките, изпълнението на маршрутите.
Нова технология удължава боята на пешеходните пътеки
В ангажиментите на "Организация и контрол на транспорта" влиза също хоризонталната и вертикална маркировка в Пловдив. За нея тази година са отпуснати 650 000 лева без ДДС.
Преди година към отдел "Безопасност на движението" към общинското предприятие беше сформирано спецзвено, което целогодишно да поддържа пешеходните пътеки. Ако на някоя се изтрие боята, а се намира на невралгично място, веднага отива екип и я освежава. Купена е машина за студен шприц пластик, който дава по-голяма трайност. Акрилатната боя със светлоотразителни перли издържа половин година, а тази със със студен шприц - 12 месеца, уверяват от предприятието.
Приоритетно се освежават пешеходните пътеки край училищата, детските градини и яслите, пред болници и важни институции. Извъшва се постоянен мониторинг от "Пътна полиция" и шестте районни кметства.
Върху паважните настилки, където боята се изтрива много по-бързо, се експериментират нови варианти, за да има по-дълготраен ефект. Най-добри резултати досега дава френска технология с трайност до 2 години. Първо върху паветата се полага битум, за да има здрава основа, и върху него боята.
По тази технология се обновяват се обновяват 13 пешеходни пътеки на възлови места и близо до училища. Проведена е обществена поръчка за 30 000 лева. Първата направена по този начин пътека е до ОУ "Алеко Константинов".
Много пешеходни пътеки в Пловдив вече са осветени. Все повече "зебри" се обозначават и със светодиодни пътни знаци със соларно захранване. През последните години такава LED сигнализация е монтирана на пешеходните пътеки на бул. "Мария Луиза", "Васил Априлов" и на кръстовището на "Брезовско шосе" с ул. "Борба".