Самолетът се ударил в морето под почти прав ъгъл
Черната кутия на падналия на 9 юни през нощта в Черно море изтребител МиГ-29 е разчетена. И първоначалните данни потвърждават версията от доклада на Военна полиция.
Това обяви в четвъртък служебният министър на отбраната Георги Панайотов.
Загиналият при разбиването на самолета летец майор Валентин Терзиев е загубил пространствена ориентация, гласи основната версия от доклада на звеното за авиационни произшествия на Военна полиция, както “24 часа” писа. Объркването на пилота довело до грешка и вместо след атаката на светещата мишена той да издигне самолета, го е забил в морето.
Заключението на военните полицаи бе оспорено от вдовицата на пилота Димитрина Попова. Тя се съмнява в качеството на разследването.
Валентин Терзиев се разби с изтребител МиГ-29 в Черно море малко след полунощ на 9 юни. Това стана по време на нощни стрелби в района на Шабла, като майорът е трябвало да порази светеща мишена.
За объркването вина вероятно имат и хората, които са водели Терзиев от земята, допуска докладът. Според установените от него данни летецът е гонил мишената до височина около 1300 метра и чак тогава е изстрелял ракета по нея. В същото време вътрешните правила на ВВС не му позволяват да лети под 4000 м. От разчетените разговори на Терзиев с водещите го става ясно, че нито той, нито те са отчели нарушаването на височината и опасното снижение над морето.
Както “24 часа” писа, за учението са били ползвани светещи парашутни мишени, които са само за дневна употреба.
Черната кутия на разбилия се МиГ-29 бе открита на дъното на Черно море на близо 70 метра дълбочина 20 дни след катастрофата. Тъй като от удара тя бе разхерметизирана, военните предпочетоха да я изпратят за разчитане от производителя в Русия. Близо 3 месеца обаче черната кутия не бе изпратена в завода в Курск заради настояването на България да я придружат български военни. Руснаците обаче дълго време отказваха да допуснат офицери от страна от НАТО в секретния завод.
Надеждите на разследващите бяха данните от черната кутия да дадат информация за липсващите секунди от загубата на връзка между Терзиев и ръководещите полета. Устройството на МиГ-29 обаче не записва глас, а само параметрите на полета - височина, има ли контрол върху самолета, ъгъл на падането. Според информация на “24 часа” Терзиев се е разбил в морето почти под прав ъгъл, което означава, че самолетът му е летял директно към водата.