Това е първата подобна услуга в България, а банковата пластика
стана изгоден превозен документ
Сигурно, удобно и бързо пътуване с градския транспорт в София – това са основните цели, по които активно работи Центърът за градска мобилност.
“Акцентираме върху иновативните услуги, които могат да изпълнят тези цели. Защото те са една от основните стъпки към превръщането на обществения транспорт в предпочитан и желан от нашите пътници”, каза изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев.
Новата интелигентна система за таксуване в превозните средства показва, че е харесвана от пътуващите. Все повече са хората, които избират обществения транспорт без тревога, че нямат предварително купен билет, защото могат лесно, бързо и сигурно да го получат чрез секундно валидиране на своята банкова карта. Не се обикалят каси, няма опашки, приготвяне на точни монети и чакане при водачите.
От началото на
септември този
начин на
таксуване вече
е хит
Пътниците се увериха, че е изгодно да го използват, защото 3 и повече пътувания в наземния транспорт чрез банкова карта се таксуват за общо 4 лева. Първите две са на редовната цена за еднократно пътуване - по 1,60 лв., но от третото системата отчита само до стойността за еднодневна карта - 4 лева, независимо колко пъти повече сме се качили на автобус например. Това е първата подобна услуга в България и с нея банковата карта стана изгоден превозен документ.
Системата за таксуване
има нужните
защитни
механизми и
гарантира
сигурността на
плащанията с
банкови карти
Тя е минала през сертификация от Visa и MasterCard. Може да се използва дебитна или кредитна карта. Важното е да се знае, че валидацията трябва да се прави с една карта в един ден и е само за един пътник. Таксуването става автоматично.
Пътниците могат да валидират пътуването си и с новата Sofia City Card или със стара абонаментна карта, която още не е изтекла. Ако превозният документ е редовен, на екрана на устройството ще бъде изписано “Успешно валидиране”.
При проблем ще бъде посочено какъв е той. Ако например пътникът доближи повече от една карта или целия си портфейл, в който има няколко пластики, устройството ще изпише надпис “Моля, валидирайте само една карта”. Това е специална допълнителна защита на системата, която гарантира, че ще бъде направено само едно плащане за съответното пътуване. Затова е необходимо пътникът да извади и доближи до четеца тази карта, с която иска да се валидира.
Дигиталното поколение, което не може да живее без интернет, съвсем естествено предпочита да си купи и дигитален билет.
“Бързо и лесно е, не трябва да търсиш откъде да си вземеш хартиено билетче. Освен това, ако видиш, че идва твоят автобус, можеш да се качиш и тогава да платиш”, споделят младежи, които залагат на плащания със смартчасовници и мобилни телефони с дигитален портфейл.
Над 1 200 000
валидации са
направени в
столичния
градски транспорт
за по-малко от 4 месеца. Най-новите потребители са учениците и студентите. На интернет страницата webportal.sofiatraffic.bg те могат да се регистрират и да зареждат онлайн своята карта.
“Всички ученици или техните родители и студенти, които са били наши пътници, е достатъчно да заявят своята Sofia city card онлайн и да отидат да вземат пластиката от наш пункт. Новоприетите учащи трябва да представят документ за своя статут. От 17 септември вече всички наши пунктове ще издават от новите карти”, обясни Дилчев.
Системата предоставя много други предимства, подчерта изпълнителният директор на ЦГМ.
Аналитичната част от интелигентната система например има основна цел да помогне за подобряване на градската мобилност, като акумулира и обработва данните от трафика. Тя може да събира данни от валидациите на пътници, да се направи преценка за запълнеността на превозни средства по различните линии, да отчита избързването и закъснението, средното изчакване на всяка спирка и др. След като се натрупат достатъчно данни, ще бъде направен анализ и на тази база да се подобрят графиците и маршрутите на превозните средства, както и да се оптимизират връзките между различните видове транспорт. Така ще може да се пътува по-бързо и по-удобно, ще има по-добра свързаност между различните точки на града. Анализът на данните ще даде възможност в София по-добре да се наблюдава и управлява широк спектър от градската инфраструктура и да се подобри мобилността, което е нашата цел, каза Дилчев.