51% от българите подкрепят "24 часа" да има резултати в изборния ден

https://www.24plovdiv.bg/novini/article/10009407 www.24chasa.bg
Бетина Жотева, председател на СЕМ (вляво) и Лидия Йорданова от "Екзакта" по време на онлайн конференцията СНИМКА: 24 часа

56% следят екзитполовете и знаят къде да ги намерят, показва проучване на "Екзакта", поръчано от СЕМ

50,9% от българите са убедени, че междинните резултати на партиите в изборния ден трябва да бъдат оповестявани, а 56% търсят информация за тези резултати в поне 3 медии.

Това показва проучване на "Екзакта рисърч груп", направено седмица преди изборите на 11 юли по поръчка на Съвета за електронни медии.

Изводът на социолозите и желанието на хората напълно съвпада с кампанията, която "24 часа" води вече няколко години - да падне забраната в закона за публикуване на данните от екзитполовете в изборния ден. Вестникът дори внесе подписка в 44-ото Народно събрание, в което беше подготвен и законопроект за промяна на Изборния кодекс, но текстовете така и не бяха приети.

Хората, които подкрепят публикуването на междинните данни от изборите, са от всички възрасти и демографски слоеве. Тези, които са против - 24,8%, са предимно с основно образование или на възраст над 65 години. Според възрастните изнасянето на данни в изборния ден е нередно и неприлично, обясни Лидия Йорданова, шеф на "Екзакта".

Същевременно 56% от анкетираните следят междинните резултати от екзитполовете през целия изборен ден и знаят къде да ги намерят. Това са предимно хора на възраст между 30 и 50 г., т.е. в трудова активност, висшисти са и живеят в областните центрове, показва още изследването.

Обикновено те преглеждат повече от 3 медии, което според Йорданова е признак за висока медийна грамотност.

Данните от проучването на агенцията бяха представени на онлайн конференция "Медийни предпочитания на българската аудитория в предизборните кампании за парламентарните избори на 4 април и 11 юли 2021", организирана от Съвета за електронни медии.

Поръчката за двете изследвания отново е на СЕМ. Те са национално представени и са правени в последната седмица преди всеки парламентарен избор.

Според проучванията хората се информират за изборите предимно от телевизията (75% през юли) и от сайтове и портали на медии в интернет (38% през юли. Пресата е предпочитана от 17,2%. Същевременно търсенето на информация в социалните мрежи е спаднало в сравнение с април с над 2% и през юли е 35,8%.

Доверието на анкетираните е било по-високо към обществената БНТ и отразяването й на предизборната кампания в края на март и началото на април (27,4%) в сравнение с юли (24%). Затова пък доверието към частните медии се повишава през юли (40,7%) от 35,3% през април. Привържениците на властта са се доверявали предимно на големите телевизии през април, а феновете на опозицията - на 7/8, "Евроком" и други по-малки канали. През юли обаче почти всички вече гледат предимно големите телевизии. Това показва променена политическа обстановка, която кара хората по-рядко да търсят алтернативи на източниците на информация, обяснява Йорданова.

БНР е най-слушано от радиата на 11 юли - 19,3%, следвано от "Дарик" с 3,7%. Същевременно три пъти повече слушатели се доверяват на общественото радио по време на предизборната кампания, сочат и двете изследвания. В същото време 70% от анкетираните твърдят, че не слушат радио в изборния ден.

И двете проучвания показват, че доверието в традиционните медии (74,9%) е два пъти по-високо в предизборно време, отколкото в медиите, базирани в интернет (25,1%).

Четири характеристики на медиите са особено важни за доверието в тях - достоверност, актуалност, обективност и изчерпателност, показват още изследванията.

Същевременно през юли има спад на обществения интерес към предизборните дебати, който вероятно се дължи на умора, както и на европейското първенство по футбол, което беше по същото време. Пораснал е обаче интересът към събитията, организирани от партиите, както и към разясненията на ЦИК вероятно заради гласуването с машини. Впрочем друго изследване на "Екзакта", направено 3 дни преди изборите през юли, показва, че 24% се притесняват дали ще се справят с машините. Най-нисък е интересът към политическата реклама и през април, и през юли.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Лошия навик да си гризе ноктите има нападателят на "Арда" Спас Делев. Футболистът беше изловен от смелите папараци на "България Днес" заедно с колегата си Иван Тилев на бензиностанция. Прави впечатление, че и двамата играчи са без задължителните предпазни маски. Снимки: България

Неразделен с цигарата е Малин Кръстев. Актьорът пафка нонстоп, докато е на кръчма с приятели. Облечен неглиже, Малин веднага предизвика интереса на случайните посетители. Снимки: България

По женски си хапнаха водещата Гала и Кремена Халваджиян. Двете блондинки седнаха на открито и поляха обяда със студено бяло винце. Наздраве! Снимки: България