От гараж под наем до износ на четири континента – историята на семейния бизнес, който не прави компромиси с качеството.
- Г-н Маджаров, през септември миналата година в “Пловдив Рестарт” говорихте за инвестиция в нова машина в месното предприятие. Докъде е този проект? Какви други новости има при вас?
- Вече обновихме 10 вида от т.нар. slice продукти. Това са колбаси, предварително нарязани на тънко, опаковани и готови за сервиране и директна консумация. Съвременният човек ги харесва, защото спестяват време. Всяка година търсенето им расте. През 2024 г. например ръстът във физическите обекти на филе “Елена”, луканка “Маджаров”, суджук “Маджаров” и други е 24%. Онлайн продажбите на slice продуктите ни са с 69% ръст. Изпреварва ги само прясното ни мляко с онлайн ръст от 79%.
Всяка голяма новост при нас отнема време. Сега проучваме потребителските вкусове и планираме да пуснем на пазара нови видове slice деликатеси.
Преди да предложим прясно мляко например, 2 години провеждахме тестове. Но 2 години по-късно прясното ни мляко с 3.6% масленост е едно от най-предпочитаните по вкус, мирис, консистенция, качество.
Тази година подновихме два от сертификатите за безопасност и качество на производството– International Food Standard. Това е доброволен стандарт, доста строг, с експертни проверки от независими международни органи на най-различни нива.
Надяваме се есента да се похвалим и с инвестицията в пречиствателната станция в мандрата ни.
- Неотдавна пуснахте млечна серия с повече протеини и такава без лактоза, с които се насочвате към здравословното хранене. Обмисляте ли други специализирани продукти или ще развивате съществуващите?
- Правим шест продукта с повече протеини – кисело мляко, два вида сирене, извара, катък и кашкавал. Протеините в серията ни Protein Plus са естествено съдържащите се в млякото. А млякото е само на български производители. Обмисляме да разработим и месни продукти с повече протеини за активно спортуващите.
През 2025 г. предложихме сирене и кашкавал без лактоза, миналата – кисело и прясно мляко. Те се приемат добре. Харесват се както на хора с непоносимост към лактоза, така и на такива, които търсят по-мек вкус, без да се налага да изключат млякото от менюто си.
- Изнасяте на четири континента. Какво е бъдещето на българското месо и млечни продукти на европейския пазар?
- Българското сирене, кашкавали, млека са известни в Европа. Но българските колбаси все още не – в сравнение с италиански, испански, австрийски. Родните деликатеси се купуват предимно от етнически българи и от хора на Балканския полуостров.
Всяка година участваме в поне едно международно изложение за храни. За изграждането и поддържането на имиджа на българските месни продукти в Европа би трябвало да се грижат не само отделни фирми, но и целият бранш. С четири думи: много работа ни чака!
- Вие сте от малкото семейни компании в хранителния сектор, които успяват да растат повече от три десетилетия. Като семейна фирма предавате ценности на децата си. Какво искате да научат те в бизнеса и в отношението към обществото?
- Огромното ни желание е нашите деца и децата на нашите деца да развиват бизнеса. Фирмата да продължи да стои добре на пазара, името ни да се свързва с хубава храна. Вярваме, че и те ще бъдат толкова безкомпромисни към качеството, както ние досега.
Бизнесът не е само числа
Надяваме се дeцата да продължат да подкрепят таланта, образованието, хората в неравностойно положение и здравословния начин на живот, както и ние сега.
- Казвате, че не правите компромис с качеството. Какво означава качество за вас? Имаше ли момент, когато натискът от конкуренцията ви накара да размислите?
- Качествената храна означава здраве. Не сме влагали и не влагаме заместители. Вече 34 години. Държим на имиджа си. Задържаме клиенти с постоянство.
Нашите продукти са самоот българско мляко и от качествено месо.
Рядко се говори за суровината, но тя е изключително важна. И ние я гледаме “под лупа”. При нас около 80% от себестойността е цената на качественото мляко и месо, които купуваме. И при млечните, и при месните продукти спазваме рецептите преди 1990 г. Киселото ни мляко се прави така, както десетилетия наред. Всичките ни млечни продукти със Защитено наименование за произход (ЗНП),както и БДС кашкавалите са с българска закваска, изолирана тук, и от 100% българско мляко. Дори фуражите са български.
Подобна е ситуацията и при месните продукти. Важни са и сроковете за зреене. Колкото по-дълги са, толкова по-плътен е вкусът и по-високо качеството. Луканката ни зрее 60 дни, а млечните продукти – 90-120 дни.
- Кое за вас е най-голямото признание – наградите или когато клиент ви каже “Вие сте любима марка“?
- Имаме над 20 награди. Последното отличие, от края на миналата година, е “Пазител на българските храни”. Не по-малко се радваме, когато клиентите казват: “Вашият салам е като онзи отпреди години… Харесваме вкуса на вашето сирене и кашкавал, защото са традиционни”. За нас тези думи са най-силното доказателство, че усилията, които влагаме в запазването на доброто от българските традиции, се оценяват.
- Какъв съвет бихте дали на млад предприемач, който сега започва производство на храни?
- Успехът при нас дойде постепенно, с много труд. От фирма за търговия с продукти от гараж под наем се превърнахме в производител, на когото хората вярват. Но това не стана с вълшебна пръчица.
За успех се иска огромно желание за работа и за доказване
Какъв съвет бих дал на младите предприемачи? Да са честни в живота, открити в общуването, амбициозни. Да помнят значението на храната за здравето и това да е основното им изискване към всеки продукт, който произвеждат. В живота и в бизнеса да са това, в което вярват, и това, което правят. И да го правят със сърце.